Bypass vs. expansievat - Vaillant ebus

Opties

Beste Forum

Mijn huidige systeem: Vaillant ecoTEC plus VC 306 ketel en ACV SMART SL 160 CV-BOILER en Vaillant calorMATIC VRT 350 thermostaat.

Ik zou willen overstappen naar een Tado Bedrade Slimme Thermostaat V3+ en Slimme Radiatorknoppen V3+.

De installatie hiervan moet nog wel lukken, maar ik geen kenner van verwarmingstechnieken.


A) Is deze Vaillant ketel (ebus) compatibel met Tado? Ik lees verschillende reacties (VR65 vs VR66 controller).


B) Ik lees dat er een bypass aangeraden wordt:

1) Wat doet een bypass dat een expansievat (aanwezig) niet doet?

2) Volgens de handleiding bevat de ketel reeds een bypass (zie bijlage). Is het dan nog nodig om er één extern te plaatsen op een grotere afstand van de ketel?



Alvast bedankt.

S.


Reacties

  • Andreplusplus
    Opties
    A) In de tado pro app staat deze ketel wel, maar er zijn bedradingsinstructies vermeld. Ik zou even navragen bij tado support via de chat op de website.
    B1) Expansievat vangt volumetoename op doordat warm water meer ruimte inneemt dan koud water. Een bypass zorgt dat water kan circuleren ook als alle radiatoren dicht zitten, zodat de ketel zijn warmte kwijt kan (meest in de nadraaitijd, maar ook bij weinig circulatie dat de retourtemp niet te hoog wordt waardoor ketel gaat pendelen of in storing gaat)
    Je hebt een bypass nodig als je niet altijd circulatie kunt garanderen, bijv omdat alle radiatoren thermostatische (al dan niet tado) knoppen hebben, die allemaal dicht kunnen staan.
    B2) Ik denk niet dat die bypass daar voor bedoeld is. Ik zou de gok niet wagen en een paar tientjes besteden aan de aanleg van een bypass minstens 6m buislengte van de ketel.