Vloerverwarming aansturen op de 2de verdieping, beneden zijn radiatoren

Opties

Ik heb een aparte situatie, toen er een nieuwe verdieping op mijn woning is gezet heb ik vloerverwarming laten aanleggen ipv radiatoren. Dus beneden heb ik een tado thermostaat aangesloten op de cv ketel en alle thermostaten vervangen door tado thermostaten, dit werkt prima maar niet voor de vloerverwarming. De vloerverwarming heeft zijn eigen pomp er is geen zoneklep nodig, zodra de cv ketel gaat verwarmen, omdat de thermostaat op een lagere verdieping om warmte vraagt, dan krijgt de bovenverdieping ook warmte als de pomp draait. De pomp stuur ik aan via een slimme stekker zodat die niet 24x7 draait.

Nu lift de bovenverdieping mee op de lagere verdiepingen, dit werkt niet helemaal het is beter als de bovenverdieping zelf de cv ketel kan laten verwarmen. Alleen weet ik niet hoe ik dit verder moet aansluiten op een thermostaat of koppelen aan de tado thermostaat.


Reacties

  • Andreplusplus
    Andreplusplus ✭✭✭
    november 2023 aangepast
    Opties

    Draadloze temperatuursensor installeren op de bovenverdieping ? Die kan warmtevraag naar thermostaat sturen waardoor de ketel aan gaat, ook als het beneden al warm genoeg is. Het wordt iets lastiger als je ook wil dat de vvw niet meeverwarmt met de benedenverdieping. Dan heb je wel een klep e.d. nodig.

    Overigens, het lijkt een moderne pomp, mag je die wel vaak in/uitschakelen, of moduleert deze zelf?

  • nikopol
    Opties

    Een draadloze sensor is meer bedoeld om meerdere radiator knoppen te koppelen, het signaal om te gaan verwarmen komt dan niet uit de sensor maar de radiator knop. Maar zou het wel werken als ik naast de bedrade thermostaat ook een draadloze aansluit, dus met twee thermostaten?

    Wat betreft de pomp, ik weet niet precies wat voor soort het is en wat die kan, ik voeg een foto toe en een betere overzichtsfoto.


  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Lees eerst eens de topics over vloerverwarming, dan is je vraag vast wel beantwoord.

  • Andreplusplus
    Opties
    @nikopol - je pomp moduleert tussen 3 en 43 watt. Ik weet niet of deze bestand is tegen veel schakelmomenten, daarvoor moet je de documentatie uitpluizen of de leverancier vragen. Ik zou de gok niet wagen en de slimme stekker eraf halen.
    Met de drl temp sensor, die kun je toepassen als meettoestel in de vvw ruimte(s). Deze meet de temp en als die te laag is stuurt deze een seintje via de thermostaat naar de ketel om te gaan stoken. Volgens mij precies wat je wilt, geen knoppen voor nodig.
  • nikopol
    Opties

    Ik heb aardig wat topics doorgenomen maar vaak was er wel ergens een zoneklep waardoor het niet meer vergelijkbaar is.

    De temperatuur sensor alleen werkt niet, die heb ik al in de ruimte liggen maar de cv gaat niet aan ook al zet ik de temp omhoog.

    De pomp ga ik navragen.

  • Andreplusplus
    Opties
    Die temp sensor moet je in de app in een aparte ruimte plaatsen, en de zoneregelaar voor due ruimte moet ingesteld staan op de thermostaat beneden