Bestaande bedrade thermostaat installatie met radiotorknoppen uitbreiden met vloerverwarming

Opties

Op dit moment hebben wij enkel radiatoren in huis en hebben hiervoor een bedrade thermostaat aangesloten op de CV met op een aantal radiatoren de slimme knoppen.

Binnenkort wordt een deel van onze oude vloer vervangen en voorzien van vloerverwarming. Graag zou ik de vloerverwarming ook via Tado gaan aansturen.

Tado geeft zelf een goed overzicht over hoe je Tado kunt combineren met radiatoren en vloerverwarming: https://support.tado.com/nl/articles/3487152-hoe-kan-tado-verschillende-kamers-aansturen-bij-een-combinatie-van-radiatoren-en-watergebaseerde-vloerverwarming

In dit artikel wordt alleen niet ingegaan op hoe je van een bedrade installatie zonder vloerverwarming het beste kan overgaan naar een installatie met zowel radiatoren als vloerverwarming.

Als ik het artikel goed begrijp dan moet ik de bedrade thermostaat die ik nu heb aangesloten op de CV vervangen door een draadloze. En de bedrade, die ik dus al in huis heb, straks aansluiten op de zoneklep van vloerverwarming? Is dat correct?

Beste Antwoord

  • Andreplusplus
    Andreplusplus ✭✭✭
    Antwoord ✓
    Opties
    @Bulldozer Ja twee bedrade kan. Heb ik al jaren draaien.
    In dezelfde kamer in de app: 1 zit in de ruimte en meet en regelt de temp (meettoestel voor de kamer) en stuurt de ketel aan, ook op commando van knoppen in andere ruimten (het is de zonecontroller voor alle ruimten in je huis). De 2e zit bij de klep en opent/sluit deze. Deze 2e volgt de temp van de 1e.
    (Je kan op beide de gewenste temp instellen, ze volgen elkaar)

Antwoorden

  • Andreplusplus
    Opties
    Je hebt twee mogelijkheden volgens tado - 2. en 3. uit het artikel.
    Er is geen uitleg over hoe je van de ene in de andere situatie komt, zeg je. Maar je kan ook doen alsof je niets hebt aangelegd. Dan pak je de lijst met benodigdheden en schaf je aan wat je nog niet hebt en sluit het aan volgens bijbehorende schema (2 of 3).
    En er is nog een 3e mogelijkheid met twee bedrade thermostaten.
    Ik zou voorkeur hebben voor bedrade situatie (ik neem aan dat je de thermostaat waarmee je de ketel wilt aansturen op dezelfde plaats kan blijven en dat de bedrading er dus al is).
    De tweede bedrade thermostaat plaats je gewoon vlakbij de klep. Logisch moeten beide thermostaten in dezelfde ruimte in de app geplastst worden, dat moet je met hulp van tado support regelen.
    Elders op dit forum staat er veel beschreven over dit soort situaties.
  • Weet je zeker dat je twee bedrade thermostaten kan gebruiken?

    Nog een vraag, waarom moet beide thermostaten in dezelfde kamer worden geconfigureerd? In mijn geval gaat het om twee verschillende ruimtes.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Je vraagt naar de bekende weg, en als je dan antwoord vraagt dan betwijfel je of het correct is. Waarom vraag je het dan?

    Denk er aan: dit is geen Tado, dit is een gebruikersforum. Medegebruikers doen moeite om je antwoord te geven.

  • Omdat ik niet begrijp waarom de twee thermostaten in dezelfde ruimte in de app moeten staan als het om twee verschillende ruimtes gaat. Een met vloerverwarming en de ander zonder.
  • Dan is de enige uitbreiding die ik nodig heb een:https://shop.tado.com/nl-bx/products/smart-thermostat toch?

    Deze aansluiten op de zoneklep van de vloerverwarming. Nieuwe ruimte in Tado aanmaken (vloerverwarming komt in een ruimte waar nog niks van Tado wordt gebruikt) en in die nieuwe ruimte de nieuwe thermostaat zetten en configueren als aansturing vloerverwarming?

  • Andreplusplus
    Opties
    "oude vloer vervangen en voorzien van
    vvw". Is dat dan een nieuwe ruimte, of een bestaande waar eerst radiatoren (met tado knoppen) zaten?

    De thermostaat die de klep aanstuurt moet de temp regelen in de ruimte waar de vvw ligt. Maar zit niet in die ruimte. Hij moet dus "meedoen" met het tado apparaat dat wel in die ruimte zit als meettoestel. Daarom in dezelfde ruimte. Als dat een bedrade thermostaat is, die de ketel aanstuurt (zonecontroller) heb he dus 2 thermostaten in 1 ruimte. De klep-thermostaat kan nl niet de ketel aansturen.

    Het andere geval, met drl ontvanger bij de ketel, is iets anders. Dan is de ontvanger de zonecontroller en een ander apparaat het meettoestel (tado knop of drl temp sensor). Dan heb je maar 1 thermostaat in de vvw-ruimte. (die bij de klep)