Waarom begint tado al met verwarmen?

Opties
Hallo,

Ik heb mijn Tado op 19,5 grade ingesteld en steeds begint hij al met verwarmen als ‘t 20,1 grade is. Waarom is dat?

Ter info:
Ik gebruik de wandthermostaat en radiatorknoppen

Antwoorden

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Dan zal er een radiatorknop zijn die warmte nodig heeft.

    Als je niet wilt dat een radiatorknop warmte kan vragen kun je dat instellen in de ruimte waar die in geconfigureerd is.

    Het zou ook kunnen dat je configuratie een zootje is. Meerdere ruimtes met dezelfde naam, ipv 1 ruimte, bijvoorbeeld.

  • S_nderr90
    Opties
    Ik heb wel verschillende kamers, allemaal een andere naam maar het viel mij op in mijn woonkamer. Daar heb ik 2 radiator knoppen en 1 wand thermostaat. Ik heb ingesteld dat de 2 radiator knoppen de temperatuur van de wand thermostaat aanhouden en tegelijkertijd aan en uit gaan.

    Maar toch gaat hij boven de 20 grade al weer verwarmen terwijl de gewenste temperatuur op 19,5 staat. (Je ziet dan 1 van de 3 warmte aanduidingen verlichten in de app).
  • Andreplusplus
    Opties

    Kun je een grafiek van je woonkamer hier laten zien (via tablet of pc, kan niet met telefoon)? Zorg even dat dat ding met 3 kringeltjes is geselecteerd. Ik ben wel benieuwd, want ik zou eerder verwachten dat hij eerst (te ver) onder de 19,5 zakt.

    Als je je vinger over de grafiek beweegt zie je temp, ingestelde waarde en mate van warmtevraag (0-3)

    Heb je misschien vroege start ingesteld (ik weet niet of dat invloed heeft hierop)?

    Welk van de apparaten is het meettoestel (ik neem aan de thermostaat, maar kan ook per ongeluk een knop geworden zijn)?


  • S_nderr90
    Opties

    Zie de grafieken.

    De vraag is 19,5 en op het moment is het 20(+) graden en toch wordt er verwarmd.

    Vroege start staat uit

    De wandthermostaat is het meettoestel.


  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Dat heet modulatie en is normaal
  • Andreplusplus
    Opties
    Volgens mij valt het samen met een overgang van afwezig-thuis in de geofencing.
    Maar het is duidelijk stoken boven het setpoint (19.5) terwijl het 20+ is (van 20 naar 20,3 en hoger) gedurende 19minuten of langer.
    Ik vind de vraag daarom niet raar. Ik snap ook niet waarom je dat modulatie zou noemen.
    Volgens mij is de trigger "thuis" aan het begin van de stijgende lijn, om 8.00 of zo.
    Daar begint de regeling al met stoken. Wat de grafiek toont is het normale PID gedrag, met een steeds kleiner wordende slingering om het setpoint. Dus eerst grote afwijking (overshoot) en dan steeds kleiner. Ik vind dit wel normaal/acceptabel.
  • S_nderr90
    Opties
    Het heeft helaas niets te maken met afwezig-thuis, hetgeen wat jij op de grafiek ziet is een handmatige instelling geweest van de kachel.

    Ik vind ook dat het niet weg te moffelen is onder modulatie. De temperatuur was nog boven de gevraagde temperatuur en hierdoor komt er inderdaad een uitschieter.
    Op zich is dat niet erg maar zo lang de temperatuur nog ruim boven de gevraagde temperatuur is, hoeft het voor mij niet te beginnen met verwarmen.

    Ik heb overigens sowieso het idee dat de kalibratie opeens verslechterd is. (Of wat er mee te maken heeft)
    Deze “winter” ben ik minder tevreden over tado dan daarvoor.
    Voorheen verliep het aardig op rolletjes en nu heb ik het idee dat dit soort dingen zoals te veel verwarmen een nieuwe issue is. (Althans voor mij dan)
  • Andreplusplus
    Opties
    Het verwarmen begint toch niet op dat moment, maar veel eerder? Wat je ziet is normaal.
    Naarmate tado wat meer geregeld heeft heb je kans dat de PID parameters wat beter worden (ik vermoed dat ze bewaard worden en niet elke regelcyclus met dezelfde standaardinstellingen begint)
  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Je ziet in de grafiek ook al naarmate de temperatuur stijgt de warmtevraag afneemt. Dus normaal regelgedrag.
  • S_nderr90
    Opties
    Is ‘t normaal regel gedrag dat de verwarming aan gaat terwijl ‘t nog boven de gevraagde temperatuur is? Ik vind het best raar maar als ‘t normaal is dan zal ‘t wel zo zijn! Iedereen in ieder geval bedankt voor ‘t mee denken
  • Andreplusplus
    Opties
    Nog een keer, hij begint toch al veel eerder, om ca 8.00 op de onderste lijn (ik zie de schaal niet dus weet niet welke temp dat is). Lijn stijgt, 3 kringeltjes worden 2, dan 1 dus tado schakelt terug, maar schiet wat door. Da's alles.