Stadsverwarming in combinatie met tado

Opties
Ik heb in mijn huis stadsverwarming. Voorheen had ik overal thermostaatknoppen zitten. Met cijfers 1 tm 6. Beneden heb ik die vervangen met tado knoppen welke communiceert met een dongle op mijn wifi. Omdat eea niet functioneert heb ik een monteur laten komen. Die geeft aan dat ik een zoneklep nodig heb op de aanvoerleiding omdat er anders continue warm water wordt geleverd en ik daarvoor betaal. Op de zoneklep kan dan een kastje van tado die de knoppen aanstuurt. Volgens de monteur gaat het op de manier waarop het bij mij is aangesloten niet werken. Wie kan daar iets over zeggen?

Reacties

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Je moet eerst kijken hoe je installatie werkt met gewone knoppen. Is er behalve die knoppen ook nog een thermostaat in de woonkamer die een algemene aan/uit functie realiseert voor de hele woning?

    Zo ja dan zul je daar ook een Tado thermostaat voor moeten installeren.

  • Ik heb op dit moment geen enkele thermostaat. Enkel de knoppen op de radiatoren die ik open kan draaien. Volgens de monteur heb je dan altijd circulatie van warm water waardoor je rekening enorm hoog wordt. Hij wil dus een zoneklep installeren die communiceert met tado.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Als je het nu niet hebt en er is nu geen probleem dan heb je het i.c.m. Tado knoppen ook niet nodig.

  • Is het niet zo dat ik ook een slimme thermostaat van tado nodig heb in combinatie met de slimme knoppen? Ik heb nu alleen 3 slimme knoppen en een bridge met internet.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Als je alleen knoppen wilt vervangen en geen ketel of klep wilt aansturen is dat voldoende.

  • Op internet lees ik dat zoneregeling bij nieuwbouw verplicht is en bij verbouwing wordt geadviseerd.

    Het grote voordeel van zoneregeling is, dat de temperatuur gemeten en geregeld wordt in iedere ruimte, in plaats van alleen in de woonkamer. Zo kan bijvoorbeeld elke kamer apart verwarmd worden, wanneer de woonkamer al warm genoeg is door bijvoorbeeld de open haard. Zoneregeling werkt met bedrade of draadloze thermostaten en is, afhankelijk van de uitvoering, ook te bedienen met een app op de smartphone.
  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Zoneregeling werkt on jou geval ook met alleen thermostaat kranen omdat je stadsverwarming hebt
  • Andreplusplus
    Opties
    Terug naar de vraag. Wát functioneert er niet? Het zou moeten werken met alleen knoppen en een bridge. Elke kamer afzonderlijk regelen.
    Hoe ziet eea eruit in de app? Meerdere kamers met elk eigen knop?
  • Er functioneren eigenlijk meerdere dingen niet. Het begon met een radiator in de gang waar ik een slimme knop op heb gezet. Deze wordt heet ook als de kraan dicht staat. Volgens de monteur is dat omdat stadsverwarming moet circuleren en de warmte dus ergens heen moet. Ook als er geen warmte vraag is. Daarnaast heb ik twee radiatoren in de kamer waar ik mbv een adapter een slimme knop op heb gezet. Deze worden niet warm. Waarschijnlijk is de aansluiting niet juist gemaakt. Ik bedoel daarmee dat de adapter niet hoort bij de kraan. In de app heb ik twee ruimtes gedefinieerd. Kamer en gang. Met respectievelijk 2 en 1 slimme knoppen. Kamer staat overigens wel twee keer genoemd dus het lijkt erop dat hij die als apart beschouwt.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Ok dan ben je verkeerd bezig geweest. Gooi een van die knoppen weg en voeg em opnieuw toe, maar dan kies je de BESTAANDE kamer en dus NIET een nieuwe kamer die je ook Kamer noemt! Zodra je "Kamer" moet intikken zit je fout en moet je het anders doen!

    Als de kranen de radiatoren niet goed bedienen moet je kijken naar de montage. De oude knoppen deden het goed? Of had je daar ook al problemen mee?

  • De oude knoppen deden het goed. Op de boven etage heb ik ze nog zitten en die werken perfect. Ik vermoed dat de montage van de knoppen met de adapters die ik gebruikt heb niet goed werkt. Ik heb ook liever een kraan waar de slimme knop zonder adapter op past.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Ok dan moet je de monteur weer roepen (neem ik aan). Vraag hem om Heimeier Eclipse kranen te monteren, dat zijn de beste en daar kan de kraan zonder adapter op.

