Eerst ketel uit voordat alle radiator knoppen sluiten

Opties
2»

Reacties

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Het warme water stroomt alleen door de bypass als er geen warmtevraag is. Dus de brander is dan uit. Geen warmteverlies
  • S_nderr90
    Opties
    Warme water wat door de bypass stroomt is toch verspilling. Het water is verwarmt en stroomt weg = zonde in mijn ogen
  • Andreplusplus
    Opties
    Onzin, de bypass opent bij drukverschil tussen aanvoer en retour, bijv als alle ventielen gesloten zijn, maar de ketelpomp nog nadraait. Brander is dan wel uit,maar warm water circuleert. Zolang de buizen in de warme schil van de woning zitten (niet onder de vloer bijv) komt de warmte ten goede aan de woning. Vaak is het wel zo dat buizen door ruimten lopen die niet verwarmd hoeven worden, dus toch efficiëntievermindering.
  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Ik denk dat niet nadraaien van de pomp nog schadelijker is voor de ketel.
  • eschwin
    Opties
    We hebben het hier over of de knoppen open kunnen blijven tot na het pompen. Dus een soort uitgestelde sluit tijd. Jij hebt het opeens over helemaal niet napompen. Dat warme water wat toch al warm is als de brander uit staat kan toch beter naar de laatste ruimte die warmte vraagt. Dan maar een overshoot, dat is in mijn ogen wenselijker dan dag in dag uit energie verspillen door het naar de bypass te laten stromen.
  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Op de website van Tado staat duidelijk vermeld dat mogelijk een bypass noodzakelijk is.

    Tado gaat dit niet aanpassen voor jou.
  • eschwin
    eschwin
    november 2023 aangepast
    Opties
    Volgens mij wil je het echt niet snappen. Ik heb een bypass en het hele probleem van knoppen die te vroeg sluiten is dat het water wat al verwarmd is door de bypass gaat. Wat dus energie verspilling is. Als de knop pas dicht kan gaan als de ketel uit is, met andere woorden stopt met rondpompen, dan is a) een bypass uberhaupt niet nodig in principe en b) je hebt geen onnodige energie verspilling.

    Daar wil ik het bij laten want volgens mij wilt u het niet eens begrijpen.
  • Remip
    Opties

    Ik heb hier ook nog wel een vraag over.

    Mijn Tzerra ACE gaat nog steeds regelmatig in storing. Ik heb de pomp snelheid en de watertemperatuur al verlaagd. Er is ook een bypass geplaatst, maar het stookseizoen is weer begonnen en de afgelopen week stond de ketel al 2 x in storing.

    Ik ben eens onder de vloer gekropen en de bypass bekeken. Deze stond op 0,2 bar. (schaal loopt van 0,1 t/m 0,5)

    Ik heb hem om 0,1 gezet, en hopelijk gaat het nu beter. Is dit niet erg weinig? De bypass zit in de kruipruimte, maar waar ik benieuwd naar ben is of het water nu nog wel met genoeg druk naar boven wordt gepompt. Op zonder staat ook een radiator.

    Heeft iemand van jullie ervaring met een bypass? Hoe is die bij jullie afgesteld?

    En is er een tado alternatief? Een fabrikant die wel, eerst de warmtevraag via opentherm stop zet, en na een paar minuten de kleppen kan sluiten?

    (Ik heb zelf geprobeerd om met home automation een workarround te maken. Ik heb ook nog een ZWAVE radiatorknop op een verwarming in de gang. Via Home Assistant en de tado integratie kan ik uitrekenen hoeveel procent van de kleppen open staan. Met een automatisering zet ik de zwave radiator open als het totaal van alle openstaande tado's minder dan 20% is. Een soort slimme bypass dus. Helaas werkt niet goed, omdat de tado integratie per kwartier een update naar home assistant stuurt. Er is ook nog een homekit koppeling die 'lokaal' is. Deze is nagenoeg realtime, maar die heeft minder sensoren en daar kan ik dan weer niet uit herleiden hoever de tado kleppen open staan. Al met al, een feature update, titel van dit draadje zou perfect zijn. Waar kan ik stemmen?)

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Gaat niet werken, de kleppen sluiten altijd sneller dan dat jij de ZWAVE geopend heby
  • b3rry
    b3rry
    november 2023 aangepast
    Opties

    @Remip Via Homekit kun je niet de heating waardes uitlezen maar wel de hvac_action. De hvac_action heeft de status idle (dicht) of heating (open). Je zou kunnen proberen de zwave radiatorknop te openen wanneer alle hvac_actions op idle staan. Zover ik weet geeft Homekit al een idle status wanneer de thermostaatknop een heating waarde heeft onder de 15%, eerder dan 0% in ieder geval. De zwave knop zou in de praktijk dan eerder open moeten gaan dan dat de Tado knop dichtgaat. Ik ben benieuwd of dit werkt.

