2 thermostaten in huis

Opties

Hallo,

Ik heb in mijn huis 2 aparte thermostaten. Eentje in de living en eentje in de badkamer. Dat zijn dus 2 afzonderlijke kringen die elk verbonden zijn met de cv-ketel. Op de badkamer heb ik al een Tado thermostaat geïnstalleerd die verbonden is met een bridge. Kan ik nu in de living de thermostaat ook vervangen door een Tado thermostaat en moet ik dan ook een 2e bridge plaatsen?

Ik heb hier al eens rond gezocht maar ik vind geen éénduidig antwoord. De ene zegt wel en de andere zegt niet. Het is toch niet zo uitzonderlijk dat er 2 thermostaten zijn in een woning. Dat moet toch te doen zijn, het is toch geen goedkoop spul.

Maar ik wou het toch graag weten want als ik dat wil doen moet ik een thermostaat en 8 thermostaatkranen hebben. Dus dat is een kostelijk grapje.

Antwoorden

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    De eerste vraag is 100% zeker te beantwoorden: je kunt niet twee bridges plaatsen. Één bridge per systeem, zo werkt het en anders niet. En er is niemand hier op het forum die daar anders over denkt.
    De vraag over twee thermostaten is iets ingewikkelder. Het hangt er van af hoe je het systeem wilt inrichten. Soms kan je met hulp van de helpdesk twee thermostaten in één systeem werkend maken. Standaard is het niet.
    Waarom wil je twee thermostaten, wat voor “kringen“ heb je in huis, hoe zit een en ander in elkaar?
  • Het is niet dat ik 2 thermostaten wil. Die zijn er al 20j. Het is gewoon een kring voor de bovenverdieping en eentje voor de benedenverdieping. Dat is volgens mij niet echt iets vreemd. Dat komt wel meer voor.

    Bv als ik ga slapen kan ik op de badkamer de temperatuur hoger zetten en moet in de living de verwarming niet niet meer opspringen. Ik draai niet telkens alle thermostaatkranen dicht. Dan moet ik 's avonds telkens 8 kranen dicht draaien. Omgekeerd is hetzelfde voor de bovenverdieping.

    Maar blijkbaar moet ik dat dan aan de helpdesk apart aanvragen. En dat is nu net mijn punt. Het is een kostelijk systeem wat wel goed werkt maar voor zoiets moet je al speciale aanvragen doen.

    Dat vind ik niet logisch van Tado. Dat is toch niet gebruiksvriendelijk.

    En ergens op het forum was er toch iemand die 2 bridges in gebruik had wat wel werkte. Daarom dat ik hier verward over ben.

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    Dag Peter,
    Om mee te denken en ook maar iets te kunnen zeggen over de manier waarop je het kunt doen is meer gedetailleerde informatie nodig over je systeem.
    Maar je geeft alleen je mening en verwachtingen over wat Tado zou moeten kunnen. Daarmee komt er geen oplossing.
    Dus nogmaals:
    Waaruit bestaat je systeem en de kringen? Zitten er kleppen voor die kringen of heb je een cv ketel met twee kringen? Wordt het modulerend gestuurd of aan/uit?
    Als je kleppen hebt dan zou je kunnen denken aan het permanent open zetten ervan ( of verwijderen van de kleppen) en op iedere aparte kamer Tado knoppen zetten. Tado maakt dan van iedere ruimte een eigen zone. Heb je een cv met twee groepen dan kun je misschien denken aan twee thermostaten die met hulp van de helpdesk geconfigureerd worden. Maar standaard is het niet, je kunt dit niet zonder hulp van buiten.
  • Andreplusplus
    Opties
    Volgens mij is het minder ingewikkeld dam @Herres zich voorstelt.
    Maar @PeterTado vertel ons eerst eens merk en type van de ketel, en als je dat weet, hoe de huidige 2 thermostaten aangesloten zijn op die ketel. Of is er inderdaad sprake van een klep aangestuurd door een thermostaat?
    Twee thermostaten in een systeem is niet gek en kun je zelf configureren. Twee thermostaten in dezelfde ruimte in de app, daar heb je wel de helpdesk voor nodig.
    Twee bridges in 1 account bestaat niet, en zelfs met twee accounts en twee bridges zou je tegen allerlei onverwachte zaken aan kunnen lopen.
  • Dag Herres,

    Het is een simpel systeem met 2 aparte kringen (collectors) die elk een thermostaat hebben en op elke radiator thermostaatkranen. Op elke kring zit er een circulatiepomp. Er zijn geen aparte kleppen en de ketel (Elco Klöckner) werkt aan/uit. Meer info kan ik er niet over geven denk ik. Of is er nog iets van info die ik kan geven? Maar ik vermoed al dat ik via de helpdesk moet gaan zoals je aangaf.
    En sorry maar ik ben dan even gefrustreerd dat dat zo moeilijk moet zijn bij Tado.
    Op de kring boven zit een Tado thermostaat en Tado kranen. En dat werkt goed en dan denk ik waarom kan dat ook niet simpel op de andere kring.
    Maar ik apprecieer je hulp zeker. En als je nog iets van info wil probeer ik het op te zoeken en door te geven.

    Groeten,

    Peter
  • Andreplusplus
    Opties
    Weet je ook nauwkeuriger het type (DRT, AFW,...?) van de ketel? Misschien kun je foto's plaatsen van je installatie?(via tablet of pc, kan niet met telefoon)
  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    Twee aparte circuits met aan/uit regeling. Ik verwacht dat dit wel mogelijk is.
    Maar wel met hulp van de helpdesk om de thermostaten in te laten stellen. Zij kunnen dat op afstand voor je doen.
    Succes ermee!
  • Ketel Elco Klöckner Atmon V

    En zoals je op de foto kan zien 2 aparte circuits. Linkse collector voor warm water boven. Rechtste collector voor verwarming boven. En dan gaat er een buis naar beneden waar ik ook 2 collectors heb voor warm water en verwarming. De 2 thermostaten zijn beide gewoon op de ketel aangesloten zonder kleppenregeling, dus gewoon aan/uit. Maar gaat de helpdesk dat zeker kunnen regelen? Ik wil niet de investering doen en dan tot de conclusie komen dat het niet gaat.


  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties

    Als je het echt zeker wilt weten dan kun je het het beste voor de aanschaf aan hen voorleggen. Een tussenvorm zou zijn om voorlopig alleen de tweede thermostaat te kopen, en vragen of ze die voor je willen configureren.