Zoneklep (Caleffi) aansluiten in systeem met vloerverwarming en radiatoren

Opties

Goedeavond,

In ons huis hebben we vloerverwarming op de begane grond en radiatoren op de eerste en tweede verdieping. Dit willen we met een Tado systeem aansturen volgens optie 2 van: https://support.tado.com/nl/articles/3487152-hoe-kan-tado-verschillende-kamers-aansturen-bij-een-combinatie-van-radiatoren-en-watergebaseerde-vloerverwarming

Oftwel: "de Slimme Thermostaat stuurt de zoneklep van de vloerverwarming op waterbasis aan, de Draadloze Ontvanger stuurt de verwarmingsketel aan en Slimme Radiatorknoppen zijn geïnstalleerd in alle dagelijks gebruikte kamers"

Als zoneklep hebben we een "Caleffi 642 Z-ONE™ tweeweg zoneventiel 1/2" 230V". Hoewel ik geen wonder ben wat betreft elektrische aansluitingen, had ik verwacht dat het aansluiten me wel zou lukken: niet dus... Hieronder het aansluitschema volgens de documentatie van Caleffi.

Volgens onderstaande video, moet ik de bruine en blauwe draad aansluiten op de (Tado)-thermostaat. Vervolgens worden de grijze en zwarte draad "het hulpcontact van de motor genoemd". Is het zo simpel om deze direct aan te sluiten op een stopcontact? Of mis ik ergens iets?



Antwoorden

  • Andreplusplus
    Opties
    Dit is wat ik afleid uit het schema. Maar ik kan niet zo op afstand garanderen dat dat klopt. Je geeft zelf al aan geen winder te zijn, wellicht verstandig om een handige kennis in te schakelen. Ik heb nooit zo'n klep aangesloten.
    "Thermostaat" in jouw plaatje zijn de No en Com van tado.
    Contacten dus 1(com, bruin) en 3 (no, grijs)
    L en N zijn je 230V aanvoer, contacten 3 (grijs) en 2 (blauw)
  • Herres
    Opties

    Dat lijkt me niet juist.

    ik zie in het schema dat blauw en bruin de enige benodigde draden zijn. De rest zijn voor het hulpcontact, een opvolgschakeling voor een pomp, en massacontact. Dus bruin naar Tado, blauw naar het net, en de andere Tadoaansluiting naar het net. No en Com van Tado gebruiken. En Tado als aan-uit configureren, dat is defabrieksinstelling.

    succes

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Klopt, dat "hulpcontact" (grijs en zwart) dat gebruik je helemaal niet, die draden laat je los hangen.

    De rest aansluiten volgens het schema.

  • Beste Andre, Herres en Rob. Allereerst enorm bedankt voor de moeite nemen van het beantwoorden van mijn vraag. Ik vermoed idd dat het bruin naar Tado is, blauw naar het net en andere draad Tado ook naar het net. Ik laat weten of het gelukt is!
  • Andreplusplus
    Opties

    Herres en Rob2 hebben gelijk. Ik weet niet waar ik was met mijn gedachten…

  • Jelleve
    Opties
    Andreplusplus is het mogelijk om mij duidelijke foto's door te sturen van jou installatie met zoneklep.

    Ik zit met gelijkaardige situatie, beneden VW boven radiatoren. Heb eveneens zelfde wilo pomp.
    Ondertussen slimme knoppen geïnteresseerd boven en slimme thermostaat beneden maar systeem werk niet naar behoren.
  • Andreplusplus
    Opties
    @Jelleve Ik heb geen klep. Mijn oplossing is deze
    https://community.tado.com/nl/discussion/11724/de-oplossing-voor-vloerverwarming-radiatoren-en-tado
  • Jelleve
    Opties
    @sjvandenbosch
    is het mogelijk om mij duidelijke foto's door te sturen van jou installatie met zoneklep.

    Ik zit met gelijkaardige situatie, beneden VW boven radiatoren. Heb eveneens zelfde wilo pomp.
    Ondertussen slimme knoppen geïnteresseerd boven en slimme thermostaat beneden maar systeem werk niet naar behoren.

    Graag had ik geweten waar wat aan te sluiten.

    Mvg