Onze ketel gaat steeds in storing. Het display geeft aan OH.

Opties

Monteur geeft aan dat Tado niet kan communiceren met een Nefit ProLine NxT HRC 24/CW4 uit 2015.

Hij wil maandag het gehele Tado systeem verwijderen en vervangen door een gewoon systeem.

Wij vinden dat best wel zonde. Wij hebben dit huis in januari gekocht en dit systeem van Tado zat er al.

Is hier een oplossing voor? Heeft Tado geen monteur die dit kan oplossen. Het ligt niet aan de ketel.


Antwoorden

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    november 2023 aangepast
    Opties
    Storing OH betekent stand-by, is geen storing dan.

    Volgens mij moet deze ketel gewoon functioneren met tado. Hoe heeft het anders voorheen gewerkt?

    En dan "Hij wil maandag het gehele Tado systeem verwijderen en vervangen door een gewoon systeem."

    Is natuurlijk onzin, de monteur bepaald niet wat er met jou installatie gaat gebeuren, daar beslis je altijd nog zelf over. Ik denk eerder dat de monteur niet met tado kan communiceren.

    Kun je aangeven welke problemen/foutmelding er zijn?
  • Andreplusplus
    Andreplusplus ✭✭✭
    november 2023 aangepast
    Opties
    Nefit kan inderdaad gewoon met tado werken. Via Opentherm. Monteur moet met zijn fikken van de thermostaat afblijven en alleen zonodig de ketel repareren oid.
    Op de foto zie ik niets bijzonders, waarom heb je die bijgevoegd?
  • BerndKe
    Opties
    Ik heb hetzelfde probleem met een Nefit ProLine NxT HRC 30 CW5. Aangesloten op de juiste manier en de juiste instellingen. Ketel werkt ook bij warmtevraag / warm water vraag, maar gaat wel geregeld op OH. Handleiding zegt dat dit de opstartmodus is, maar de ketel draait al maanden. Heeft dit wellicht iets te maken met het feit dat ik geen bypass heb? Op 2 kamers na is alles Tado geregeld. De overige ruimtes hebben aan / uit kranen.
  • b3rry
    b3rry
    november 2023 aangepast
    Opties
    Ik heb exact dezelfde ketel. Werkt perfect met Tado.

    0H is geen storing, maar stand-by (geen warmtevraag). Wat gaat er precies mis? Zit er soms nog een Easy Connect tussen de Tado en de ketel?
  • BerndKe
    Opties
    Excuses, de melding die ik heb is OU. Deze melding is niet constant en betekend dat de ketel opstart. Echter, voor het installeren van Tado had de ketel deze melding enkel bij het insteken van de stroom, daarna nooit.

    Er zit geen Easyconnect tussen. Tado rechtstreeks op de Nefit met D01 instelling.
  • Andreplusplus
    Opties
    OU duidt op ontluchtingscyclus. Ik zou de hele installatie ontluchten en evt bijvullen.
    Zie de handleiding hoe je dat aanpakt.
  • BerndKe
    Opties
    De installatie is ontlucht, ik verlies ook geen druk op het display van de ketel. Voorheen heeft de ketel met een aan/uit thermostaat gedraaid en had toen deze melding nooit. Sinds Tado gaat hij iedere keer na warm water / cv naar deze melding.
  • Sinds deze maand ook zelfde issue, ketel (Ecomline HR+) regelmatig op OH. Zit een Nefit Easy Connect tussen.

    Heeft hiervoor 6 jaar probleemloos gewerkt met Tado, dus ik denk dat er een update bij Tado dingen heeft ontregeld.
  • Andreplusplus
    Opties
    @Flight777 0H is geen storing, maar stand-by (geen warmtevraag).
  • @Andreplusplus In deze situatie dus wel. De ruimtes zitten ver onder doel temperatuur en tado geeft aan dat hij maximaal aan het verwarmen is. De ketel staat dan in 0H stand en denkt op één of andere manier dus dat er geen warmtevraag is en verwarmt niet. Signaal Tado komt dus niet goed bij ketel. Nefit Connect in en uit stopcontact lost het dan meestal weer op.

    Afgelopen 6 jaar heb ik hier nooit last van gehad, tot zeer recent. Valt dus op dat er iemand anders ook over post, daarom neig ik dat tado een update heeft doorgevoerd die nu dit soort situaties veroorzaakt.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Bij mij is er al tijden geen update uitgevoerd aan de thermostaat. Maar kan natuurlijk zijn dat ze die niet naar iedereen sturen maar alleen naar Nefit ketel bezitters.

  • Andreplusplus
    Opties
    Als reset van Nefit Connect het oplost zou ik dat ding verdenken.
  • USE
    Opties

    Mijn Nefit ProLine NxT ging ook steeds opnieuw opstarten (OU) na gebruik warm water, en had soms daardoor even helemaal geen warm water. Opgelost door warm water in Tado app permanent op OFF te zetten, sindsdien geen issues meer)

  • Andreplusplus
    Opties
    Ok, dan zet tado ww temp op 55 graden, ookal staat het uit. 't is maar dat je het weet.
  • USE
    Opties

    Ja dat las ik elders in het forum, maar aangezien deze geen boiler heeft is dat geen issue toch? Weet je toevallig of helemaal uitzetten warm water (in de settings van de thermostaat zelf) ook de temperatuur op 55 zet?

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Ja dat doet het.

    Het is geen probleem voor legionella ofzo, ik heb zelf de warmwater temperatuur op 50 graden staan.

    Maar wat je moet weten is dus: als je iets anders dan 55 graden wilt, moet je opletten want dat kun je alleen instellen via de Tado en alleen als het warm water ingeschakeld is (tegel beschikbaar) EN het op AAN staat.

    Alle andere situaties geven 55 graden. Ook als je op de ketel een andere temperatuur instelt. En Tado ontkent dat het een probleem is, dus gaan ze het ook niet oplossen.

  • Andreplusplus
    Opties
    Tenminste, bij opentherm ketels. Niet bij mijn nefit bijv.