Handmatig ingestelde radiatorknop blijft temperatuur houden, ondanks timer instelling in Tado app

Opties
bjtado
bjtado
oktober 2023 aangepast in Algemene vragen en opmerkingen
In de Tado app heb ik al mijn 3 radiatorknoppen zo ingesteld dat als deze handmatig worden gewijzigd (mbv de fysiey knop dus) de temperatuur tijdelijk wordt gewijzigd middels de timer setting:

(Instellingen, Kamers & apparaten, slaapkamer, Handmatige bediening op het Tado apparaat, timer).

Als ik echter de temperatuur van welke radiatorknop dan ook wijzig blijft de temperatuur behouden tot de volgende schemawijziging, en niet gedurende de ingestelde tijd. Het probleem treedt op bij alle 3 knoppen.

Ik heb de settings al eens gewijzigd en opgeslagen, en vervolgens terug naar timer gezet en opgeslagen, heeft niet geholpen.

Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?

Reacties

  • Andreplusplus
    Opties
    wijzig je de temp op de knop, of in de app?
    De instelling die je doet gaat over de knop.
    Als je in de app temp wijzigt moet je daarna nog op potloodje klikken en kiezen tot wanneer het moet gelden (x uur/min, tot volgende automatische wijziging, tot je met de hand weer wijzigt)
  • bjtado
    bjtado
    oktober 2023 aangepast
    Opties
    Dat van het schuifje in de app ken ik als ik de temp in de app wijzig.

    Ik bedoel dat het wijzigen van de temp m.b.v. de knop aan de radiator niet werkt zoals verwacht. Het heeft de vorige winter altijd wél gewerkt en kom er nu achter dat dit niet meer werkt.
  • bjtado
    Opties
    Update: het issue treedt op als Tado niet volgens het schema verwarmt. Dus als ik in het dashboard 'Uitschakelen alle kamers' heb geselecteerd.

    Als er een schema wordt gevolgd werkt de functie wél.

    Ik zou echter verwachten dat het tijdelijk verwarmen gedurende de ingestelde tijd ook zou werken als er geen schema wordt gevolgd.
  • Andreplusplus
    Andreplusplus ✭✭✭
    oktober 2023 aangepast
    Opties
    Uitschakelen is uitschakelen... maar als ik handmatig de temp instel (in de app of op de knop) springt deze uit de "uitschakelen alle kamers" modus en wordt er gewoon weer het schema gevolgd. De tijdsduur van de instelling op de knop (zoals je in de app hebt geconfigureerd) werkt echter ook bij mij niet als verwacht. Ik heb getest met 2 minuten. Alle kamers uitschakelen, knop in de ruimte ingesteld, dit zie je in de app en "uitschakelen" verandert in "schema hervatten", na 5 min nog geen verandering. Ook na schema hervatten (op dit moment zijn alle schema's op vorstbeveiliging), zelfde test, zelfde resultaat.
    Als je in de app de temp instelt en met 'potloodje' op 5 min (korter kan niet) werkt het wel prima.
    Ik ga nu proberen met langere tijd, maar ik vermoed dat het niet goed werkt.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    De prioriteit van de diverse temperatuur instel functies (schema, handmatig op de knop, handmatig via app, "afwezigheid", "uitschakelen alle kamers", "verwarmen alle kamers) ligt bij Tado keihard vast in de software en kan niet door de gebruiker gewijzigd worden.

    Er wordt vaker gemopperd dat in bepaalde situaties het systeem niet doet wat men verwacht, bijv iemand zet de verwarming s'ochtens handmatig aan omdat ie eerder opstaat dan normaal en gaat dan weg waardoor het systeem in "afwezig" mode gaat: verwarming blijft de hele dag aan want handmatige instellingen gaan voor afwezig status.

    Het is niet anders. Het is hoe het systeem werkt en men gaat dat niet veranderen. Gebruiker configuratie mogelijkheden (dat je bijv zelf de prioriteit van al die instellingen anders kunt maken) daar gelooft men al helemaal niet in: zo weinig mogelijk configuratiemogelijkheden voor de gebruiker, want die is dom dus die verprutst het alleen maar, denkt men bij Tado.

  • Andreplusplus
    Opties
    Behalve dan dat we het hier over een functie hebben die het wel heeft gedaan, maar op dit moment niet meer werkt.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Ja een tijdje geleden is de manier waarop het werkt veranderd, daar was toen ook al een hele discussie over.

    Soms past Tado iets aan in de software maar zelden of nooit is dat iets wat op het forum als verbetering is voorgesteld, en als we hier dan allemaal gaan roepen dat het een verslechtering is doen ze daar ook niets mee.

    Beetje jammer allemaal...

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Is het dan een bewuste aanpassing door Tado, of is het een bug die ontstaan is door een andere wijziging?
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Daar kom je nooit achter, want release notes met beschrijving van wijzigingen (en reden) die zijn er niet... waren er ooit wel, overigens (net als een roadmap).