Ketel direct modulerend ?

Opties
Alles is bij ons geïnstalleerd en ketel werkt bij iedere aansturing. Ik heb nog 2 vragen.
1: werkt onze aangesloten buitenvoeler op de CV-ketel nog met Tado of zelf de max temperatuur op de ketel instellen ?
2: Werkt de ketel gelijk modulerend of moet er nog een setting ingesteld/gewijzigd worden ?
Ik heb alles aangesloten/ingesteld via de App.
Ketel is een HR Topline Compact CW5 uit 2009.

Vr groet
F J Hulsbos

Antwoorden

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Hangt er vanaf hoe deze nu is ingesteld en op welke draden de thermostaat zit. De buitenvoeler op de ketel zal wel blijven werken gok ik, maar e.e.a afhankelijk hoe deze in de ketel verwerkt wordt.
  • Andreplusplus
    Opties
    @Freek123 Nee, tado werkt niet met buitenvoeler.

    @Douwe
    Gok-antwoorden heeft niemand wat aan. Dat doe je vaker, kun je beter achterwege laten en alleen antwoorden wat je zeker weet.
  • Freek123
    Opties
    Bedankt. Zelf dus ff de max ketel temperatuur instellen 👌
  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Nee, dat doet je buiten temperatuur voeler al voor jou.
  • Andreplusplus
    Opties
    Nee, een buitenvoeler heeft alleen nut als je je ketel instelt op weersafhankelijk regelen (steilere stooklijn bij lagere buitentemperatuur). Dat kan conflicteren met tado die de regeling mede probeert te doen obv weersverwachting van de ingestelde locatie. Ik zou òf het een òf het ander doen, maar niet beide
  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Die van Tado kun je niet uitschakelen
  • Freek123
    Opties
    @Andreplusplus: instellen ging voorheen via de Moduline 400. Die is nu afgekoppeld.
    Set bestaat nu uit bedrade thermostaat beneden welke servoklep stuurt in de hoofd vloerverwarming. 8 tado radiatorknoppen in overige ruimtes.
    Internetbridge op bedraad Wifi-point boven en een Draadloze ontvanger aangesloten op de CV ketel welke deze aan/uit schakelt op aanvraag.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Tado heeft geen buitenvoeler nodig want die haalt de buitentemperatuur uit de gegevens van een weerdienst.

    Wat er gebeurt als je toch een buitenvoeler aan de ketel hebt zal afhangen van het merk en type ketel en de programmering ervan.

    Of de ketel modulerend werkt hangt er vanaf wat je opgegeven hebt bij installatie. Je mag er vanuit gaan dat als je de ketel op de Tado hebt aangesloten op de klemmen +/- hij modulerend werkt en als je ze op COM/NO hebt aangesloten hij niet modulerend werkt.

    (maar je kunt NIET overstappen door alleen die aansluitingen te veranderen!)

  • Freek123
    Opties
    Zal is kijken wat ie doet bij warmtevraag. Foto's hier toevoegen gaat niet. Draadloze ontvanger is via de Tado App aangesloten op de oranje aansluitingen vd ketel. Staat verder niets bij
  • Freek123
    Opties
    Ondertussen ook de meer technische PDF van de ketel gevonden. De Tado ontvanger/schakelpunt is aangesloten op dezelfde locatie als waar de moduline400 zat. Zal dus modulerend zijn. We gaan t ervaren
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Zoals ik al schreef: het gaat er om waar je deze op de Tado hebt aangesloten.

  • Andreplusplus
    Opties
    @Freek123 Dan nu wat bruikbare antwoorden voor je
    De ketel gebruikt EMS protocol (modulerend). Aansluiten op oranje blokje (wat je hebt) Tado op +/- (welke draad op welke maakt niet uit).
    Heb je de wizard gebruikt, dan staat tado juist ingesteld (op D31).
    Buitenvoeler eraf en max CV watertemp op de ketel instellen. Ik zou laag beginnen (50 gr bijv) want je hebt vvw in je hoofdruimte. Wordt in de winter de rest van het huis niet snel of voldoende warm, schroef de temp dan op met stapjes van 5 graden en kijk het steeds een paar dagen aan.
  • Freek123
    Opties
    @Andreplusplus zo had ik t ook in gedachte om te doen. Staat al vast op 50°C ingesteld.👍
  • Buitenvoeler losgekoppeld van de ketel en badkamer ingesteld op 23 graden. Ketel op 50°C. Keteltemperatuur komt niet boven de 35°C.
    Tado houdt rekening met huidige temperatuur en locatietemperatuur; gevonden op de website.
    Zit dus al een soort van "buitenvoeler" in het systeem geintgreerd.👌