Minimum - Maximum temperatuur tado knoppen

Opties
Hallo allen,

Ik heb een vraag.

Elke kamer heeft bij ons sinds 1 jaar een eigen slimme radiatorknop en beneden heb ik de vloerverwarming op de tado thermostaat.

Nu loop ik tegen het volgende probleem aan in de slaapkamer, zodra snachts de temperatuur daalt onder de ingestelde 17 graden (bijv 16.7) begint Tado te verwarmen tot deze weer op temperatuur is (vaak tot 17.2 - 17.4) In de praktijk is het nu zo dat deze meerdere keren snachts aan/uit gaat bij koude nachten. Dit zorgt voor irritatie/geluidsoverlast omdat de radiatorknop naast het hoofdeind van het bed zit.

Is het mogelijk om de knop in te stellen dat deze aanslaat bij 17.0 graden en dan verwarmt naar 18.5 graden? En vervolgens mocht het afkoelen in de kamer dat deze weer aangaat bij 17.0 graden om vervolgens weer te verwarmen naar 18.5? Dit zou ervoor zorgen dat de knop een heel stuk minder draait snachts.

Alvast bedankt voor een reactie!

Met vriendelijke groet,
Maurice

Antwoorden

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    oktober 2023 aangepast
    Opties

    Inderdaad, het geluid van de knoppen is hinderlijk en kan leiden tot slaapverstoring. Maar wat je voorstelt bestaat niet.

    Persoonlijk heb ik twee proefopstellingen gehad om de trillingen te dempen. Een door de knop in te pakken met lood en vilt, de ander door een 3-D geprint apparaatje om de knop te scheiden van de kraan. De eerste werkt nog steeds (een beetje) maar heeft een hoog batterijverbruik tot gevolg. De tweede werkte iets beter, maar heeft het snel begeven.

    Hierbij wat foto’s van mijn experimenten.


  • Andreplusplus
    Opties
    Creatieve ideeën!
    Wat je daarmee echter ook bereikt is dat de knop de temp en vochtigheid niet meer goed kan registreren.
  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    Ja, ongetwijfeld. Maar de vochtmeter benut ik eigenlijk niet. Geluid is altijd hinderlijk. 😉
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Hoewel ik me afvraag waarom je een slaapkamer zou willen verwarmen als je slaapt, zou een oplossing kunnen zijn om niet te werken met een Tado radiatorknop maar met een Tado thermostaat gecombineerd met een zoneklep.

    Die zonekleppen die met een waspatroon werken (die dingen die zo langzaam werken) die maken geen geluid.

  • Andreplusplus
    Opties
    @Herres maar ook temp is zo moeilijker meten, toch?
  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    @Andreplusplus, de loodhuls neemt de ruimtetemperatuur aan dus er wordt nog wel een bruikbare temperatuur gemeten. Of het nog erg nauwkeurig is weet ik niet, heb ik ook niet nagemeten. Maar bij ons in de slaapkamer voldoet het.