Levensvatbaarheid TADO systeem.

Opties
L.S.

Afgelopen week kreeg ik weer een mail dat ik allerhande accessoires voor mijn systeem kon bijkopen met korting geldig tot en via BLABLABLA BLABLABLA......

Een paar weken hiervoor, kreeg ik een Poll toegestuurd, in hoeverre ik tevreden was met mijn TADO systeem, en in hoeverre ik het aan vrienden en bekenden zou aanbevelen.
Het korte en duidelijke antwoord wat ik hier op gegeven heb is " NIET "

Wat ik heb aangegeven, en waar ik nog steeds achter sta, is dat het systeem een potentieel heeft, om marktleider en trendsetter te zijn in de huidige aanbieders van thermostaat systemen, en besparingen op allerhande soorten HVAC systemen, maar dat deze door wanbeleid, desinteresse, onvoldoende ondersteuning, nauwelijks feedback, geen reacties op vragen, geen doorontwikkeling, nagenoeg geen investeringen en hopeloze achterstand op andere aanbieders gedoemd is om een langzame dood te sterven.

Voorbeeld in deze, is een aanvraag over een Open-Therm communicatie met ketels, die zo goed als standaard is geworden, na 2 jaar nog steeds niet adequaat is beantwoord of opgepakt.
Sterker nog. Op het moment van schrijven, 26 september 2023 is het 3 MAANDEN GELEDEN dat TADO een officieel antwoord via hun eigen kanaal heeft gegeven, op vragen en opmerkingen van gebruikers op de community website.

HET IS 2023, de jaren van de digitale revolutie.
STA OP, GEEF ANTWOORD, BEN BETROKKEN, VOER VERANDERINGEN DOOR EN WORDT MARKTLEIDER.

Maar helaas blijven alle smeekbedes niet of nauwelijks beantwoord.

Mijn systeem voldoet vooralsnog voor mij als een simpel " Per kamer instelbaar' systeem, wat met een telefoon zonder poespas een redelijke besparing op levert, zolang ik zelf een aantal keer per jaar de instellingen check.
Abonnementen neem ik niet, omdat de betrouwbaarheid dubieus is, meldingen dubieus, ketel problemen niet worden weergegeven volgens normale standaarden, en vragen voor veranderingen, aanpassingen, uitleg over werking, toepassingen niet of nauwelijks worden beantwoord. Ga ik hier geen extra geld insteken, omdat NIEMAND MIJ KAN GARANDEREN, dat ik deze investeringen ooit terug kan, of ga terugverdienen.

Eerlijk, als ik dit 3 jaar geleden had geweten, had dit systeem nooit aan mijn muur gehangen.

Maar dan dit.

Mochten de heren eigenaren, geldschieters, aandeelhouders, ontwikkelaars, verkopers, ondersteuners, of wat dan ook zich geroepen voelen dit systeem levensvatbaar te maken, BEGIN EENS MET VRAGEN TE BEANTWOORDEN, EN PROBLEMEN OP TE LOSSEN VAN DE HUIDIGE GEBRUIKERS. Dit zijn de pioniers die dit systeem hebben, er veel geld voor betaald hebben, dit door kunnen ontwikkelen met problemen die in het dagelijks gebruik ontstaan, en die als marketing tool kunnen dienen.

Nogmaals, zoals ik ook in de enquête heb ingevuld. Mijn systeem werkt op dit moment kostenbesparend met handmatige instellingen die ik zelf beheer.
Geeft een of ander component de geest, waardoor dit systeem een investering nodig heeft om weer aan de gang te gaan, is de kans dat ik voor een ander systeem zou gaan 90%. Ondanks dat dit dan een grotere investering zou vragen.
Mijn geloof in het systeem is voor mijn gevoel, zoals het potentieel is, oneindig.
Maar rationeel, naar maatstaven in ontwikkeling en terugverdientijd onder het vriespunt.

Met vriendelijke groet
Marcel van Helden
7
7 stemmen

Active · Laatst bijgewerkt

Reacties

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Kijk ook even naar de prijs van het systeem t.o.v. andere merken en de schaalbaarheid.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    @Emveha ik geef je 100% gelijk! Het is beschamend hoe Tado de gebruikers van het bestaande systeem in de steek laat. Van een IoT systeem mag je verwachten dat na aankoop de ontwikkeling doorgaat en het wordt aangepast aan wensen van de gebruikers, en dat gebeurt bij Tado bijna- tot helemaal niet.

    Zelfs de meest simpele verbeteringen in de schema's, iets wat zich geheel op de cloudservers afspeelt en dus geen firmware updates vereist, daar doet men niets aan.

    Ik heb zelf al vaak aangegeven hoe ik denk dat het zit: het bestaande systeem is geprogrammeerd door de directeur. Er is geld binnen gehaald voor nieuwe ontwikkelingen, het verse ontwikkelteam heeft het systeem onderzocht en geconcludeerd "deze software daar is niets van te begrijpen, we moeten helemaal opnieuw beginnen". En nu zijn ze dus bezig met het ontwikkelen van Tado v4. Wat veel meer tijd kost dan gepland. Als al die uitverkoop acties achter de rug zijn komt er straks ineens een heel nieuwe lijn, en kun je alles opnieuw kopen, wellicht met korting voor bestaande klanten.

