Extra voordeel met kamerthermostaat en ketelmodule?

Opties

Hallo

ik heb sinds iets meer dan een jaar (denk ik) Tado in huis. 9 slimme radiatorknoppen, 1 internet bridge en 1 slimme airco bediening. deze 9 kranen staan in 8 ruimtes.

tot nog toe ben ik zeer tevreden van dit product.

mijn CV ketel (Brotje EcoTherm Plus WGB 38 E) zorgt voor warm water en CV water. zelf ben ik nog steeds verschoten wat een uitgebreide geintegreerde regeling die Brotje heeft (veel instelmogelijkheden: stooklijntjes, verschuivingen, snel opstoken, pomptoerental, ..).

Mijn woning is een grote (?), oude woning, met een deel CV installatie (leidingen) van ergens in de '90s (gelaste stalen buizen) en een deel gerenoveerd na 2010 (op een collector).

mijn CV ketel schakel ik (sinds de tado's) manueel op zonnetje/maantje (dag of nachtbedrijf) dmv een relais die ik (via een zelf gemaakte website, arduino en zo verder) via de gsm kan omzetten.

dus als ik warm wil hebben zet ik het dagbedrijf op en de tado kranen open (of die gaan open volgens hun programma).

mijn CV ketel staat momenteel ingesteld dat de cv pomp continu draait. ik meen 28% van de snelheid 's nachts en 60% in dagbedrijf.

tijdens het nachtbedrijf is de CV temperatuur de (door mij ingestelde) minimale temperatuur van 28graden. tijdens het dagbedrijf is dat volgens de ingestelde stooklijn (ifv de buitentemperatuur).

als het binnenkort tijdens de nacht vele kouder wordt, zal ik mijn minimale temperatuur moeten ophogen.

ik heb de ketelmodule (en kamerthermostaat) niet aangeschaft omdat ik vrees dat ik iets "dommer" in huis haal dan de regeling die in mijn ketel zit.

gaat de kamerthermostaat (of de ontvanger aan de ketel) info doorkrijgen van ALLE radiatorknoppen? bijvoorbeeld gaat er doorgegeven worden hoeveel vraag er is, of dat als de temperatuur niet voldoende snel stijgt (en dus pomptoerental en/of vertrektemperatuur verhoogd moet?)

vooral dat laatste lijkt me interssant. dan zou de ontvanger ook doorgeven aan mijn ketel dat (tijdens de nacht) er wat meer dan 28gr moet vertrekken.

kan iemand mij hier wat meer duidelijkheid in geven?

ps: redelijk lange uitleg, ik hoop dat ik het goed verwoord heb. ik ben geen CV-installateur maar wel technisch onderlegd als ingenieur. ik heb ook jaren gebouwbeheer gedaan waar ik (op pc) onderandere een 20 tal luchtgroepen en 10-tal ketels (en een veelvoud vn verwarmingskringen) beheerde.


alvast bedankt!

Beste Antwoord

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Antwoord ✓
    Opties
    Tado stuurt de ketel aan naar behoefte, dus modulatie niveau. Hoe dat met de stooklijn gaat, zou je in de documentatie van je huidige systeem moeten nakijken.

    Zou zo maar kunnen dat deze stooklijn in je thermostaat zit, dus dan komt deze te vervallen.

    Stooklijn is voor zover ik weet geen onderdeel van OpenTherm communicatie protocol.

Antwoorden

  • ohja .. door de combinatie (van een deel op collector) en een deel op de oude stalen buizen is mijn verlies doorheen de leidingen (in dat oude deel) door het continu aanstaan van de CV pomp wel wat groter dan normaal.

    indien alles op een collector had gestaan dan was er natuurlijk geen flow in een kring waar de (tado)kraan de radiator had dichtgezet.

    op zo'n grote retourleiding (?) van die stalen buizen heb ik natuurlijk wel verlies doorheen de vloer.

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    november 2023 aangepast
    Opties
    De vraag is niet welke ketel je hebt, maar welke kamerthermostaat je op dit moment hebt. Die kun je vervangen door Tado.

    Je eigen gemaakt Arduino kun je niet vervangen.

    Tado zal de ketel aansturen afhankelijk van welke vertrekken warmte vragen. Pompsnelheid sturen zal niet gaan vrees ik.

    Wat mogelijk wel kan is warmwater sturing via Tado, mits je ketel dit ondersteund via bijv OpenTherm.

    Mogelijk is er iemand anders op dit forum die daar ervaring mee heeft met jou type ketel
  • Bartman86
    Bartman86
    november 2023 aangepast
    Opties
    Bedankt voor je reactie

    Ik heb momenteel de (bij de ketel meegeleverde) draadloze kamerthermostaat. Siemens ISR heten sie dingen meen ik. Zelfde display, knoppen en functionaliteiten als wat de display/knoppen op de ketel kunnen.

    Deze draadloze thermostaat doet volgens mij niets veel nuttigs meer: Ik heb de ketel staan op dag of nacht (doe ik met m’n relais) en de vertrektemperatuur van het cv water staat volledig op basis van de buitentemperatuur. Dus de kamertemperatuur die deze draadloze thermostaat meet doet er niet toe.

    Ketel kan inderdaad OpenTherm. Dus gaat de Tado thermostaat dan de warmtevraag regelen met m’n ketel?
    Ook al is het daar waar de draadloze tado thermostaat staat prima van temperatuur? Maar in een andere kamer ergens helemaal anders het wel te koud is en daar warmtevraag is (wat de thermostaatkop kan meten). Gaat Tado mijn ketel dan opstoken?
  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    november 2023 aangepast
    Opties
    Ja, het meettoestel wat in je in de ruimte in de app hebt ingesteld, bepaald de temperatuur en het setpoint voor die ruimte wordt door de app gestuurd, slim schema of handmatig.

