Welke tado accesoires heb ik nodig voor zoneregeling in huis met 2 vloerverwarmingen?

Opties

Hallo allen,

Ik krijg graag jullie advies, omdat het tado niet lukt ons verder te helpen.

Wij willen graag dat onze bovenverdieping afzonderlijk van onze benedenverdieping kan worden verwarmd (dus soms boven AAN, beneden UIT: want houtkachel). Daarvoor hebben wij een zoneklep laten installeren wat er alsvolgt uit ziet:

CV verwarmt de voorzijde van het huis en de achterzijde van het huis "afzonderlijk", het retour gaat dan via de eindstandige vloerverwarming van woonkamer, respectievelijk vloerverwarming keuken.

Dus aan de voorzijde van het huis:

  1. Beneden-voorhuis: vloerverwarming woonkamer,
  2. Boven-voorhuis: 1 studeerkamer met radiator met slimme radiatorknop.
  3. Beneden-achterhuis: vloerverwarming 2 keuken (dit is 1 ruimte met de WOONKAMER in voorhuis)
  4. Boven-achterhuis: 1 slaapkamer met radiator met slimme knop, en in de badkamer een vloerverwarming (nr 3) met verdeler en normale thermostaatknop.

We hebben een zone-klep laten installeren op de leidingen tussen boven- en benedenverdieping die zou moeten zorgen dat de CV de bovenverdieping afzonderlijk kan verwarmen van de benedenverdieping.

Meest voorkomende situatie in de winter:

Benedenverdieping wordt verwarmt tot 20 graden overdag, bovenverdieping meestal uit.

Situatie die mogelijk moet zijn:

Boven moet verwarmd kunnen worden in de studeerkamer, terwijl beneden de houtkachel brand en de thermostaat dus niet aan slaat in de woonkeuken (de vloerverwarmingen Woonkamer + keuken moeten dus niet verwarmd worden).

Thermostaatknoppen die wij momenteel hebben:

Centrale slimme thermostaat van TADO in Woonkamer = keuken, die de CV nu via bedrading aanstuurt en 2 draadloze thermostaatknoppen op de radiatoren.

Hoe moet ik zorgen dat de CV nog wel de bovenverdieping verwarmt, als de Centrale slimme thermostaat in de woonkamer afslaat?

Ik dacht zelf de Bedrade slimme thermostaat verbinden met een Extender, en de extender te verbinden met de CV.

Zo kan ik de slimme radiatorknoppen ook laten verbinden met de extender, en als zij dan warmtevraag hebben, de extender de CV alsnog aanstuurrt, terwijl de bedrade slimme thermostaat geen warmte vraag heeft.


Eens? Andere suggesties?

Ik hoor graag jullie gedachten!!

Reacties

  • Andreplusplus
    Opties
    De slimme knoppen boven sturen vrasg om warmte naar de thermostaat en die schakelt de ketel in, ookal is het beneden al warm genoeg.
    Ik snap zo niet waar de zoneklep precies zit - je spreekt van voor/achter afzonderlijk maar ook van boven/beneden.
    In ieder geval moet de klep de vloerverw afsluiten (middels een bedrade thermostaat) anders wordt het beneden te warm als er boven verwarmd moet worden. De badkamer laat ik nu even buiten beschouwing.
  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    Het lijkt mij te ingewikkeld om op die manier met een zonneklep op te kunnen lossen met Tado.

    “Ik dacht zelf de Bedrade slimme thermostaat verbinden met een Extender, en de extender te verbinden met de CV.”
    De bedrade thermostaat wordt draadloos verbonden met de draadloze ontvanger, en die wordt (bijna) altijd verbonden met de cv.

    “Zo kan ik de slimme radiatorknoppen ook laten verbinden met de extender, en als zij dan warmtevraag hebben, de extender de CV alsnog aanstuurrt, terwijl de bedrade slimme thermostaat geen warmte vraag heeft.”
    Wat je hier beschrijft is standaard het geval.