Wat is nou de beste optie. Zoneklep of thermostaat

Opties

Ik ben de draad kwijt door de vele discussies over vloerverwarmingen zonnekleppen/thermostaat.

Ik heb in het gehele huis alle radiatoren en kamers voorzien van slimme thermostatenkranen en draadloze sensors. In de woonkamer hangt de bedrade slimme thermostaat.

Nu krijgen we beneden vloerverwarming en wil deze ook kunnen regelen met tado. De radiatoren in de woonkamer komen te vervallen. Beneden wordt dus 1 grote zone vloerverwarming.

Wat nu te doen?

Optie 1: Goedkoopste optie is een slimme thermostaat (deze heb ik over na het verwijderen van 2 radiatoren uit de woonkamer. Ik lees her-end-der dat dit net zo goed werkt als een zoneklep.

Optie 2: Zoneklep met extra slimme thermostaat. Duurder, want dan moet ik een extra draadloze slimme thermostaat en draadloze ontvanger aanschaffen.

Hier wat vragen bij: De verdeler en de ketel hangen praktisch naast elkaar. Ik kan de bedrading dus zo omzetten van de ketel naar de verdeler. De bedrade thermostaat haal ik uit de woonkamer en plaats deze bij de verdeler. In de woonkamer hang ik dan een nieuwe draadloze thermostaat en in de ketel de ontvanger.

Nu ben ik enorm in twijfel. Optie 1 zijn de meningen over verdeeld, maar optie 2 veel omslachtiger en duurder. Ook twijfel ik nu of ik een bypass moet hebben. In de badkamer is een radiator die niet dicht kan, dat lijkt mij voldoende.

Dus; wat nu te doen? Ik zit met de handen in het haar om tot een keuze te komen.

Antwoorden

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Volgens mij is optie 2 de beste keuze. Dat het iets duurder is valt totaal in het niet tov de kosten van de vloerverwarming.

    Bypass lijkt mij niet nodig. Tenzij je nu wel problemen met je ketel hebt.

    Voor de zekerheid de helpdesk raadplegen wat hun advies is.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    "Nu ben ik enorm in twijfel. Optie 1 zijn de meningen over verdeeld, maar optie 2 veel omslachtiger en duurder."

    Ja maar wat wil je nou? Je hebt al gelezen hier op het forum dat er verschillende meningen zijn. Nou ga je weer vragen op hetzelfde forum wat nou de mening is. Dan krijg je toch gewoon weer die verschillende meningen te lezen? Dat gaat je niet helpen.

  • Freerkj
    Opties
    @Rob2 Ik lees nergens specifiek mijn situatie, maar alleen maar een bedrade thermostaat ver weg van de verdeler, of al wel een ontvanger hebben e.d.

    Daarnaast zou ik concreet willen weten wat de voor- en nadelen zijn van elke optie, dat is me niet helder wat de kiezen moeilijk maakt.

    @Douwe dank voor je toevoeging. Volgens mij heb ik alleen de draadloze ontvanger nodig als ik het goed begrijp. Dan valt het mee met de kosten idd.
  • Andreplusplus
    Opties
    1. niet doen
    2. je hebt alleen bedrade thermostaat nodig om een klep aan te sturen