Slimme thermostaat reageert niet.

Opties
Ivo_vL
Ivo_vL
september 2023 aangepast in Algemene vragen en opmerkingen

Hoi allemaal,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met het volgende.

Ik heb sinds enkele dagen de Tado bedrade thermostaat, bridge en 6 radiatorknoppen in huis. De installatie verliep vrij gemakkelijk en alles werkte naar behoren. Echter na een uur of 2 gaf de Tado app aan dat de thermostaat offline was, hierdoor waren ook alle radiatorknoppen onbereikbaar geworden. Na het resetten van de thermostaat deed alles het weer, echter weer maar voor een uurtje of 2. dit herhaalde zich meerdere keren. Nu zit ik op het punt dat de thermostaat helemaal niet meer communiceert met de CV. Ik krijg de verwarming dus helemaal niet meer aan. Ook als ik "display laten knipperen" aanklik in de app, krijg ik geen 'hello' meer te zien op de thermostaat. De radiatorknoppen reageren hier wel allemaal direct op!

Wat extra info:

  • Slimme Tado thermostaat heb ik ter vervanging van de NEST v3.
  • CV ketel is een Remeha Quinta 28C. Kabels zijn opentherm aangesloten! was al zo bij de NEST.
  • Tado Thermostaat is goed ingesteld (opentherm) op D01, kabels zijn op de +- aangesloten.
  • Kabel vd CV naar thermostaat zijn uit voorzorg vervangen.
  • Bridge is naar een andere locatie, in de buurt van de thermostaat geplaatst via een Powerline adapter, dit maakte geen verschil.
  • Geheel is al meerder keren uit de app verwijderd, opnieuw toegevoegd, herstart etc.
  • Contact gehad via chat met Tado, hier krijg ik enkel kopieer en plakwerk van wat ook op de website te vinden is. Uiteindelijk als tip gekregen de bridge te verplaatsen middels een Powerline adapter. Dit geprobeerd, zonder resultaat.

Ik hoop dat iemand nog andere ideeën heeft!

Beste Antwoord

  • Ivo_vL
    Ivo_vL
    Antwoord ✓
    Opties
    Update voor diegene met een zelfde probleem:

    Na contact met Tado hebben ze een nieuwe thermostaat opgestuurd, deze is sinds vanmiddag geïnstalleerd. Het geheel is niet meer offline gegaan en alles werkt zoals het hoort. Er bleek dus een defect in de slimme thermostaat te zitten en het probleem lijkt nu met de nieuwe te zijn opgelost!

Antwoorden

  • Andreplusplus
    Opties
    Vreemd verschijnsel.... alles lijkt goed gedaan te zijn. Enige wat ik kan verzinnen: is de thermostaat goed gepaired met de bridge?
    Maar dan nog - raar dat het na 2 uur ophoudt te werken.
  • Ivo_vL
    Opties
    Hi Andre,

    Dank voor je reactie. Ik heb de thermostaat al meerdere keren opnieuw gepaird, dit lost het probleem helaas niet op. Als het eenmaal werkt, dan werkt het ook. De CV wordt aangestuurd en de radiators worden warm.. Na inderdaad zo’n 2 uur kijk ik op de app, en is de thermostaat ineens weer offline 😓
  • Andreplusplus
    Opties
    tja, dat is toch indicatie van slechte communicatie tussen bridge en thermostaat. niet te ver uit elkaar en niet minder dan 3 meter bij elkaar
  • Ivo_vL
    Opties
    Dat zou inderdaad het meest logisch zijn, echter heb ik al zo’n 5 verschillende locaties uitgeprobeerd voor de bridge middels een Powerline adapter, tussen de 1 en 8 meter van de thermostaat. Dit geeft helaas hetzelfde resultaat.
  • Gouwstraat
    november 2023 aangepast
    Opties

    Mijn Tado app geeft steeds aan offline. Alle drie de lampjes op de bridge branden. Er is dus wel verbinding met internet. Kan het zijn dat de batterijen van de tado niet meer zo goed zijn ? Verder: Er is op het display (nog) geen batterijsymbool te zien. Welke afstand kan de bridge aan tov de thermostaat ? Hij hangt nu op een afstand van zo'n 20 meter ? Heeft het hele lang goed gedaan, maar valt de laatste tijd steeds meer uit. Gaat het, tot op heden steeds wel weer doen. Wat is het probleem: Batterijen of afstand ? of beide ? Verder nog een vraag: Als hij op de app offline is, voert hij dan wel het slimme ingestelde schema uit ?

  • Andreplusplus
    Opties
    20 meter binnenshuis is ver. Als de batterij iets minder wordt heb je kans op connectieproblemen.
    Indien mogelijk, verplaats de bridge.
    De opdrachten voor het schema worden nog wel uit de cloudservice verstuurd, maar als de bridge de thermostaat niet kan bereiken, gebeurt er dus niets.
    Evt knoppen die nog wel verbonden zijn ontvangen de opdrachten wel, maar kunnen vervolgens geen warmtevraag aan de thermostaat doorgeven. Dus eea zal niet goed meer werken, totdat de thermostaat weer goed verbonden is.