  • b3rry
    Opties

    @Remip ik heb het even gecontroleerd. Homekit geeft een idle status wanneer de Tadoknop onder de 25% komt. Het zou dus theoretisch moeten werken. Is het experimenteren waard.


  • Remip
    Opties

    Bedankt Berry,

    Ik wist dit niet. Ik heb de automatiseringen gemaakt. Ze reageren heel snel. Ik hoop snel genoeg! Ik laat het jullie weten.

  • Het nadeel met de huidge configuratie van Tado is dat je dus of een "domme" radiator als bypass moet houden (dus mogelijk een ruimte onbedoeld verwarmen) of je bypass wordt aangesproken.

    Met als mogelijk gevolg dat je ketel een te hoge retourtemperatuur krijgt en daardoor in een storing of anti-pendel modus schiet.

    Dit is natuurlijk niet ideaal en wenselijk, zeker niet als de ketel draait voor verwarming, in storing valt terwijl jij onder de douche wilt stappen en dus kan wachten totdat de ketel weer uit z'n storing is gekomen.

    Wat natuurlijk een mogelijkheid zou kunnen bieden is dat als er maar 1 zone vragend staat, deze open te laten staan totdat de nadraaitijd van de ketel verstreken is (liefst instelbaar), of in geval van meerdere zones vragend dat de laatste zone die nog vragend staat bij einde warmtevraag open blijft tot einde nadraaitijd van de ketel.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Dat is al heel vaak voorgesteld. Tado reageert botweg met "installeer maar een bypass". Dat is voor hen gemakkelijker dan sleutelen aan de software.

  • Driewerfleino
    december 2023 aangepast
    Opties
    Hey Rob, bedankt voor je antwoord. Ik heb de reacties inderdaad al vaak voorbij zien komen. Erg spijtig want elke ketel moet minstens 1 minuut nadraaien om zijn warmte uit de ketel te krijgen. Dus je zou je af kunnen vragen hoe moeilijk het is om een delay tussen einde warmtevraag en dichtlopen van radiatorknop of relay als je met zone vloerverwarming werkt.

    Op het laatst genoemde is eventueel een andere mogelijkheid, namelijk een Belimo klep in combinatie met een 24v relais. Deze hebben een dichtlooptijd van 90 seconden, waarmee je dus je einde warmtevraag en dichtlopen van de zone enigszins kan oprekken.

    Nogmaals niet ideaal, maar t is beter dan niets..
  • Andreplusplus
    Opties
    Tja, tado krijgt telkens de schuld, maar meerdere ketelfabrikanten hebben het gewoon in de installatiehandleiding staan: alleen thermostatische kranen --> bypass
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Maar dat is ook een ANDERE situatie! Als je klassieke thermostatische kranen hebt is er geen communicatie tussen de kranen en de ketel, de ketel weet niet welke kranen open zijn en of er wel kranen open zijn.

    In een Tado systeem zou dat beter kunnen werken. Maar dat doet het dus niet, en Tado heeft ook niet de wil om het beter te maken.

  • S_nderr90
    S_nderr90 ✭✭✭
    Opties
    Dat het aangegeven wordt door ketelfabrikanten en bij tado betekend het niet dat wij niet alsnog een verzoek kunnen doen en aan kunnen geven dat wij deze functie graag ontwikkeld zien worden in de software.

    Maar er staan zo veel gouden ideeën hier in dit forum waar tado ook al vrij weinig mee doet dus het is sowieso trekken aan een stervend / dood paard..
  • Blijft jammer dat Tado kennelijk niet weet hoe een cvketel werkt en hoe je de warmte uit de installatie kunt benutten
  • Battousai
    Opties

    Ben nieuw hier en heb nog geen Tado maar ben bezig met het uitzoeken van een zoneregeling en zit te twijfelen tussen Tado, Plugwise en Netatmo.

    Ik las het probleem van TS en zie dus dat Tado hier geen oplossing voor heeft terwijl Plugwise dit wel heeft. Zij laten de knoppen waar de laatste warmtevraag is open staan zodat de ketel kan nadraaien. En pas bij een volgende warmtevraag gaan de knoppen dicht als er ergens anders warmte moet komen. Is het in dezelfde ruimte, dan staan de knoppen al open, en heb je ook meteen een batterij besparing. Dit zou Tado dus ook makkelijk kunnen instellen.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Ja zo zou Tado ook moeten werken, maar Tado zelf vindt dat niet en/of besteedt geen aandacht meer aan nieuwe ontwikkelingen. Dus denk niet "ik kies Tado en dan komt er wel een software update" want zo gaat dat niet bij Tado!