Intergas Extreme 36 gaat niet aan met Tado

Opties

Goedemorgen, ik probeer het Tado systeem aan te sluiten op mijn Intergas Xtreme 36 (dus geen compact). Echter slaat de ketel niet aan behalve als ik warm water uit de kraan haal. De situatie is als volgt: voorheen had ik een watts vision zone systeem welke prima werkte. 1e zone is de vloerverarming in de woonkamer die aangestuurd werd door de zoneklep. Overige zijn 8 radiatoren.

Nu heb ik de draadloze tado thermostaat als temperatuuropnemer in de woonkamer gehangen. Deze ook op opentherm D01 geconfigureerd. Vervolgens de bridge en draadloze ontvanger aan de Intergas ketel gekoppeld. Ik heb deze op X13 1 en 2 aangesloten, dat lees ik ook op verschillende fora. Zo zat de Watts vision ook aangesloten. Deze op de COM en NO van de draadloze ontvanger gezet.

Echter zie ik ook berichten dat de aansluiting op X12 moet. Dat zijn vaak de intergas compact ketels, hier lijkt mij X12 en X13 identiek?? Moet de ontvanger eventueel op +/- aangesloten worden?

De zoneklep heb ik aangesloten op een bedrade thermostaat een ook op com en no aangesloten. Dit las ik ook op het internet. Echter staat er op de klep wel NC. Hierbij heb ik de bedrade thermostaat wel toegewezen aan de woonkamer (zelfde als waar de themperatuuropnemer van Tado hangt). Deze heb ik geconfigureerd zoals bij Tado aangegeven staat en op D01 en dan relay gezet.

Heeft iemand ervaring met deze setup en kan mij uit de brand helpen, nu werkt de warmtevraag op geen enkele manier, woonkamer op 25 graden doet helaas niks. Ook een thermostaatknop op 25 van een radiator werkt niet en de ketel gaat niet aan.


Antwoorden

  • Mikep96
    Opties

    Oke ik ben een stap dichterbij, de vorige laatste foto is van de actuator op de vloerverwarming. Deze werd door een Watts BT RF reciever aangestuurd. Probleem is dat deze ook een voeding van 230v kreeg door een stopcontact plug. Hierbij heeft de bedrade tado thermostaat dit niet. Heeft iemand ervaring met het aanpassen van een dergelijk systeem zodat de bedrade thermostaat de actuator kan aansturen? er staat ook 230v op de actuator maar ik moet dus op een of andere manier de 230v hier op de actuator krijgen met sturing van de Tado thermostaat....


  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Je kunt beter de wizard https://tado.com/start gebruiken daar wordt je precies verteld wat je moet aansluiten/weghalen en meteen wordt dan je systeem goed geconfigureerd.

  • Mikep96
    Opties
    @Rob2 ik heb dit geprobeerd maar er komt niks nuttigs uit gezien ik een Watts vision reciever gekoppeld had. Ik heb nu de draadloze ontvanger op X13 en com/no aangesloten. Op de radiatoren reaggeert hij vrij snel. Heb een serieschakeling met 230v gemaakt op de bedrade thermostaat en zoneklep.

    Echter duurde het echt 15-20 minuten voor de ketel eens aan ging bij warmtevraag vloer. Vervolgens woonkamer temperatuur weer op 20 gezet gezien het 24 was geworden en de ketel bleef aanstaan, zoneklep ging ook niet dicht?? Hoe snel moet dit normaal gaan, sluit ik nogsteeds iets verkeerd aan? TADO ondersteuning kan niks zinnigs zeggen behalve dat ik de handleiding moet volgen maar daar staat niks over configureren van een 230v zoneklep op tado bedrade thermostaat.

    Misschien omdat de vloererwarming een aparte zone is en de radiatoren apart??
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Voor het configureren van de verbinding met de ketel kun je ook dit doen:

    • sloop alles van Watts weg
    • gooi alle spullen uit je configuratie
    • run de configuratie wizard waarbij je aangeeft dat je een OpenTherm bedrade thermostaat had (bijv HoneyWell Round Modulation T87M)
    • je krijgt nu de opdracht om de draden aan te sluiten op de +/- aansluitingen waar nu dat kaartje zit.

    LET OP! Het is NIET voldoende om gewoon die draden te verplaatsen. Je moet echt die wizard doorlopen tot het eind.

    Daarna kun je de thermostaat toevoegen voor de vloerverwarming. Kijk ook in de vloerverwarming topics hoe dat allemaal werkt.

  • Mikep96
    Opties

    @Rob2 alles van watts is nu weg. je bedoelt dat ik dus de draadloze thermostaat als temperatuursensor moet instellen en als vervanging van de HoneyWell Round modulation T87M? en de Intergas extreme dan moet aansluiten vanuit de X13 1/2 op de draadloze ontvanger +/-, gezien de thermostaat die als temperatuur voeler in de woonkamer zit draadloos is?

    Daarna alles weer configureren, dus ook alle thermostaatkranen en bridge etc? Deze doen nu ook nog niks.

    Ik moet daarna toch ook de bedrade thermostaat configureren als vervanging voor iets op de 230v klep? ik kan alleen niet achterhalen welke ik kan kiezen gezien ik een aparte 230v actuator op mijn zoneklep heb en voorheen dit door de watts module gedaan werd. Als ik aangeef dat ik de bedrade thermostaat wil gebruiken als vervanging van iets werkt hij niet, ik kan die uiteraard niet op de +/- in serie zetten met de klep omdat die op 230v werkt. De klep moet de 230v uit een relaisschakeling krijgen die ik nu dus met die bedrade tado maak volgens tado instructies zie bijlage.


  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Ik denk dat de klus voor jou te hoog gegrepen is. Zoek een installateur die Tado kent, of ga het nog eens bij de Tado support vragen of die je willen helpen. Ik ben ook maar een mede-klant, ik ga je niet verder bij het handje nemen dan ik al gedaan heb want straks heb ik het gedaan als er wat in brand vliegt...

  • Mikep96
    Opties
    @Rob2 het is gelukt… Ik heb het halve huis van elektra voorzien incl. groepenkast dus heel spannend is het niet gelukkig.

    Echter waren er weer verborgen instellingen die alleen door Tado omgezet konden worden. Heb alles nagelopen en bedrading klopte, nu werkt alles naar behoren!

    Vervelend dat veel instellingen niet zichtbaar zijn en er dus iets achter de modulatie en aansturing van de zone anders is gezet, dit komt ook in de wizard niet naar voren.