    De meting in de ruimte kan een slimme thermostaat, draadloze temperatuursensor of een slimme radiator knop zijn.

    Als de temperatuur te laag is, zal de ketel opgestookt worden en de knoppen in die ruimte openen
  • Bedankt

    Dus elk meetpunt/kamer kan dan de ketel “aan” zetten.
    Dan nog een laatste vraag:

    Overal in mijn woning is de temperatuur zoals (of hoger dan) gevraagd, behalve 1 ruimte/radiator. Als het 16graden is (vb in mijn wasplaats) en het is ingesteld op 17graden.
    Gaat mijn ketel dat “full” geven (vb. volgens de stooklijn moet het 65gr zijn). Of gaat die een klein beetje verhogen tov ervoor (35gr ipv 30)
  • “Tado stuurt de ketel aan naar behoefte, dus modulatie niveau“

    Fijn. Eigenlijk is dat in 1 zin het antwoord op mijn hele lange, ingewikkeld gestelde vraag denk ik :smiley:

    Is er ergens een (uitgebreide) manual waar dat in beschreven staat? Of welke instellingen er allemaal zijn?
  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Bij tado is er helaas niet zoveel in te stellen .

    Alles wat er aan documentatie is zou je hier moeten kunnen vinden:

    https://www.tado.com/lu-nl/products
  • Ik heb wat verder gezocht. In de installatiehandleidjng lijkt het dat het niet via opentherm is (?) maar via BSbus?

    (Ik kan geen foto/screenshot plakken?)
  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Via de genoemde site kun je de compatibiliteit controleren. Foto uploaden kan alleen via de website van dut forum
  • Andreplusplus
    Andreplusplus ✭✭✭
    november 2023 aangepast
    Opties
    BSbus (D62) wordt wel ondersteund door tado (aansluiten op connector FB, cl+ en cl-)
    Hoe goed de tado regeling is tov wat de ketel plus Siemens thermostaat kan, geen idee. Vast wel beter dan de dag/nacht schakeling die je nu hebt.
  • Ik nam ondertussen contact op met de klantendienst met de vraag of de Brotje modulerend of aan/uit gestuurd werd.

    Hierbij het antwoord.

    Hallo,
    Bedankt dat u contact met osn heeft opgenomen.
    Voor zover ik terug kan vinden in ons systeem moet bij uw specifieke ketel de BUS instelling indedaad modullerend werken.
    Heeft u verder nog vragen?
    mvg
    Ivo


    Dit even “for future reference” als iemand anders het nodig heeft.
  • Hoi allemaal

    Na de berichten en het opzoekwerk heb ik de draadloze ontvanger aangeschaft en aangesloten.

    Blijkt nu dat die niet veel doet. De bridge geeft de warmtevraag van alle slimme kranen niet door naar mijn mening.

    Ik heb dan tóch nóg een draadloze temperatuursensor nodig.

    Momenteel geeft de ontvanger ook nog een fout dat hij de vertrektemperatuur van de ketel niet kan “lezen”. Wellicht is de communicatie niet juist ingesteld. Maar die kan je ook enkel wijzigen met de draadloze temperatuursensor.
    Via de (professionele) app kan je dat wel voor een aantal protocollen maar niet in het type communicatie dat mijn ketel heeft.

    Wel beetje jammer.

    Als ik dan zo een draadloze temperatuursensor nog bijkoop hoop ok dat de ketel wél de warmtevraag van het hele huis (alle kranen) doorkrijgt en niet enkel van die sensor (die in 1 ruimte staat).
    Met de aankoop van de ontvanger én de sensor ben je alweer 200€ kwijt - die moet je dan ook weer kunnen uitspare. :(
  • Andreplusplus
    Opties
    De draadloze ontvanger moet in alle ruimtes in de app als zoneregelaar ingesteld worden.
  • Meen je dat?

    Dan ben ik nog 6-700€ kwijt aan draadloze sensoren.

    Dan ga ik het terugzenden
  • We hebben toch reeds de actuele temperatuur in elke kamer (door de slimme kraan)
  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Nee, je begrijpt het niet, je moet in je huidige configuratie, in alle kamers even instellen dat je nieuwe draadloze ontvanger de zone regelaar voor die kamer is

    Ga in de ap naar instellingen, kamers en apparaten, en dan op de pijl naast de naam van de kamer klikken en dan onderaan de zone regelaar kiezen
  • Ok … dat heb ik gedaan. Stond reeds zo ingesteld.

    Ik volg de ketel zijn modulatie (en pompmodulatie) nu even een poosje op
  • De draadloze ontvanger/extentiemodule had ik al enkele dagen. Vandaag is de draadloze ruimtetemperatuurmeter aangekomen.
    Via die heb ik de communicatiebus kunnen instellen op D62 (BS-bus).

    Maar helaas geeft de (professionele) app nog steeds een communicatiefout (tado kan de ketel vertrektemperatuur niet lezen).

    Ook mijn ketel krijgt geen ruimtetemperatuur door van de tado extentiemodule.
    Dus is day ding redelijk waardeloos en kan het/tado dus eigenlijk niet communiceren met m’n ketel. En kan er dus niet gemodileerd worden
  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Heb je wel de wizzard in de app gebruikt om de extensie kit te configureren?
  • Ja. Had ik gebruikt

    Na wat prullen en pluggen gezien dat de bekabeling niet klopte wegens verwarrende nummering (en omkeerbare stekker) in de ketel. Nu doet ie het wel
  • Dus. BS bus met brotje wgb doet het prima en 2 weg communicatie beschikbaar