VR33 module in de Vaillant ketel

Opties

Goedemiddag,

Ik heb een Vaillant HRsolide Plus ketel, hierop is momenteel een eBUS thermostaat van Vaillant op aangesloten. Deze ga ik vervangen met de Tado thermostaat, dus ook aangesluiten op eBUS. Ik heb in één installatie document gelezen dat de VR33 module losgekoppeld/verwijderd moet worden. Omdat deze nu ook niet gebruikt wordt (er zit een brug op) lijkt mij dat niet nodig.

Kan iemand mij vertellen of dit echt nodig is, of kan ik de module laten zitten?


Alvast bedankt voor de reacties.

hayco

Antwoorden

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Je mag altijd afwijken van de installatie instructies. Als je maar niet hier komt huilen dat het niet werkt.

  • HaycoF
    Opties
    Euh… als je het niet weet hoef je niet te reageren hoor …
  • Andreplusplus
    Opties
    Met andere woorden (dan die van Rob2 bedoel ik) weg met die VR33.
  • HaycoF
    HaycoF
    september 2023 aangepast
    Opties

    Bedankt, duidelijk. Ik zal de VR33 module loskoppelen (oei... als dat maar goed gaat, in de handleiding staat verwijderen... 😁).

    Maar eigenlijk was dat niet wat ik wilde weten. Mijn fout, ik heb de vraag niet goed gesteld. Ik wil graag weten hoe iets werkt en waarom het zo werkt.

    Wat ik wil weten is waarom een eBUS yhermostaat van Vaillant geen last heeft van de OpenTherm module en de Tado thermostaat wel. Heeft de OpenTherm module invloed op de thermostaat ondanks dat de thermostaat er niet op aangesloten is en met een brug kortgesloten is? Ik vraag dit puur uit intresse omdat ik het graag wil begrijpen.

  • Andreplusplus
    Opties
    eBus van thermostaat naar VR33, OpenTherm van VR33 naar ketelmodule.
    Blijkbaar kan Vaillant er niet goed tegen als er een OT thermostaat gelijk met VR33 is aangesloten?
  • HaycoF
    HaycoF
    september 2023 aangepast
    Opties

    De huidige Vaillant eBUS thermostaat is aangesloten op de eBUS aansluiting in de ketel. De Tado wordt ook aangesloten op de eBUS aansluiting in de ketel. Er zit nu dus niets aangesloten op de OpenTherm module, en de Tado wordt daar ook niet op aangesloten. De OpenTherm module is ook kortgesloten door een draadbrug (standaard Vaillant levering).

    Dus zoals ik het zie doet die OpenTherm module nu helemaal niets. De Vaillant themostaat (aangesloten op eBUS) heeft hier blijkbaar geen last van. Waarom heeft de Tado thermostaat er wel last van?

    Ik zie het als een USB-A port op je laptop, die hoef je ook niet te verwijderen als je iets op USB-C aansluit en de USB-A helemaal niet gebruikt.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Je kunt rechtsboven in het veld met het vergrootglas Vaillant VR33 intypen en kijken waar andere gebruikers tegenaan gelopen zijn.

    Het "waarom" daar voor moet je niet HIER zijn, dit is een gebruikersforum. Je kunt het aan Tado support vragen maar ik betwijfel of ze je daar antwoord kunnen geven.

  • HaycoF
    Opties

    Ik heb dit forum al afgestruind, maar geen antwoord op het waarom gevonden. Tado support weet het inderdaad ook niet. Binnenkort komt iemand voor het onderhoud van de CV, misschien weet hij het.

    Maargoed, deze vraag is puur uit interesse. Het heeft geen invloed op de installatie. De VR33 module is eenvoudig los te koppelen.