Mogelijkheden Tado stadsverwarming Ennatuurlijk

Opties

Ik ben afgelopen jaar naar een woning in Tilburg verhuisd die aan is gesloten op een warmtenet. Beneden hangt een bedrade thermostaat die de gehele installatie aan-/ of uitzet. De radiatoren beneden hebben geen thermostaatknoppen. Boven hebben we een aantal radiatoren met thermostaatknoppen. In de kelder staat daarnaast ook een radiator met thermostaatknop. Ik wilde de thermostaat vervangen door de Tado thermostaat en de radiatorknoppen boven door de Tado knoppen. Ik dacht namelijk dat dit ervoor zou zorgen dat de thermostaat beneden er voor zorgt dat de radiatoren beneden aan of uit gaan en dat de knoppen boven los te regelen zijn wanneer de thermostaat op 'aan' staat. Maar ik begin te twijfelen of dit inderdaad zo werkt, na het lezen van wat berichten op dit forum. Kan iemand me hiermee helpen? Alvast dank!

Antwoorden

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Als er een radiator boven warmte vraagt, zullen de radiatoren onder ook warm worden Tado kan in jou geval niet de watertoevoer afsluiten naar de radiatoren onder.

    Wil je dit oplossen dan zul je alle radiatoren moeten voorzien van thermostaat regelkranen en daar dan een slimme radiator knop op moeten monteren
  • Andreplusplus
    Opties
    @pimo Tado werkt anders dan je denkt. 1 apparaat regelt de warmtetoevoer naar de woning. Als je warmtenet aansluiting hebt, moet je dus een afsluiter(klep) kunnen aansturen. Is zo'n klep er niet, dan moet die aangelegd worden. De aansturing kan door een draadloze ontvanger of door een bedrade thermostaat.
    Verder kun je in elke ruimte waar je dat wil , tado knoppen plaatsen. De thermostaat in de woonkamer (of draadloze temp sensor als je een ontvanger gebruikt)
    Thermostaat regelt dan de klep.
    Thermostaat is ook meettoestel voor de woonkamer. Ook als knoppen in andere ruimte warmte vragen (zijn meettoestel voor hun ruimte) doet de thermostaat de klep open.
    Alle radiatoren die open staan zullen dan warmte afgeven. Wil je dat niet, dan moet op die radiator een tado knop.
    Als je draadloze ontvanger toepast, is thermostaat niet nodig. Ook met alleen knoppen in de woonkamer kun je daar de temp regelen. Vaak zit de bestaande thermostaat wel op een betere plaats om de temp te meten. Dat kun je oplossen met een drl temp sensor die je kunt plaatsen waar je wil.

    Dus: ontvanger plus knoppen plus evt drl temp sensor
    OF bedrade thermostaat plus knoppen
    In beide gevallen moet je beginnen met een starterkit, want daarin zit de bridge die zorgt voor de internet connectie en dat alle tado apparaten met elkaar kunnen communiceren. Maar eerst dus een klep, het kan zijn dat de bestaande thermostaat daar al op aangesloten zit.
  • pimo
    Opties

    Dank beiden voor de informatie. Ik heb inmiddels mede met jullie hulp alles geïnstalleerd zoals ik het voor ogen had.

    Eerst heb ik nieuwe thermostatische Danfoss RA/N ventielen op de convectorradiatoren in de keuken en de woonkamer gezet, ipv de 'domme' ventielen die er op zaten. Hier heb ik nu Tadoknoppen op gezet. Ook heb ik op de overige radiatoren (die al wel thermostatisch waren) in de kamers die verwarmd moeten worden nu Tadoknoppen gezet. Alles loopt via de bedrade thermostaat die net als mijn oude thermostaat contact maakt met een klep bij de afleverset van de stadswarmte.

