Help! Ik weet het allemaal niet meer..

Opties
Beste Tado vrienden,

Link foto’s; https://ibb.co/wymQKZK
https://ibb.co/NN1cqKD
https://ibb.co/G2zM8XZ
https://ibb.co/hVRXj4j
https://ibb.co/r5LPMxZ
https://ibb.co/BPWWkgL
https://ibb.co/R7fJgGQ

Ik zit met mijn handen in het haar en word knettergek van alle kosten die ik al gehad heb, dus hopelijk kunnen jullie ons uit de brand helpen.

Ik zal de situatie zo duidelijk mogelijk uitleggen. Wij wonen sinds 3 jaar in een woning met beneden vloer verwarming en een draadloze Honeywell beneden. Deze heeft maar 1 stand. Dus beneden en boven gaat gelijk (dat is dus ook het probleem). Nu wouden wij boven en beneden apart regelen. Maar dit kan dus niet en hebben gekozen voor tado. (Kijk foto) dit is de set die ik gekocht heb en heb dus een monteur/loodgieter langs laten komen omdat hij beweerde ervaring met tado te hebben. Nu heeft hij alle radiatoren vervangen voor een tado knop en op de vloerverwarming ook een tado knop gezet (zie foto). Maar boven bij de ketel hebben wij dus nog steeds de Honeywell klep en beneden het thermostaat kastje van Honeywell. Boven werken de radiatoren met tado prima, echter beneden werkt de vloerverwarming niet. We moeten de Honeywell voluit zetten en ook de tado van de vloerverwarming? Gevolg, een mega hoog verbruik. Binnen 24u zegt hij dat we al 40 euro aan gas verbruikt hebben, terwijl alle tado boven/zolder zo goed als uitstonden ( op een uurtje testdraaien na).

Nu zegt de loodgieter ik kom andere x wel terug, dan haal ik die Honeywell klep eruit en dan werkt alles goed. En dat ik alles gewoon voluit moet zetten.

Waarop ik zei; maar dan is me gas rekening straks toch torenhoog?

Reactie loodgieter: vloerverwarming is gewoon duur.

Hij heeft dus geen benul wat hij aan het doen is. (Hij zoekt ook constant filmpjes op over hoe tado werkt) en dit terwijl hij zogenaamd ervaring heeft met het systeem. Alle kosten die wij nu gehad hebben, zijn nu al over de 1000 euro en hij kan geen indicatie geven over hoelang hij nog bezig is.

Kunnen jullie ons asjeblieft helpen. We hebben onze zoon van 3 jaar die Snachts ijskoud heeft omdat de verwarming uitslaat als de temperatuur beneden bereikt is.

En wellicht ook fijn om te weten, de vorige eigenaar krijgen we geen contact mee, dus kunnen ook niet vragen wat hij nou gedaan heeft. We hebben namelijk ook geen vaste thermostaat meer?


Ik hoop op een spoedige reactie!

Antwoorden


  • als ik op de foto’s afga heb je nu een Honeywell thermostaat een draadloze variant bediening beneden gateway bij de ketel

    verder zie ik op de foto een tado set met een eigen thermostaat die ook op de wand moet voor bediening. Het is de bedoeling dat de tado wand thermostaat de ketel gaat aansturen die is eventueel een draadloze variant met dan een eigen gateway van tado.

    zit die tado thermostaat nu ergens in de regeling opgenomen ?

    Die Honeywell thermostaat moet er sowieso tussenuit als ik het zo zie heb je nu twee thermostaten op één installatie. Of in ieder geval de radiatorknoppen van tado gaan dicht Terwijl de Honeywell thermostaat denkt temperatuur nog niet gehaald en gaat door met stoken.

    of als de tado wand thermostaat ook in de regeling zit samen met de knoppen van tado is het ook de ene gaat verwarmen de andere zegt dat hij het gehaald heeft en gooit hem dicht en de Honeywell denkt ik heb het niet gehaald dus ik ga gewoon doorstoken zeker als beide thermostaten niet naast elkaar zijn geplaatst of in ieder geval niet in dezelfde ruimte.

    het is allemaal niet heel duidelijk te zien maar Volgens mij heb je een intergas compact cv ketel. Ik ben ook benieuwd wat die klep op je aanvoer leiding doet. Die grijze v4013 het lijkt mij dat als er voor je vloerverwarming is dat hij dan bij de vloerverwarming is geplaatst net voor de verdeler want zo bedient hij ook de radiatoren boven die dan ook minder water krijgen.

    weet je zeker dat je een echte loodgieter hebt die over de vloer komt?