  • sefauysal
    Opties

    @Emveha, ik weet niet hoe of wat ik hier van moet denken maar schrik er wel van (vanwege de herkenning)

    Ik ben zelf ooit enthousiast geraakt omdat Tado leek te doen waar het voor bedoelt was, een flexibele oplossing voor het regelen van je verwarming thuis.

    Ben net overgestapt van stadsverwarming naar een warmtepomp (vaillant) maar heb het allemaal nog niet werkend en wmb is de ondersteuning belabberd. Geen telefonische support, alleen voor professionele installateurs waarvan geen overzicht is mocht je die willen inzetten.

    Eerst krijg ik een advies hoe een en ander ingericht moet worden en na aanschaf van dat al krijg ik later een feedback dat het niet ondersteund wordt en niet veel later het advies om een warmtepomp connector aan te schaffen (en dus de vorige investering maar moet afschrijven)..

    Ik sta op het punt om de hele bende er maar uit te gooien en te gaan voor de vertrouwde route via de door installateurs geadviseerde componenten.

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Tado werkt uitstekend bij een normale cv installatie. Voor andere installaties moet je het niet gebruiken. Met kunst en vliegwerk kan het soms ook werken voor vloerverwarming en stadsverwarming
  • EanNari
    Opties

    Op de home page van Tado hebben ze wel deze tekst staan: "Wij bieden het perfecte product voor elk verwarmingssysteem."

    Dat doet toch vermoeden dat Tado vind dat ze met meer dan alleen een "normale cv installatie" werken.


    @Emveha Ik herken ontzettend je gevoel!

    Sinds twee jaar hebben wij nu Tado en volgend jaar komt er bij ons een warmtepomp, maar gezien de huidige ontwikkelingen bij Tado (of eigenlijk het gebrek daar aan) weten wij nog niet of we Tado (kunnen) blijven gebruiken met de nieuwe warmtepomp.

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Als er zou staan: "alle producten zijn gratis van Tado", zou je het dan ook geloven?
  • sefauysal
    Opties

    @Douwe Zou je ze (support) geloven als ze een advies geven iets aan te schaffen (> €200) zodat het gaat werken om vervolgens te constateren dat het niet werkt om vervolgens een ander oplossing geadviseerd te krijgen. Of je dan zomaar weer €300 wil uitgeven want dat is nu dan wel de oplossing?

    precies dit meegemaakt.. moet er nog maar een nachtje over laten gaan..

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Het is al heel lang bekend dat warmtepompen niet ondersteund worden door Tado. Dus bij klachten dien je bij Tado te zijn, niet hier.
  • EanNari
    Opties

    @Douwe Het punt is niet mijn "goed gelovigheid" maar dat Tado dus iets beweerd waar de standaard consument van uit zal gaan. Daarmee is het statement dat ze maken op zijn minst een beetje misleidend.


    En dat het binnen de Tado community bekend is dat Tado slecht overweg kan met warmtepompen maakt het nog niet bekend bij het grote publiek. aka: Iemand die verder niet bekend is met Tado en gewoon de website bezoekt, zal bij het lezen van dat statement denken dat Tado met "elk verwarmingssysteem" zou moeten werken..

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Daarom, ga klagen bij Tado. Hier heeft het geen zin. Tado leest deze informatie niet
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Toen er nog wel eens mensen van Tado hier op het forum kwamen heeft er wel eens een Tado medewerker gezegd dat het uiteraard bekend was van de warmtepompen en dat er aan een oplossing gewerkt werd maar dat die niet heel binnenkort zou komen. Kennelijk werkt men daar met jarenlange ontwikkeltrajecten ofzo.

    Het zou kunnen dat hij doelde op die warmtepompconnector die er nu als tussenoplossing gemaakt is maar ik denk eerder dat ie het nieuwe v4 systeem bedoelde.

    Een ander bekend pijnpuntje is dat het verwarming systeem en de Tado airco bediening twee totaal verschillende systemen zijn die niet samenwerken. Ik neem aan dat dit ook op de lijst van "allemaal opgelost in v4" staat. Mensen willen toch ook hun airco in verwarmen mode kunnen zetten en dan als het nog steeds te koud is de klassieke verwarming starten, zonder alle schema configuratie dubbel te moeten doen (met als risico dat deze afwijken).

  • HGB
    HGB ✭✭✭
    Opties

    Ik ben het op veel punten eens met de kritiek op Tado. Maar het Tado zonesysteem werkt hier al een jaar zes zonder grote klachten en sinds twee maanden ook in combinatie met een Quatt warmtepomp!

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Opties
    Ik heb al 3 jaar tado in m’n huis. Het is een recht toe, recht aan cv ketel installatie met alleen radiatoren. En dat werkt gewoon naar behoren. Eigenlijk geen klachten dat het niet werkt.
    Enige minpunt vind ik dat er weinig ontwikkeling in zit. Het hele systeem is in alle jaren weinig veranderd. Buiten wat nodeloze zaken zoals ketel controle etc waar niemand iets mee doet.
    In de tijd van huis automatisering loopt tado hopeloos achter.
    Instellingen waar je zelf niet bij kan om stoken te optimaliseren bv.
    Ook ik vrees dat de V3+ uitvoering op z’n laatste benen loopt en je straks weer moet investeren in een V4 systeem om van alle nieuwe ontwikkelingen gebruik te kunnen maken.
    We zullen het zien.
  • Meneersjon
    Opties

    Hier ook een positieve ervaring met Quatt, Die hadden ook aangegeven dat het met Tado zones werkt.