Tado en Intergas Xtend

Opties

Ter info: sinds een tijdje heb ik de hybride warmtepomp van Intergas. Op deze ketel is een Opentherm protocol mogelijk, dus ook een Tado. De aansluiting zit dan op de binnenunit, blok X2 pin 5 en 6. Op de Tado zelf komt deze geheel rechts, op de + en -.

Reacties

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    Je zegt “Op deze ketel is een Opentherm protocol mogelijk, dus ook een Tado. “
    Dat “dus” gaat voorbij aan de specifieke eigenschappen van Tado. Eigenlijk kunnen de meeste warmtepompen standaard niet overweg met Tado. Check de helpdesk of deze oplossing wordt ondersteund.
  • RMas
    Opties

    Dat lijkt mij niet nodig, de andere thermostaten (Intergas Touch, Thermosmart) werkten ook met Opentherm. En als ik de temperatuur op de Tado omhoog zet werkt het gewoon, ook het schema. Waarom denk jij dat het niet werkt?

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Tado heeft een regelgedrag wat ingesteld is voor een cv ketel. Snel opwarmen.

    Een warmtepomp heeft een andere instelling nodig, en dat wordt lastig zo niet onmogelijk met Tado
  • RMas
    Opties

    De Intergas Xtend is een hybride warmtepomp. Mijn ervaring is dat als er een temperatuurvraag komt voor het verwarmen naar 55 graden aanvoertemperatuur de warmtepomp de CV-ketel bijschakelt. Dat wordt geregeld door de software van de warmtepomp. Zodra die temperatuur van 55 graden is bereikt neemt de warmtepomp het de rest van de dag over. Dat is mijn ervaring tot nu toe, via het Opentherm-protocol.

    Ik weet dat een lagere aanvoertemperatuur minder gasverbruik heeft maar omdat ik 'ouderwetse' radiatoren heb staat het zo ingesteld. Voor de rest heb ik (tot nu toe?) geen problemen met de Tado.

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    Als het straks kouder wordt zou je in de gaten moeten houden hoe vaak de warmtepomp aanslaat. Voor een lange levensduur is het nodig om lange runs te maken, denk aan enkele uren. Typisch Tadogedrag zijn cycli van 20 minuten, met aan uitperiodes van enkele minuten.
    Ik ben benieuwd.
  • RMas
    Opties

    De TADO draait inmiddels al een tijdje (Opentherm). Er zijn weinig starts gedurende de dag, ik ervaar geen problemen en de warmte in het hele huis is prima (radiatoren met vloerverwarming in badkamer). De aanwarming is wel wat laat, de huiskamer is niet op de ingestelde tijd op de juiste temperatuur. Daarom programmeer ik het gewoon een half uur eerder.

    Voorbeeld: in 24 uur (31 oktober) 5 starts. Op 30 oktober 40kWh door warmtepomp geleverd, COP 4,4. Dekking van de Xtend 90% van de warmte.

  • Ik krijg begin 2024 de intergas extend.

    Beneden hebben wij vloerverwarming. Vloerverwarming heeft een Honeywell zoneklep. Deze is bedraad verbonden met de Tado thermostaat. Op de 1 verdieping heb ik 5 radiatoren met een slimme Tado thermostaatknop. Deze staan sporadisch aan.

    2. De Slimme Thermostaat stuurt de zoneklep van de vloerverwarming op waterbasis aan, de Draadloze Ontvanger stuurt de verwarmingsketel aan en Slimme Radiatorknoppen zijn geïnstalleerd in alle dagelijks gebruikte kamers

    Ik ben bang dat dit niet meer gaat werken in combinatie met een intergas xtend en overweeg om de slimme thermostaat van intergas te gebruiken en de knoppen te veranderen naar traditionele radiatorknoppen. Of zien jullie dit anders?

  • KlHa
    Opties
    Beste mensen. Bij mij is vandaag een Intergas warmtepomp Xtend met CV-ketel Xtreme geïnstalleerd
    De monteurs krijgen het systeem niet werkend met Tado. Enige tips hoe nu verder?
    We hebben de bedrade Tado-thermostaat. Aangesloten op de + / - aansluiting
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    De eerste stap is dat je moet begrijpen dat "aangesloten op de +/- aansluiting" niet het hele verhaal is, de Tado moet ook geconfigureerd worden om die te gebruiken, en op welke manier.

  • Andreplusplus
    Andreplusplus ✭✭✭
    9 april aangepast
    Opties
    Aansluiten op X2, contacten 6 en 5.
    Op tado + en -.
    Gebruik de wizard in de app om de tado goed ingesteld te krijgen.