CV-verwarming aan is vloerverwarming aan

Opties

Als de CV-ketel aan is, wordt in het blok, waar de vloerleidingen op zijn aangesloten, met een sensor de water temperatuur gemeten. Deze sensor is middels een koperen draad verbonden met een thermostaat. Het watertemperatuur kan niet warmer worden dan bv 50 graden. De vloerverwarming ligt alleen op de begane grond. Het is bijverwarming. Radiatoren verwarmen de ruimte. Door de slimme thermostaatkranen op alle radiatoren te plaatsen wordt per ruimte de temperatuur geregeld. CV-keltel aan is ook vloerverwarming aan, terwijl dit niet nodig is.

Hoe kan ik regelen dat de vloerverwarming enkel aan gaat wanneer de thermostaat op de woonkamerradiator aan gaat?

Antwoorden

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Door een zone klep te plaatsen in de watertoevoer en deze met een bedrade of draadloze tado thermostaat aan te sturen
  • Andreplusplus
    Opties
    met een bedrade, niet met draadloze
  • ArnoB
    ArnoB
    november 2023 aangepast
    Opties
    Mag ik vanuit nieuwsgierigheid vragen waarom alleen met een bedrade? Zowel de bedrade als de draadloze hebben toch een potentiaal vrij relais om de zoneklep aan te sturen.
  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Ja inderdaad, alleen een bedrade kan gebruikt worden voor een zone klep.

    Voor info zul je contact op moeten nemen met Tado, maar zo is het nu eenmaal.
  • Een zone klep is niet de oplossing.

    De vloerverwarming is bij verwarming en wordt geregeld op basis van de watertemperatuur en niet op ruimte temperatuur. Ruimte wordt verwarmd met radiatoren en slimme thermostaten.

    Er zou een slimme thermostaat moeten zijn die op watertemperatuur reageert en gelinked kan worden met een slimme radiatorthermostaat. De radiatorthermostaat is gelinkt aan de bedrade thermostaat (ketelaansturing met potentiaalvrij contact) en de vloerthermostaat. Vraagt de radiatorthermostaat warmte gaat de vloerthermostaat open tot de gewenste watertemperatuur is bereikt en regelt de watertemperatuur. Stopt de radiator vraag, gaat de vloerthermostaat dicht.

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Wat je bedoeld, ik snap et geen biet van.

    Uiteindelijk gaat het om de ruimte op temperatuur te krijgen. Of je dat indirect doet dmv een regelbare watertemperatuur of iets anders doet niet ter zake.

    Volgens mij prima te doen met een zoneklep
  • Andreplusplus
    Opties
    @Fred_Berends Als je vind dat het geen oplossing is, zo'n zoneklep, best. Hele volksstammen hebben het wel zo opgelost. Is de ruimte op temp, dan wil je geen heet water in de vloer meer. Dat kun je doen door de aanvoer van CV water te blokkeren,.....met een zoneklep. Die zoneklep stuur je aan met een thermostaat die.... de ruimtetemperatuur meet.
    Regelen van de vvw alleen met de watertemp kan helemaal niet, of je zou iets slims moeten doen met de delta van water vloer in en retour. En dan nog moet je weten wat het effect daarvan is op de temp in de ruimte. Beetje omslachtig.
    Die sensor waar je het over hebt meet de watertemp 'vloer in', en is verbonden met een capillaire buis (geen draad) met het ventiel, dat zo geregeld wordt om meer of minder CV water aan het vloercircuit toe te voegen. 50 graden is overigens hoog 40-45 zou ik als max beschouwen.