aanvoerstemperatuur op weersafhankelijk CV ketel

Opties

Dag Forumleden

Ik bezit thuis over een Vaillant Ecotec plus ketel met een Vaillant thermostaat. Ik ben aan het kijken om over te schakelen naar Tado maar heb hierbij toch enkele vragen/bedenkingen

De Ecotec plus met thermostaat is een weersafhankelijke oplossing waarbij in de thermostaat een stooklijn gekozen wordt die de ketel gebruikt om te bepalen wat de aanvoerstemperatuur moet zijn.

Wanneer ik zou overschakelen naar Tado kan ik hier die stooklijn niet meer kiezen. Het is me dan ook niet duidelijk welke aanvoerstemperatuur gebruikt zal worden.

Online lees ik dat het mogelijk is om in Tado de aanvoerstemperatuur te kiezen maar dat dit door een professional gedaan moet worden? Wil dit zeggen dat je in de app (kan je dit zelf of moet dit echt door een professional?) de aanvoertemperatuur kan kiezen maar dat deze dus niet meer afhankelijk zal zijn van het weer zoals dit nu is?

Ga ik dan niet juist meer energie verbruiken wanneer ik de aanvoertemperatuur fixed op 70 graden laat staan waar deze nu dropt naar 30 wanneer er niks nodig is?


Alvast bedankt voor de info

Jordy

Antwoorden

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Als je de totale controle over zaken als de stooklijn wilt hebben zonder steeds te moeten bedelen bij de helpdesk, dan moet je inderdaad geen Tado hebben.

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Weersafhankelijke regeling zit er standaard in bij Tado
  • Andreplusplus
    Opties
    Douwe, Douwe.... de 'weersafhankelijke' invloed in de regeling van tado is op basis van weergegevens in relatie tot het opgegeven huisadres.Vrij grof dus.
    Ik zou niet zeggen dat het er 'standaard inzit'. Er wordt iig geen rekening gehouden met een buitenvoeler voor de actuele temperatuur. Veel ketel/thermostaat combi's hebben dat wel, maar tado niet.
    Dus als Jordy invloed wil hebben op de stooklijn, dan moet hij niet bij tado zijn.
    Aan de andere kant, het is niet zo dat de aanvoertemp vast op bijv 70 graden staat, maar dit is bij elke digitale regeling variabel en tado moduleert daarin. Alleen niet bij de on/off modus.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Ik denk dat een waarde van de buitentemperatuur op basis van gegevens van een weerbedrijf in het algemeen beter is dan die van een eigen voeler. Die is toch nooit helemaal vrij gemonteerd en zit in de zon of te dicht bij de woning waardoor die meting nooit precies klopt. Echter de weergegevens die je van internet haalt die worden professioneel gemeten.

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Bij mij werkt het in ieder geval prima, dus zal wel kloppen dan.
  • Andreplusplus
    Opties
    @Rob2 en neemt tado dan ook soort woning (vrijstaand, rijtje, bouwjaar) mee? Dacht het niet.
    Waarde is beperkt. Als het goed is plaats je buitenvoeler op de noordkant indien mogelijk.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Een buitenvoeler neemt ook de soort woning (vrijstaand, rijtje, bouwjaar) niet mee.

    Waar het om gaat is "hoe warm is het buiten" en dat liefst ook nog gecombineerd met andere weersverschijnselen die invloed hebben, zoals wind, regen en zonneschijn. Dat haalt Tado uit een weerbericht en wat er daarna mee gebeurt dat is afhankelijk van de software. Dat is bij een ketel met buitenvoeler net zo.

  • vdrjop
    Opties

    Ik zeg niet perse dat ik invloed wil hebben op de stooklijn. Ik vroeg me vooral af hoe dit in zn werk gaat met Tado.

    Nu bepaald de thermostaat (adhv de gekozen stooklijn) wat de aanvoertemperatuur moet zijn in de ketel. Op de thermostaat zelf kan dit dus niet ingesteld worden. Vandaar dat ik me afvroeg hoe dit dan zal werken met Tado

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Dan moet je bij de servicedesk zijn denk ik, niet hier. "wij" weten het ook niet precies.