  • Ik heb inmiddels de app aangepast. Een knop verwijderd en opnieuw toegevoegd aan de woonkamer. Ook heb ik kranen gekocht waar de tado rechtstreeks oppassen. Voor de radiator in de gang ontvang ik een nieuwe insert. Sprak vandaag een installateur voor tado die ook beweerde dat ik een thermostaat nodig heb in combinatie met stadsverwarming. Waarom blijft dit toch zo verwarrend?
  • Andreplusplus
    Opties
    Het hangt een beetje van je installatie af. Zover ik weet heb je ruwweg 2 systemen: 1. waarbij water altijd circuleert. Naar systeem in mijn ogen, warm water gaat altijd rond, betaal je voor, ookal zijn alle radiatoren dicht. Ik zou dan altijd een klep in de aanvoerleiding plaatsen. Je moet wel weten wat je doet, want je wilt wel warm water uit de kraan blijven houden.
    2. Waar al een klep in zit, vaak met een knop om te bedienen (soort thermostaat) met een 'draad' (dat is een capillaire leiding, dun hol buisje). Deze zou ik vervangen door een klep. Eventueel.kun je experimenteren met een tado knop, maar meestal heeft die een te kleine doorvoer voor een hele woning.
    Modernere systemen hebben wellicht al een klep, bediend door een (slimme) thermostaat, maar zo te lezen geb je dat niet.

    Wat de monteur beweert over 'warmte kwijt kunnen' is kolder, alleen van toepassing op CV ketels.

    Een thermostaat heb je niet nodig bij systeem 1, warm water circuleert en met de knop op de radiator regel je de temp in de ruimte. Bij 2. en als je een klep toevoegt bij 1 heb je wel iets nodig dat de klep bedient. Als je dat met tado doet heb je wel een thermostaat nodig. Dat kan een draadloze zijn, met draadloze ontvanger of een bedrade. Maar omdat je alleen de klep hoeft te bedienen, kan die gewoon in de meterkast. Ik zou een bedrade kiezen, want voor een ontvanger heb je een extra stopcontact nodig.
    Maar je zou een tado knop kunnen proberen ipv een klep als er een thermostaatkraan is zoals in 2.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    "Het hangt een beetje van je installatie af. Zover ik weet heb je ruwweg 2 systemen: 1. waarbij water altijd circuleert. Naar systeem in mijn ogen, warm water gaat altijd rond, betaal je voor, ookal zijn alle radiatoren dicht."

    Nee, water circuleert alleen als de kraan open is. Als de radiatorkranen dicht zijn staat het water stil.

    In dergelijke oude systemen zit geen warmtemeter in je meterkast maar zit er een metertje op iedere radiator geplakt waarmee op primitieve wijze bepaald wordt "hoe warm die wordt". Dus als de kraan dicht is en die radiator blijft koud, betaal je niet ook niet als er hier en daar wat buizen een beetje warm worden.

    Uiteraard is de 1e vereiste dat de knop goed geinstalleerd is en de kraan inderdaad goed dicht duwt. Als ie een beetje open blijft ga je nat. Maar daar verandert een klep ook niet veel aan, want dan gaat het nog steeds mis als er op 1 plek in huis warmte gevraagd wordt. Oplossen dus, de radiator moet koud blijven als ie niet in gebruik is!

  • Heren dank voor de uitleg. Ik heb inderdaad het systeem zonder thermostaat of klep. Slecht twee knoppen waarmee toe- en afvoer wordt afgesloten. Ik denk dat ik het eerst maar eens probeer zonder klep. De nieuwe kranen installeren. Tado erop schroeven en zeker weten dat de kranen goed sluiten. Als ik niet betaal zolang ik geen radiator opdraai dan vind ik het prima. Mocht dit niet goed werken kan ik altijd nog een klep icm een thermostaat installeren.
  • Andreplusplus
    Opties
    "Nee, water circuleert alleen als de kraan open is. Als de radiatorkranen dicht zijn staat het water stil."
    Ok, wat jij wil. Er zijn ook systemen waarbij 1 buis het huis rond gaat en altijd warm water voert. Als er een flowmeter is, betaal je wel degelijk (een beetje) als alle radiatoren dicht zitten.