Thermostaat en blokverwarming / stadsverwarming

Opties
Madhouse
Madhouse
september 2023 aangepast in Algemene vragen en opmerkingen
Beste ,

Alhoewel ik denk te weten dat dit mogelijk is vraag ik toch even jullie bevestiging ,

Een kennis van mij heeft blokverwarming / stadsverwarming (geef het een naam) . Nu wil hij graag een extra thermostaat in de woonkamer. Waarom zul je denken? Omdat de radiator knop in de woonkamer achter een bank en dergelijke komt en dus niet helemaal een goeie meting zal verrichten . Het moet dus zo werken dat de thermostaat aan de muur eigenlijk de radiatorknop aanstuurt . Als ik ze beide in dezelfde kamer gooi in de app gaat dit dan zonder problemen in deze context werken?

Antwoorden

  • Andreplusplus
    Opties
    ja, dat gaat werken. Het is eigenlijk een draadloze temp sensor.
    Is er iets (thermostaat) die de blokverwarming klep oid kan openen/sluiten?
  • Madhouse
    Opties
    Hi Andre , nee voor zover ik weet niet maar dit kan ik nog even navragen
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Als je het hebt over "de thermostaat aan de muur" dan zal die vast ergens op aangesloten zijn, dat is dan waarschijnlijk een klep ergens in de meterkast.

    Probleem is alleen dat die thermostaat dan alleen op basis van de temperatuur in de kamer die klep bedient. Met 1 Tado kraan werkt dit als je niet verwacht dat het comfort beter wordt dan helemaal zonder Tado. Dwz als het in de kamer te koud is en elders staan nog kranen open wordt het daar ook verwarmd, maar omgekeerd niet (als de kamer op temperatuur is of volgens schema niet verwarmd hoeft te worden kun je in andere ruimtes ook niet verwarmen).

    Dit is uiteraard altijd later nog op te lossen door overal Tado kranen te monteren.

  • Kcirtaprm
    Opties

    Ik heb ook stadsverwarming en heb 2 groepen op de verdeelunit van de stadsverwarming. De woonkamer is een groep en wordt via de slimme thermostaat aangestuurd en de tweede groep gaat naar de overige ruimtes die allemaal slimme radiatorknop hebben.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Dan moet je nog een tweede slimme thermostaat kopen die je gewoon los in de meterkast legt om die 2e groep aan te sturen.

  • Casey
    Opties
    Ik heb in mijn woonkamer (blokverwarming) 3 radiatoren met een slimme thermostaat. Centraal in de kamer hangt een draadloze thermostaat die gekoppeld is aan de drie thermostaatkranen en ze aanstuurt. Werkt fantastisch.