  • Dat is dus ook mijn probleem. Hij zegt 10 jaar ervaring te hebben en al z’n recensies zijn goed op Google. Maar puntje bij paaltje zegt komt hij met de ene twijfel naar mij toe. Terwijl het eerste gesprek ging over hoe veel ervaring hij wel niet had met tado.
  • Andreplusplus
    Andreplusplus ✭✭✭
    november 2023 aangepast
    Opties

    Wat is dit voor een ding?

    En waar gaat die witte draad naar toe? Ik vermoed de Honeywell ontvanger, en de draad gaat naar de ketel???

    Oftewel, hoe zit de thermostaat of ontvanger aangesloten op de ketel?

    En ik neem aan dat de klep door de ketel wordt aangestuurd, als mij niet helemaal duidelijk waarom. Is dat ipv de interne (3-weg) klep die normaliter in de ketelbethuizing zit en schakelt tussen CV en warm water leveren?

    Anyway, wat je zou moeten doen, is de Honeywell spullen loskoppelen. Dan heb je een thermostaat nodig om de ketel aan te sturen. Als er bedrading aanwezig is van ketel naar de woonkamer dan kun je dat gebruiken. Zo niet, dan zou ik de tado starterset omruilen voor een draadloze set (met draadloze thermostaat en ontvanger).

    Ik kan niet zien hoe je e.e.a. in de app hebt geconfigureerd.

    Voor de zekerheid kun je opnieuw beginnen. Verwijder alles uit de app, behalve de bridge. Als het goed is, heb je dan geen kamers meer in de app. Voeg dan de thermostaat toe, volg de instructies voor de bedrading (ketel uit, draden aansluiten op ketel en tado etc) en maak een ruimte aan (bijv ‘woonkamer’). Als het inderdaad een Intergas compact is: zoek de aansluiting X4 en sluit de draden op 11 en 12 aan. Volgorde maakt niet uit. Op de tado thermostaat + en -.

    Voeg de vloerverwarming knop toe aan diezelfde woonkamer (pas op, je moet de kamernaam uit de lijst selecteren, niet een naam intypen en zo een nieuwe kamer maken die toevallig dezelfde naam krijgt). Zorg dat het meettoestel voor de kamer de thermostaat is en niet de knop.

    Voeg de overige knoppen toe en wijs die toe aan de bijbehorende kamer in de app. Zorg dat bij alle kamers die je aanmaakt de zoneregelaar de thermostaat is.

    Zo zou het goed moeten gaan. (Bij een draadloze set: plaats ontvanger bij de ketel, sluit deze aan op de ketel - dit is de zoneregelaar voor alle kamers in je huis. De rest is hetzelfde als hierboven beschreven)


    PS. Dat het boven werkt met tado, kan alleen omdat de ketel warmte levert en de knoppen open gaan. Dan staat dus de vc4013 klep open en (ik vermoed) de Honeywell thermostaat stuurt de ketel aan.

    Dan zou op dezelfde manier ook de knop bij de vvw open moeten kunnen gaan. Probleem is echter dat die knop ter plaatse de temperatuur meet en niet in de ruimte van de vvw. Ik veronderstel dat die knop in een aparte ruimte zit in de app en niet in dezelfde als de tado thermostaat. Eigenlijk kan dit niet werken, want de tado thermostaat is niet verbonden met de ketel.

    Je zou als tijdelijke oplossing de knop van de vvw kunnen verplaatsen in de app naar dezelfde ruimte als de thermostaat. Je zorgt met de Honeywell thermostaat dat de ketel brandt, en dan kun je met de tado thermostaat de vvw knop regelen door de temperatuur in te stellen. De knoppen boven kunnen ook regelen, mits de ketel warmte levert. Is het beneden eenmaal warm genoeg, dan stopt de Honeywell de ketel en dan werkt het boven niet meer.

    Overigens “vloerverwarming is duur” is een onzin bewering. Deze installateur heeft er duidelijk geen verstand van.

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    @Glenndubbeln ,
    Een suggestie voor een tijdelijke overbrugging, zodat je beneden warmte hebt zolang het niet opgelost is.
    Je kunt de klep handmatig open zetten door de handel aan de zijkant naar beneden te drukken , maar dan zal de ketel hem wel weer dicht sturen.
    Als je de aandrijving van de klep losmaakt dan kun je met bijvoorbeeld een lijmklem de pen indrukken, dat is de geopende stand. Mogelijk heb je dan warmte naar de vloerverwarming zodat je met de “Tado klep” warmte kunt maken.
    (Overigens geen optimale oplossing)