Tado schakelt steeds in en uit

Opties

Onze tado's hebben moeite met het correct aflezen van de temperatuur en daardoor ook met het goed stoken. De tado's denken al snel dat het warm is op de kamer als de verwarming aanvliegt en schakelen zichzelf daardoor snel uit.


Zo gaat het verwarmen hier met pieken en dalen terwijl de kamer koud blijft...

Als de Tado nou gewoon aan kon blijven staan ipv steken op max 25 graden zou het een stuk beter gaan.


Heeft iemand hier een oplossing voor?

Antwoorden

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Wat is je meettoestel, hoe is deze geplaatst?
    Wat wordt er gestuurd door tado?
  • HeymilNL
    HeymilNL
    november 2023 aangepast
    Opties
    De Tado zelft meet de temperatuur. Die zit dus wel tegen de verwarming aan...
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Dan kun je een draadloze temperatuurvoeler toevoegen die je op een betere plek in de ruimte ophangt...

  • HeymilNL
    Opties
    Dat is inderdaad mogelijk. Maar met €90 per stuk wel een dure optie voor 4 kamers waar dit probleem zich voordoet. Is er ook een andere manier?
  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Probeer de aanvoer temperatuur van je cv water te verlagen, of de flow te beperken
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Als het niets mag kosten kun je ook proberen me een stuk karton ofzo de warme lucht die van de verwarming komt zoveel mogelijk weg te houden van de knop zelf, zodat die knop meer de lucht van de kamer zelf ziet.

  • Andreplusplus
    Opties
    ik zie een kamer die snel afkoelt - slecht geïsoleerd of raam of deur open?
    De radiator heeft blijkbaar flinke capaciteit, de kamer bereikt met klein zetje de gewenste temperatuur.
    Wat ook kan is dat de knop is ingebouwd of onder een vensterbank oid zit. Zoals anderen al zeggen, te dicht bij de radiator.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    "De radiator heeft blijkbaar flinke capaciteit, de kamer bereikt met klein zetje de gewenste temperatuur."

    Nee de kamer bereikt NIET de gewenste temperatuur. Dat staat in de vraag.

    Kennelijk verwarmt de radiator heel snel de knop. Dat kan gebeuren als het geheel bijvoorbeeld onder een vensterbank zit of nog erger: ingebouwd in een omkasting ofzo.

  • Vamalder
    Opties
    Heb je hetzelfde fenomeen met een gewone thermostatische radiatorknop?
  • HeymilNL
    Opties

    Er zit inderdaad een vensterbank boven de verwarming wat waarschijnlijk het probleem oplevert. Een gewone thermostatische knop niet geprobeerd maar zal miss hetzelfde doen.

    Bedankt voor alle tips! Miss komen er ooit nog extra simele temperatuursensoren bij van Tado maar dan wel voor minder dan €90 per kamer... Een stuk karton valt nog te proberen.

    Ik heb nu een compensatie van 10°c ingesteld waardoor ik minder gelimiteerd ben door de max van 25°c van Tado en stook dan gewoon in sommige uren maximaal. Echt ideaal is het nog niet.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Dat werkt niet goed denk ik omdat uiteindelijk de ruimte wel op temperatuur zal komen en dan gaat het verwarmen weer te lang door. Ook zal het ingestelde verschil afhankelijk zijn van de buitentemperatuur.

    Ik zou zeggen doe een strook karton langs de zijkant van de radiator omhoog dan gebogen over de knop en opzij weglopend onder de vensterbank zodat de warmte van de radiator afgeschermd is van de knop en de lucht uit de kamer nog wel langs de knop kan gaan. Ipv karton eventueel iets wat isoleert zoals piepschuim.

  • HeymilNL
    Opties
    Goede suggestie, ga ik proberen :)!