    Het systeem werkt prima, maar nu heb ik een volgend probleem. Na 80x ontluchten blijft er op (zo lijkt het) willekeurige momenten een hoge fluittoon/geruis ontstaan, voornamelijk bij de lage convectorradiatoren met de nieuwe ventielen. Na wat online speurwerk lijkt het te maken te hebben met een te hoge druk wanneer de meeste radiatoren dicht staan en een Tadoknop warmte vraagt: als ik het enige 'domme' radiatortje in de hal (dicht bij de afleverset van de stadsverwarming) open zet dan wordt het geluid minder. Maar het blijft alsnog te horen. Het gekke is dat er niet echt een touw aan vast te knopen lijkt wanneer het zich precies voordoet. Soms hoor je de ene convectorradiator en is de andere stil, soms fluiten ze allebei en heel soms hoor je ook een zelfde geluid in een andere radiator. Het gebeurt op alle 'openingsniveau's'/aan-standen van de knoppen, maar meestal alleen op de laagste of middelste verwarmstand.

    Tado support geeft wat troubleshoot 'oplossingen', waaronder het plaatsen van een bypass. Dit terwijl ik duidelijk aangegeven heb dat ik stadsverwarming heb en dat dus geen optie is.

    Ik kwam zelf op een mogelijke fix uit in de vorm van het vervangen van die nieuwe ventielen voor Heimeier Eclipse of zelfs de 300 variant, om de debietniveau's te maximaliseren. Wat is jullie mening hierover, lost dit mijn probleem op? In de Heimeier/IMI app kan ik voor het berekenen van het in te stellen debiet mijn specifieke soort radiator (convector) niet vinden, dus ik zou dan niet weten op welk niveau ik het ventiel dan moet afstellen.

    Alvast hartelijk dank voor de hulp!

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    november 2023 aangepast
    Opties
    Het lijkt erop dat het drukverschil wat de stadsverwarming levert te hoog is voor gebruik met één of enkele goed ingeregelde radiatoren. Of en op welke manier dat te regelen is op de invoerunit van de stadsverwarming weet ik niet, maar is de moeite van het uitzoeken waard.
    Uiteraard is een bypass maken bij stadsverwarming onzin.
    Danfos heeft zelf ook drukverschil geregelde ventielen, dat zijn de RA/DV
  • pimo
    Opties
    Helaas kan er bij Ennatuurlijk niks aan de afleverunit aangepast worden, dat mag niet.
    Qua prijs maakt het weinig uit zo ver ik kan zien, dus dan ga ik liever meteen voor de Heimeier die zonder adapter aangesloten kan worden.
  • pimo
    Opties
    Vanavond is het gefluit weg maar heb ik ineens al een aantal keer een harde klap op beide radiatoren gehad. Ook terwijl er ergens anders een radiatorknop (gedeeltelijk) open stond. Het begint steeds meer gedoe op te leveren die overstap naar Tado. Ik denk er echt over na om alles terug te sturen en er gewoon ‘domme’ knoppen op te draaien.
  • babo
    Opties
    Hoi Pimo, ben je hier nog verder mee gekomen? Hier ook Ennatuurlijk met overal tado knoppen met een ruisend geluid op de radiatoren op schijnbaar willekeurige momenten... Vooral op de kinderkamers erg vervelend. Ben benieuwd!
  • pimo
    Opties

    Ik heb contact opgenomen met de Tado klantenservice, die de snelheid van openen van alle radiatoren op afstand konden afstellen. Ze hebben ze eerst sneller gezet, en in dezelfde periode is het geluid verdwenen. Het leek echter al voor die aanpassing ineens minder. Door de andere instelling zijn die knallen op de leidingen (ik denk door het grote temperatuurverschil/druk in de leiding van de convectorradiator) echter ontstaan, dus ik heb gevraagd of ze het konden terugdraaien. De ruis is niet meer teruggekeerd en de klappen zijn er nog wel maar veel minder vaak en veel minder hard (het is nu meer een tik door het uitzetten van de buis in de radiator).

    Hopelijk kunnen ze met een dergelijke instelling bij jou ook wat uithalen.