CV slaat niet aan

Opties
Mede lotgenoten :)

Ik heb sinds 2 maanden Tado i.c.m. een Intergas Xtreme 36.

De opstelling is als volgt:
- Op de begane grond een Tado thermostaat i.c.m. vloerverwarming.
- Boven alles met een Tado radiatorknop.

Als ik via de app boven warmte vraag via de radiatorknoppen gaat dit goed. Vraag ik beneden warmte voor de vloerverwarming gaat de cv niet aan. Ik heb geen zoneklep voor de vloerverwarming.

Wat kan hier mis zijn? Ik heb alles nagekeken, de ketel gereset, Tado gereset, opentherm instellingen etc.

Dit is de eerste keer dat ik warmte vraag sinds het systeem hangt. Beetje frustrerend wel :)

Antwoorden

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Hoe is de watertoevoer naar de vloerverwarming geregeld? Je schrijft dat je geen zoneklep hebt, maar hoe kan tado dan het warme water door de vloer sturen?
  • RickB
    Opties
    De leiding van de vloerverwarming loopt apart van de leidingen van de radiatoren. Het zou dus zo moeten zijn dat bij warmtevraag van de radiatoren boven er warm water de vloerverwarming in stroomt, dit gebeurt ook minimaal, maar bij warmtevraag van de vloerverwarming zou er enkel warm water de vloer in moeten. Het probleem is dat de thermostaat dus geen signaal geeft aan de ketel.
  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Je moet eerst een regelorgaan installeren, een slimme knop of een draadloze extensie kit
    De thermostaat zelf geeft geen warmtevraag
  • Andreplusplus
    Opties
    @Douwe - het was laat en je antwoord klopt niet.
    De thermostaat is het meettoestel in de ruimte (en zonecontroller voor de woning)
    Dus kan prima temp regelen in de vvw ruimte - als het inderdaad zo is ingesteld.
    @RickB kun je wat meer details geven over instellingen in de app? Welke ruimtes, welke apparaten, wat is meettoestel wat is zonecontroller.
  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Hij kan misschien wel regelen, maar dat doet hij dus niet. Het enige wat de "slimme" thermostaat doet in geval van meerdere zones, is de warmtevraag van de zone met de hoogste warmtevraag doorgeven aan de ketel.

    Aangezien er geen regelorgaan is en dus ook geen warmtevraag, zal er dus in dit geval niks naar de ketel gaan. De ketel kan niet uit de voeten met een setpoint alleen
  • RickB
    Opties
    @Andreplusplus bedankt voor je antwoord in ieder geval.

    4 slaapkamers op de eerste etage hebben een radiatorknop. Deze werken afzonderlijk van elkaar en verwarmen wel de ruimte bij warmtevraag.

    In de woonkamer dus de bedrade thermostaat die bij warmtevraag niet de cv aanstuurt.

    In de app staat het volgende bij de radiatorknoppen.
    - Meettoestel: VAxxxxx
    - Zoneregelaar: RUxxxxx dit nr is identiek aan het nummer van de woonkamer thermostaat.

    Bij de woonkamer:
    Meettoestel & zoneregelaar beide het identieke RUxxxxx nummer.
  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Je moet geloven wat je zelf wilt, maar zonder extra extensie kit of slimme knop zal de thermostaat de ketel niet aan gaan sturen
  • RickB
    Opties
    @Douwe ik trek jouw antwoord niet in twijfel, maar waarom zou ik dan voor de woonkamer een internet bridge en een extensiekit nodig hebben? Plus dat de thermostaat ook nog eens bedraad is. Klinkt voor mij niet echt als een slim systeem.

    Het volgende antwoord heb ik gekregen van Tado:

    Dank u voor de informatie over uw verwarming.
    We hebben de data bekeken maar de ketel lijkt wel goed te reageren op de tado° Slimme Thermostaat. Hij verwarmd het warmte water in de ketel namelijk wel en de kamers met Slimme Radiatorknoppen verwarmen zonder problemen.
    Echter de kamer met vloerverwarming ( zonder zoneklep) lijkt helemaal niet te verwarmen.
    Ook lijkt het erop dat de ketel zijn warmte niet kwijt kan.
    tado° niet de oorzaak van het probleem en we raden u aan om contact op te nemen met een verwarmingsmonteur om uw systeem te controleren.
    Misschien is de kraan gesloten naar de vloerverwarming of werkt de pomp van de manifold niet.
    Met vriendelijke groet,
    Chantal
  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    oktober 2023 aangepast
    Opties
    Internet bridge heb je niet nodig, die heb je al neem ik aan. Alleen een extensie kit en een zone klep

    Uit de reactie van Tado te lezen, slaat de ketel wel aan, terwijl dat volgens jou niet het geval is. Wie heeft er nu gelijk hierin?
  • RickB
    Opties
    De ketel gaat dus wel aan bij vraag van boven, niet van de woonkamer haha…
  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Als test zou je in je configuratie 1 van de slimme knoppen boven kunnen plaatsen in dezelfde ruimte als de slimme thermostaat. Kijk dan even of de ketel wel aan gaat
  • Andreplusplus
    Opties
    @Douwe - dit gaat niet de goede kant op met jouw antwoorden.
    Je doet een foutieve aanname.
    De thermostaat is bedraad en aangesloten op de ketel en stuurt deze ook aan. Dat blijkt uit het feit dat radiatorknoppen wel zorgen dat ketel aanslaat.
    De thermostaat zal ws wel een warmtevraag aan de ketel sturen - echter de kamer wordt niet (snel warm). Kloot precies met wat tado support ook geantwoord heeft.
    Vraag is dan ook: waarom werkt de vloerverwarming niet (goed)?
  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    @Andreplusplus: de ketel wordt niet aangestuurd omdat de thermostaat geen regelorgaan heeft in de ruimte waarin deze hangt. In de slimme thermostaat zit geen regelfunctie, het is alleen een doorgeefluik voor warmtevragen vanuit slimme knoppen of extensie kits naar de cv ketel toe.

