Bedrade Tado V3+ thermostaat voor Bosch HRC-1 ketel modulatie werkt niet?

Opties

Ik help mijn dochter met een aanpassing van de CV regeling - van “aan/uit” naar “modulerend”. Daarover een vraag:

De bedrade Tado V3+ werkt prima als aan/uit thermostaat voor haar Bosch HRC 30 – I . Ik probeer nu over te schakelen naar modulerende regeling. Wat heb ik gedaan:

·        In TADO draden overgezet naar + en –

·        In HRC 30 draden aangesloten op O en T en OMT1 stekker aangesloten

·        TADO ingesteld op D01 operatie

·        Geconfigureerd via app/QRcode op bridge

Resultaat is dat app zegt dat configuratie OK is en de ketel geen storing aangeeft.

MAAR het werkt niet, dwz de brander gaat niet aan….. Dus na 10 minuten de regeling maar weer op aan/uit teruggezet.

Bij voorbaat dank voor jullie suggesties!

N.B. Het kan toch niet zijn dat het een half uur duurt voor een degelijke configuratiewisseling werkt? Ik vraag dat omdat het systeem (soms?) heel traag reageert: toen ik na afloop de installatie weer teruggezet heb naar aan/uit kreeg ik eerst een “fail” toen ik weer R01 probeerde in te stellen, terwijl de installatie na een half uur opeens toch begon te werken…..

Reacties

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Gebruik je computer via de website https://tado.com/start om de boel te installeren.

    Kies niet "ik ben een professionele installateur" als je dat niet bent.

  • Andreplusplus
    Opties
    En ketel uit en aan wil ook wel eens helpen
  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Maar een setpoint aanpassen betekent niet direct dat de ketel ook aan gaat.

    Eerst is et het poll interval van de bridge, en dan moet de PID regeling nog uit de hoek komen.

    Maar een half uur is wel lang.
  • Ik ben net aan de installatie begonnen en de setup tot dusver is al een succes maar de brander schakelt niet in/uit.

    Wat ik frapant vind is dat de thermostaat, los van alle aansluitingen niet schakelt.

    Als ik de thermostaat reset dan hoor ik duidelijk het contact schakelen maar als ik de temp aanpas schakelt hij niet meer.

    Je zou toch denken dat de thermostaat zou moeten schakelen ook al is er niets aangesloten??

    Maar hey ik ben maar een hobby doe hetzelver.

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Als je thermostaat als busbesturing heb ingesteld, en dat wil je kennelijk, zou er helemaal niets mogen schakelen.

    Kennelijk heb je het nog niet helemaal goed gedaan.
  • Mode op iets anders gezet en dan terug op de default R01 en guess what... de installatie werkt.

    Ppppffff..... technologie kan vermoeiend zijn. Maar hey de volhouder wint.

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    november 2023 aangepast
    Opties
    Maar nu heb je juist GEEN modulatie!

    R01 is relais besturing, en als je de ketel OpenTherm hebt aangesloten, dan is het 100% of niks.

    Dus misschien toch maar even het advies opvolgen uit dit forum hier?
  • FransV
    Opties

    Wel leuke reactie, maar misschien heb ik het niet duidelijk genoeg opgeschreven: ik heb aan het eind de installatie teruggezet naar R01 (= AAN/UIT) en dat werkte altijd en (guess what....) werkt nu ook weer. Maar de bedoeling was dat het een modulerende regeling zou worden, en dat is dus niet gelukt...

  • FransV
    Opties


    De link geprobeerd, maar na aanmelding volgen geen instructies, waarschijnlijk omdat ie al geïnstalleerd is

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    november 2023 aangepast
    Opties
    Volgens de handleiding dien je deze ketel aan te sluiten op B en B en dan protocol D17 te kiezen (HT bus)

    Maar dat had je al gelezen toch?
  • Andreplusplus
    Opties
    @FransV Thermostaat verwijderen, en dan tado.com/start volgen
  • FransV
    Opties

    Dank je, maar die aanwijzing geldt volgens mij voor de HRC 30-2 ketel. En bij ons gaat het om de HRC 30-1.

  • Andreplusplus
    Opties
    Aha, dus die ketel kan alleen maar aan/uit aangestuurd worden?