Zonekleppen icm slimme thermostaat

Opties
ThijsB
ThijsB
oktober 2023 aangepast in Algemene vragen en opmerkingen
Dag,

Ik vind veel discussies over dit onderwerp maar kom nergens een passend of iig werkend antwoord tegen. Daarom post ik even mijn specifieke situatie, wellicht vind ik hier hulp.

In huis heb ik een combi van radiatoren en vloerverwarming. Alle radiatoren hebben een slimme knop en sturen de ketel netjes aan.

Voor de vloerverwarming heb ik nu een combi van een oude bedrade thermostaatregelaar voor de 3 zonekleppen icm een draadloze temperatuur sensor van Tado. De eerste is analoog en zorgt ervoor dat de zonekleppen open gaan bij te lage temperatuur, de draadloze sensor zorgt er voor dat de ketel gaat draaien. Werkt, maar niet optimaal.

Ik heb nog een bedrade slimme thermostaat liggen en die zou ik eigenlijk graag de bestaande combinatie laten vervangen waarbij hij de 230v zonekleppen aanstuurt en tegelijk de ketel laat ontbranden.

Ik dacht hiervoor overal te lezen dat ik de Relay aansluiting moet gebruiken, maar hoezeer ik dit ook be-analyseer en probeer, telkens klapt de stop er uit als ik de voeding voor de zoneklep in het stopcontact duw. En ik begrijp maar niet waarom.

Ik heb foto's van de aansluiting maar zie nog niet waar ik die kwijt kan.

Wie o wie helpt me uit de brand óf de droom ☝🏻🙈

Reacties

  • ThijsB
    ThijsB
    oktober 2023 aangepast
    Opties

    Hierbij de foto's. Zie dat ik dat alleen vanaf een laptop kan...

    1e foto is de huidige combinatie. Foto 2 laat de huidige aansluiting zien. De "aarde" draad op nummer 2 is als zwarte schakeldraad in gebruik gesteld door de vorige eigenaar. Foto 3 laat het aansluit schema zien van de bestaande thermostaat schakelaar.

    De draad loopt door het huis naar de verdeler van de vloerverwarming en schakelt daar op dit moment dus 3 zones aan dmv Uponor zonekleppen.

    In de 1e foto hieronder de witte kabel die vanaf de thermostaat komt, de zwarte draad is de voedingskabel naar het stopcontact. De vorige eigenaar heeft hier ter verduidelijking de aarde draad zwart gemarkeerd 😉

    Het kroonsteentje verbind de fase draad hier van de voeding naar de huidige thermostaat en koppelt de nuldraad en schakeldraad naar de zonekleppen zoals je op de 2e foto hieronder ziet. De aarde draad gaat over in 3 fase draden die vervolgens naar de 3 zones loopt, de nuldraad gaat logischer wijs over in de nuldraden van de zonekleppen.

    En dan dus de hamvraag, als ik deze combinatie wil vervangen, hoe sluit ik dan de bedrading aan op mijn bedrade slimme thermostaat van Tado? Mijn beeld was dus dat ik de fasedraad om de COM moest aansluiten, de nuldraad op de NO en de de schakeldraad op de NC. Maar dat klopt dus niet...


  • P_Veldhorst
    P_Veldhorst ✭✭
    oktober 2023 aangepast
    Opties
    Het relais verbindt in de ene toestand com met nc en in de andere toestand com met no. Afhankelijk van hoe je kleppen werken kies je dus com en nc of com en no. Als je fase en nul op het relais zet zul je in een van beide toestanden een kortsluiting maken, niet doen, dus. Verbindt fase met com en de schakeldraad met no dan wel nc. De nuldraad en schakeldraad dan naar je kleppen.
  • P_Veldhorst
    Opties
    Het schema op je oude thermostaat geeft nc aan.
  • ThijsB
    Opties
    Hallo, dank je! Logisch dit... Het lijkt te werken nu, alleen lijkt maar 1 vd 3 zonekleppen te openen... maar, ik wacht het nog even af, wellicht is geduld van belang ☝🏻🤣