Aansluiting Tado V3+ op Bosch 30 HRC

Opties

Goedendag,

Wanneer ik de Tado V3+ probeer aan te sluiten op mijn wat oude Bosch 30 HRC ketel gaat de storingslamp A8 branden (communicatiefout). Hierdoor blijft de ketel het huis verwarmen ondanks dat de thermostaat uit staat. Ik heb alle verschillende aansluitingen in de Tado geprobeerd maar de foutmelding blijft komen.

Hierdoor vermoed ik dat ik iets in de aansluiting van de ketel moet aanpassen. In de ketel zit een Open Therm Module (OTM 1). Deze is te zien op de foto, waar de rode en blauwe draad heen gaan, deze gaan ook naar mijn thermostaat. Het liefst sluit ik de Tado wel op het Open Therm aan, maar ik weet niet hoe.

Wie kan me helpen? Ik heb foto's toegevoegd, ook van de handleiding van mijn CV.


Beste Antwoord

  • Andreplusplus
    Andreplusplus ✭✭✭
    Antwoord ✓
    Opties
    Ik zou aan de bedrading niets veranderen. Rode en blauwe draad op Tado aansluiten op + en - (welke op welke maakt niet uit).
    Wizard volgen op tado.com/start of in de app (verwijder eerst thermostaat uit de app) en doe alsof je een OT thermostaat had (bijv Honeywell round)

Antwoorden

  • Het probleem is opgelost. Heb inderdaad aan de CV niks veranderd en aan de Tado op + en - bevestigd.
    Tijdens het configureren ingesteld op code D01 (open therm), ipv D17 (Bosch) en dat werkt.
    Om dit te kunnen doen moet je dus wel achterhalen bij je CV hoe die aangesloten is...
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Ja daarom moet je ook niet de "handleiding voor professionele installateurs" gebruiken (met die "codes") maar de installatie wizard https://tado.com/start want dan gaat dit allemaal vanzelf goed.

  • Andreplusplus
    Opties

    Maar dat is niet altijd optimaal, omdat de wizard een 1:1 vervanging doet - heb je on/off thermosthaat, maar ketel kan wel bus protocol, dan maakt tado er weer on/off van.