hoe stelt de slimme radiatorknop vast of er een batterij of accu wordt gebruikt?

Opties

Ik gebruik Ikea Ladda 2450mAh accu in mijn slimme radiatorkranen, mede omdat de Eneloop accu's meer dan 2 maal zo duur zijn. Bij sommige van de slimme radiatorknoppen krijg ik echter al na 2 weken de melding “batterij leeg” terwijl de Ladda accu’s nog bijna vol zijn (nog meer dan 1,35V).

Ik vroeg me af of de “batterij leeg” melding misschien wordt veroorzaakt doordat de slimme radiatorknop denkt dat er een batterij inzit i.p.v. een accu, dat zou een "batterij leeg"signaal bij 1,35V kunnen verklaren.  De Tado helpdesk kon of wilde mij echter geen details geven over de manier waarop de slimme radiatoknop vaststelt of er een batterij of accu inzit.

Wellicht dat iemand weet hoe dit mechanisme werkt, en of je dat op de een of ander manier kunt resetten .

Antwoorden

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    De enige manier waarop een apparaat kan vaststellen of een batterij "bijna leeg" is, is door de spanning te meten.

    De eerste generatie knoppen kon alleen de spanning meten in rust, de nieuwere knoppen kunnen ook meten terwijl de motor draait. Dat is beter, omdat als de batterij bijna leeg is de belaste spanning meer afneemt dan de onbelaste spanning.

    Het probleem met accu's is dat deze kwa spanning meteen al lager zijn dan gewone batterijen (je geeft al aan dat ze "nog vol zijn want 1,35v" terwijl een gewone volle batterij wel 1,6v geeft en dan via een plateau van 1,5v afzakt en bij 1,35v onbelast wel ongeveer leeg is).

    Voordeel van accu's is dat de inwendige weerstand langer laag blijft, dwz dat de spanning minder daalt wanneer ze belast worden. Heb je knoppen die alleen onbelast meten dan kunnen die dat niet weten en zullen ze bij 1,35v waarschijnlijk aannemen dat ze leeg zijn.

    Je zou kunnen hopen dat de drempel waaronder ze aannemen dat ie leeg is softwarematig instelbaar is, maar ik denk dat dit bij de oude knoppen niet het geval was. De reden dat men die aanpassing gedaan heeft (terwijl men normaalgesproken geen poot uitsteekt naar het bestaande produkt) is uiteraard dat het niet goed werkte en er echt iets moest gebeuren...

    De precieze chemische samenstelling van accu's zal per merk varieren waardoor de ene net iets meer spanning kan geven dan de ander, en in deze situatie is dat kennelijk allesbepalend.

  • Rouwejan
    Opties

    de aanbevolen batterij levert 1,5 volt.

    Die van jou 1,35 volt.

    Dat spanningsverschil neemt de software waar.

    Gevolg een melding van een lage spanning.

    0,15 volt minder is toch 10% minder dan 1,5 volt.

    Bovendien worden accu’s na een paar keer laden snel minder als ze belast worden. Dus dan kan je wel meten dat die 1,35 volt geeft. Maar als er amperes gevraagd worden, dan kan die spanning snel inzakken. En dat laatste zal waarschijnlijk aan de hand zijn.

    Dus mijn advies: koop gewoon alkaline batterijen van de action. Doe ik ook. Gevolg: Meer dan een jaar lang doet je radiatorknop het.

  • Edgold
    Opties

    Ik heb de VA02 versie van de slimme radiatorknop die geschikt is voor zowel batterijen als accu's. De nominale spanning van een NiMH accu is 1,2 V, dus uitschakelen bij 1,35V zou m.i. niet moeten.

    Ik overweeg inderdaad batterijen te gebruiken, maar vind dit milieutechnisch minder goed, vandaar dat ik eerst nog de accu-optie verder wil uitzoeken

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Tja het staat gewoon op de site, wat je zelf ook al wist:

    Voor VA02 Slimme Radiatorknop (sinds 2019 beschikbaar) en de Slimme Radiatorknop Basic kun je kiezen uit:

    • Twee nieuwe AA alkaline batterijen (LR6) of
    • Twee Panasonic Eneloop AA 2000 mAh NiMH oplaadbare batterijen (we raden af om een ander type oplaadbare batterijen te gebruiken).