Bypass of open radiator nodig?

Opties
Mijn aan-uit cv ketel op stookolie heeft een warm water boiler van 130 liter. Als alle radiatoren dicht staan fungeert deze boiler dan als bypass? Of moet ik alsnog 1 radiator open laten staan?

Antwoorden

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Dat zal er vanaf hangen hoe dat allemaal in elkaar zit. Normaal gesproken is er wel een driewegklep om te zorgen dat het verwarmingswater niet nodeloos door de boiler stroomt (en de verwarmingen niet nodeloos worden opgestookt als de boiler verwarmd moet worden).

    Maar als het systeem al een halve eeuw oud is dan wellicht niet. Toen keek men nog niet naar energieverkwisting. In het huis waar ik vroeger woonde wat van oorsprong met kolen verwarmd werd en later met gas zat ook alleen een driewegkraan waar je kon instellen hoeveel van het ketelwater en naar de boiler ging (en de rest dan naar de verwarming). Die moest je zelf instellen aan de hand van zomer/winter.

  • tm90
    Opties
    Aha ja de situatie is als volgt, er komt 1 aanvoer en 1 retour uit de ketel. De aanvoer splitst dan op in 3 pompen, 2 pompen voor 2 verwarmingscircuits en 1 pomp voor het warmwatervat. De pomp van het warmwatervat staat altijd aan. Er is constant circulatie omdat het water ook altijd op 60 graden gehouden wordt. Het is nog een oudere opstelling. Mijn idee was dus dat als de verwarmingspompen stoppen met draaien omdat de knoppen dichten gaan dat er altijd circulatie is naar het warm water vat en dat dus de overtollige warmte naar het vat kan gaan. En dus vermoed ik dat ik geen bypass of bypass radiator nodig heb.. maar dat zijn dus maar vermoedens ik ben een leek op het vlak van CV installaties.. ik hoopte dat iemand met meer kennis dit kon bevestigen 😊
  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Ik denk dat je twee bypass leidingen nodig hebt, 1 voor iedere pomp van de verwarming. Het is nl niet zeker dat de pompen stoppen als de kranen dicht gaan
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    "De pomp van het warmwatervat staat altijd aan"

    O lekker is dat! Dus het 60 graden warme water uit je warmwatervat wordt dag en nacht door de ketel gepompt om daar gekoeld te worden in de koude trek als de brander niet aan is???

    Blij dat ik daar de rekening niet betaal! Maar wel jammer dat "wij" allemaal wat korter douchen "voor het klimaat" terwijl elders de energie gewoon naar buiten gepompt wordt....

    (grapje hoor, ik douche geen minuut korter "voor het klimaat" want ik weet heel goed dat dat geen bal uitmaakt. maar onze minister niet)

  • tm90
    Opties
    Haha het is nog een oudere opstelling die werkt op stookolie met dus een buffervat voor warm water wat op temperatuur gehouden wordt. Maar dus er is constante stroming tussen het vat en de ketel dus ik vermoed bypass niet nodig of is het probleem niet dat er restwarmte in de ketel blijft maar dat de pomp blijft nadraaien? De pompen zijn grundfoss Alpha 1 en Alpha 2
  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Volgens mij 2 x bypass nodig