Nefit HRC30/CW5 warmwater instellingen

Opties

Hi,

Ik heb net een tado aangesloten, maar ik kom er niet uit met de informatie op internet etc wat nu een beetje de juiste instellingen zijn voor mijn nefit HRC30/CW5 ketel in combinatie met de tado.

De HRC30 heeft 3 standen voor warm water: ECO, HOT, INT.

Daarnaast heeft de tado ook het aan/uit schema.

Wat is nu een goede combinatie om in te stellen? Moet ik bijvoorbeeld de Int mode gebruiken en het tado schema uitzetten of moet ik de ECO gebruiken in combinatie met een aan/uit schema van tado? Er is veel mogelijk en weet niet echt wat nu een goede combinatie is.


Ik hoor graag of iemand hier ervaringen kan delen omtrent deze settings.

Reacties

  • Andreplusplus
    Opties
    Heb geen hoge verwachtingen van tado en ww aansturing. Alleen als je ketel een voorraadvat heeft is er een klein mogelijk voordeel door het warmhouden uit te schakelen wanneer je zeker geen ww nodig hebt, bijv 's nachts of als je niet thuis bent.
    Ik heb het ww warmhouden uitgeschakeld op mijn ketel en moet iets langer wachten voor heet water op temp is. (Close in boiler in keuken lost dat voor mij op)
    Vaak is dat al de Eco stand.
    Als je ww uitschakelt in tado is er een bug waardoor tado de max temp altijd op 55 zet. Ik heb daarom een schema met 1 tijdblok 0.00-0.00 uur met temp 60 gr. Ketel doet daar verder niets mee, want voorraadvat warm houden staat uit en als ik water tap, wordt dat 60 graden ipv 55.
  • soepblikje
    mei 2023 aangepast
    Opties

    Thanks Andre voor je antwoord. dus als ik het goed begrijp:

    tado WW schema heeft geen toegevoegde waarde, de HRC30 doet er niks mee. Tenzij je een extra vat hebt.

    helemaal uitzetten, dan is je water altijd de max temp

    altijd aan, dan volgt de CV gewoon de stand die je hebt ingesteld op de CV zelf dus Int/Hot/ECO


    Laatste vraag:

    de int modus, is dit slim wanneer je onregelmatig werkt? Levert dat juist meer inefficientie op?

    En is 55 graden max temp ook goed? aangezien internet aangeeft dat 60 graden ingesteld moet worden voor legionella?

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Misschien even de zoekfunctie gebruiken want dit is allemaal al 10 keer uitgelegd in andere topics op dit forum...

  • soepblikje
    Opties
    Hi Rob,

    Over het eerste gedeelte vraag ik gewoon confirmatie. Zou fijn zijn als ik die nog kan krijgen, of niet natuurlijk haha.

    Legionella helder, 55 graden goed.

    Maar zie geen topic over onregelmatig werken en de int functie op de hrc30. Hopelijk dat iemand hierbij kan supporten?
  • Andreplusplus
    Andreplusplus ✭✭✭
    mei 2023 aangepast
    Opties
    Ik weet niet of je ketel een ingebouwd vat heeft (8 l of zo). Ik ken de Int instelling ook niet. Dat zou je uit de handleiding van de ketel moeten kunnen halen.
    HRC30, is dat dan Trendline, Proline, Topline?