Advies zonekleppen stadsverwarming en vloerverwarming in nieuwe dakopbouw

Opties

Ons huis heeft stadsverwarming en ik heb vorig jaar Tado geinstalleerd:

  1. Tado Slimme Bedrade Thermostaat Starter Kit V3+ incl. Bridge
  2. 6 radiatorknoppen ter vervanging van (oude) thermostaatkranen: 3 op kamers boven en 3 op radiatoren in de woonkamer (de thermostaat wordt draadloos gebruikt voor het aansturen van de woonkamer zone).
  3. Alles werkt naar behoren, maar het is me van de winter wel opgevallen dat er altijd warm water blijft lopen, ook als de Tado thermostaat overal uit staat (ongeveer 8 liter/u dus niet ontzettend veel).

Op dit moment ben ik een dakopbouw aan het realiseren waar vloerverwarming in aangelegd gaat worden (met een verdeler in de dakopbouw op de 1e verdieping). Dus er moeten nieuwe leidingen aangesloten worden in de meterkast op de begane grond. Ik vraag me af of het slim is om nu ook gelijk een zoneklep te laten inbouwen door de loodgieter (zodat er ook echt geen warm water meer blijft stromen als de Tado thermostaat uit staat).

Verder weet ik niet hoe vloerverwarming het beste aangestuurd kan worden met Tado. Ik kwam deze (lange) discussie tegen, maar begrijp niet precies wat dat voor onze situatie betekent.

Daarom mijn vragen:

  1. Is een zoneklep voor het hele systeem in huis inderdaad aan te raden?
  2. Wat heb ik nodig om de vloerverwarming aan te sturen dmv Tado? Een thermostaat en aangesloten op een zoneklep voor de nieuwe vloerverwarming?
  3. Welke zoneklep is een goede keus voor (1) en/of (2)? Er wordt vaak verwezen naar Honeywell op dit forum, waarom is dat zo?

Als er foto's of iets nodig zijn, laat het weten. Alvast bedankt!

Antwoorden

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    "Alles werkt naar behoren, maar het is me van de winter wel opgevallen dat er altijd warm water blijft lopen, ook als de Tado thermostaat overal uit staat (ongeveer 8 liter/u dus niet ontzettend veel)."

    Dan werkt dus NIET alles naar behoren! Wellicht val je in dezelfde categorie als Loes. Ik zou zeggen ga dat eerst een fixen.

  • Vandaar ook mijn vraag of het installeren van een zoneklep voor het hele systeem een goed idee is. Ik heb alle radiatoren nagelopen en kan niet vaststellen waar het zit (buizen liggen in beton/cement vloer). Huis en radiatoren zijn ongeveer 20 jaar oud, heb wel eens gelezen dat die ventielen op de radiatoren soms niet helemaal meer sluiten.

    Verder weet ik niet wie Loes is. 😉

  • Andreplusplus
    Opties
    Je moet op een of andere manier de toevoer naar de vloerverwarmingverdeler kunnen regelen. Een zoneklep is een goede manier. Doe je dat niet, dan kan de vvw kamer te warm worden als er elders in huis warmte wordt gevraagd en er dus warm water door de CV stroomt.