    Een cv ketel kan niks met een temperatuur setpoint beginnen
  • Andreplusplus
    Opties
    Wat een kletspraat, @Douwe.
    Als je er geen verstand van hebt, hou je dan afzijdig.
    Met alleen een bedrade tado thermostaat, zonder bridge of knoppen, kun je prima een ketel aansturen.
    Als je onzin blijft verkondigen, ga ik je rapporteren bij beheer.
  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    oktober 2023 aangepast
    Opties
    Je zegt het goed: met een thermostaat zonder knoppen kan dat inderdaad. Dan is de thermostaat het enige regelorgaan. Als je echter ruimtes toevoegt met slimme radiator knoppen, waarbij de slimme thermostaat de zoneregelaar is, werkt dat niet meer. Dan gaat de slimme thermostaat alleen nog kijken naar de andere ruimtes
  • RickB
    Opties

    Een bedrade thermostaat koppelen aan een bridge en extensie kit is natuurlijk onzin om een cv aan te sturen. Rechtstreeks bedraad betekent gewoon communicatie tussen de thermostaat en cv.

    Tado had in deze gelijk, de cv kon zijn warmte niet kwijt. De pompsnelheid van de ketel stond op maximaal 20%, dit heeft de installateur gedaan bij het monteren. Dit weekend was de eerste keer warmtevraag i.c.m nieuwe ketel en Tado. Even zoeken dus.

  • Andreplusplus
    Opties
    @Douwe ik raak echt geïrriteerd van jouw onzin. De regeling om de CV aan te sturen zit in de thermostaat of ontvanger. De knoppen doen hun eigen ding en communiceren alleen(via bridge) met de thermostaat om een warmtevraag door te geven 0/25/50/100%.
    Uit alle posts over de werking blijkt wel dat daar verder niets slims in zit.
  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    En dan tot 2 keer toe beweren dat de ketel niet wordt aangestuurd
  • Andreplusplus
    Opties
    Hohoho makker, je schrijft zelf "Je moet eerst een regelorgaan installeren, een slimme knop of een draadloze extensie kit
    De thermostaat zelf geeft geen warmtevraag" wat pertinent onjuist is.
    en dat herhaal jij "
    Aangezien er geen regelorgaan is en dus ook geen warmtevraag, zal er dus in dit geval niks naar de ketel gaan. De ketel kan niet uit de voeten met een setpoint alleen"
    en dan nóg een keer
    "@Andreplusplus: de ketel wordt niet aangestuurd omdat de thermostaat geen regelorgaan heeft in de ruimte waarin deze hangt. In de slimme thermostaat zit geen regelfunctie, het is alleen een doorgeefluik voor warmtevragen vanuit slimme knoppen of extensie kits naar de cv ketel toe.

    Een cv ketel kan niks met een temperatuur setpoint beginnen"

    ik beweer juist het tegenovergestelde.

    En jij zegt dat ik beweer dat de ketel niet wordt aangestuurd? Ik heb je gerapporteerd.
  • RickB
    Opties
    @Douwe hij kon op geen enkele manier zijn warmte kwijt, dus sloeg ook niet aan. Mijn bewering is dus juist ;)
  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Lees de handleiding van Tado, daar staat het in, dat je een zoneklep moet installeren
  • RickB
    Opties
    Het staat nergens dat dit moet, dat wordt enkel aanbevolen om een onnodig hoge temperatuur in de ruimte van de vloerverwarming te voorkomen. De warmte die vanuit de radiatoren boven de vloerverwarming instroomt is minimaal, dus ik installeer geen zoneklep.
  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    RTFM:


    If you don’t have a zone valve in your system, you’ll need to install one in the flow line of the underfloor heating system. You can wire the Smart Thermostat directly to this valve. The Smart Thermostat works with nearly all zone valves - high voltage, low voltage, normally open and normally closed. If this setup requires making changes to your existing piping system, we recommend that you seek your local heating engineer’s help. Your installer can refer to our
  • Andreplusplus
    Opties
    @Douwe,
    mijn reactie op 2 berichten terug:wat natuurlijk niet helpt als de circulatie te laag is omdat de pomp op max 20% staat.
    Zie? Weer een niet helpend antwoord (met tussen de regels een verwijt 'lees de handleiding' - welke bedoelje eigenlijk?)

    En die Fine Manual is er ook in het Nederlands hoor. Wat daar beschreven wordt is in ieder geval niet de oplossing voor het probleem, zoals @RickB zelf gelukkig ook wel snapt.