Adviesvraag twee vloerverwarmingsverdelers

Opties

Beste community-leden,

Graag zou ik jullie om advies willen vragen.

Binnenkort ga ik beginnen aan de renovatie van mijn woning. Hierbij wil ik de verwarming gaan aansturen middels tado. Ik heb al veel gelezen, maar ik kom er niet helemaal uit welke componenten ik nodig heb om tot een passende oplossing te komen.

De situatie is als volgt:

De woning krijgt twee verdiepingen met een vloerverwarmingsverdeler.

Verdieping 2: Is een open ruimte. Hier komt een vloerverwarmingsverdeler.

Verdieping 1: Toilet, hal, opbergruimte, garage. Hier komt een vloerverwarmingsverdeler. Graag wil ik de temperatuur op deze verdieping apart kunnen regelen t.o.v. verdieping twee. Daarnaast wil ik op deze verdieping de temperatuur in de garage ook apart kunnen regelen.

Omdat de woning volledig gerenoveerd gaat worden, heb ik de mogelijkheid om nieuwe bekabeling etc. aan te leggen. Mijn voorkeur gaat er dan ook naar uit om zoveel mogelijk bedraad uit te gaan voeren.

Zouden jullie mij een goed advies kunnen geven welke componenten (tado thermostaten, temperatuur opnemeers, zone-kleppen, thermische motoren etc.) ik nodig heb om bovenstaande situatie te kunnen realiseren?

Mochten jullie meer informatie nodig hebben, hoor ik dat graag.

Groeten,

Daan

Reacties

  • Andreplusplus
    Opties

    Voor elke verdeler een klep plaatsen en aansturen met een bedrade thermostaat. Als de garage op dezelfde verdeler zit zul je iets extra’s moeten doen om de groepen apart te kunnen aansturen. Bijv met tado knoppen per groep op de verdeler. Er staan daar voorbeelden genoeg van op dit forum. En je moet in elke ruimte die je afzonderlijk wilt regelen een tempsensor plaatsen

    Je kunt een draadloze ontvanger gebruiken om de warmtebron aan te sturen, of een bedrade thermostaat.

  • Daantje_
    Daantje_
    november 2023 aangepast
    Opties

    Bedankt voor je reactie.

    Als ik het goed begrijp kan ik dan het volgende doen:

    • Op de tweede verdieping een bedrade thermostaat ophangen, deze aansluiten op de zone-klep van de vloerverwarmingsverdeler.


    • Op de eerste verdieping een thermostaat ophangen met een draad naar de zone-klep van de vloerverwarmingspomp op deze etage (deze thermostaat is tevens de ruimte-opnemer van deze verdieping)
    • In de ruimte die ik afzonderlijk wil regelen op de deze verdieping (deze ruimte mag namelijk altijd iets koeler zijn, want dit is de garage) een slimme thermostaat ophangen met een draad naar een servo-motor op de groep van de verdeler die geknepen mag worden wanneer de temperatuur bereikt is.


    • De CV-ketel aansturen d.m.v. extensiekit

    Dus kort samengevat zijn onderstaande componenten benodigd:

    • 3x slimme thermostaat (bedraad)
    • 1x extensiekit
    • 2x zone-klep
    • 1x servo-motor

    Is dit een opstelling die kan gaan werken?