stadsverwarming

Opties

Hallo,

Ik oriënteer mij op een niet als te ingewikkeld slim verwarmingsregelsysteem maar kom er niet uit. Mijn huis is aangesloten op stadsverwarming, dus continue warm water beschikbaar. Hele huis is voorzien van thermostaatkranen. Meer niet. Ik wil nu per vertrek slim gaan regelen. Maar hoe doe ik dat in ruimten waar twee radiatoren hangen? In die ruimten wil ik een wandtemperatuur meter/-regelaar hangen die beide radiatoren bestuurt. Maar op die radiatoren hoeft/moet dan niet gemeten te worden. Anders krijg ik drie meetpunten in de ruimte die allemaal op elkaar gaan inwerken toch? Met andere woorden, een kale actuator (stelmotor) volstaat dan toch? Hoeft ook geen display op te zitten want wat zou ik er op moeten aflezen? Maar deze actuator moet wel draadloos modulerend aangestuurd kunnen worden vanuit de wandregelaar. Ik kom ze niet tegen. Wel bedrade 230V aan/uit actuators voor vloerverwarmingszone's. Maar die kunnen niet 'slim' worden ingepast in het systeem wat ik voor ogen heb. Bovendien wil ik geen bedrading meer. Wie kan me helpen en wat heb ik nodig?😓

Dank!

Antwoorden

  • Andreplusplus
    Opties
    2 knoppen in 1 ruimte kan prima, in de app voeg je ze ook samen on 1 kamer. Eén van de twee wijs je aan als meettoestel van de ruimte en de zoneregelaar zet je op onafhankelijk. Er is geen extra thermostaat(eigenlijk: temp sensor) nodig, tenzij de knoppen zo zitten dat ze de temperatuur van de kamer niet goed kunnen meten.
  • wimf
    Opties

    Dank voor je reactie Andre,

    Ik begrijp dat dit qua configuratie wel kan maar optimaal is het in mijn situatie niet. Het betreft een convector aan de tuinzijde en een radiator in de keuken. daar zit 12 meter tussen. Beiden ongeschikt om de hele meting aan op te hangen. Ik zou ze ieder voor zich kunnen laten werken maar een centrale meting-regeling midden in het vertrek heeft wel mijn voorkeur. Als het kan tenminste.

  • Andreplusplus
    Opties
    Ok, dan kun je een draadloze temp sensor toevoegen in dezelfde ruimte en die wordt dan meettoestel. Denk er aan dat je een starterkit koopt, want daar zit de ook benodigde bridge in.
    Wacht even op een mooie Black Friday deal 😉
  • wimf
    Opties

    Mooi. Maar dat betekent dus wel dat ik volledig aangeklede radiatorthermostaten koop met sensor, regelfunctie en display? Een kale actuator bestaat dus niet?

  • Andreplusplus
    Andreplusplus ✭✭✭
    november 2023 aangepast
    Opties
    Er is maar 1 soort tado knop. Een simpeler uitvoering is denk ik niet economisch te maken voor tado. De communicatie met de bridge heb je nodig en ook de motor voor de bediening van het ventiel. De paar overige componenten kosten centen, geen dubbeltjes. Hoe meer varianten te onderhouden hoe meer (support) werk. Dus ik snap het wel dat er maar 1 type is. Je kan ook een klep+thermostaat toepassen, maar dat is veeeeeeeel duurder
  • wimf
    Opties

    Dank Andre, het is me helemaal duidelijk. Nu nog de vraag of ik de configuratie van Tado neem of Homematic. De laatste is toch 80,-- goedkoper. Ok, minder mooi, maar waar hebben we het over. Black Friday maar eens afwachten. Goed idee inderdaad.