vloerverwarming bypassen

Opties

Hallo,

Wij hebben sinds kort vvw op de benedenverdieping en normale radiatoren op de bovenverdiepingen. Nu worden deze niet meer warm, aangezien we beneden ook veel verwarmen middels een pelletkachel. De vvw staat constant op 21gr.

Nu wordt het boven dus niet warm, wat ik wil oplossen door overal slimme radiatiorknoppen te installeren. Zodat in ieder geval de badkamer en de slaapkamers van m'n dochters te reguleren zijn.

Maar waar ik geen antwoord op kan vinden is het volgende. Als de badkamer en/of slaapkamers warmte vraagt waardoor de ketel aanslaat, wil ik niet dat dit ook richting de leiding van de vloerverwarming gaat. Zal dit dan ook niet gebeuren indien de pomp van de vvw niet aan is omdat de benedenverdieping op temperatuur is, door bijvoorbeeld gebruik van de pelletkachel?

Ter verduidelijking heb ik even een foto van de huidige situatie bijgesloten. De twee dikke horizontale leidingen gaan naar boven, de verticale gaan naar de vvw.

Alvast bedankt!!


Reacties

  • Andreplusplus
    Andreplusplus ✭✭✭
    november 2023 aangepast
    Opties
    Als vvw pomp niet draait, wordt de vloer niet warm. Maar hoe ga je dat regelen?
    Eén manier staat hier uitgelegd:

    https://community.tado.com/nl/discussion/11724/de-oplossing-voor-vloerverwarming-radiatoren-en-tado/p1

    Of je kan een klep in de aanvoer naar de verdeler plaatsen en met een bedrade thermostaat besturen.
  • esseth
    Opties

    Bedankt voor de reactie. Ik heb wellicht de verkeerde bewoordingen gebruikt, want ik denk dat dit niet helemaal is wat ik bedoel. Of ik begrijp het niet, want dit wordt wel een heel technisch verhaal wat mijn pet te boven gaat.

    Ik wil de temperatuur beneden gewoon regelen met de thermostaat, zoals dat nu ook al gebeurt. Maar omdat wij veel de pelletkachel aanhebben, gaat de vvw uit, omdat de temperatuur volgens de thermostaat is bereikt. En dus gebeurt er boven met de normale radiatoren ook niks.

    Dit wil ik daarom regelen met de slimme radiatorknoppen. Mijn vraag is of het warme water wat gevraagd wordt door bv de radiator in de badkamer direct naar boven gaat, of zal het ook richting de vvw van de bendenverdieping gaan? Ik denk zelf nl. dat dit wel meevalt, omdat de verdelerpomp van de vvw niet aan zal zijn en er dus ook geen stroming in de vvw is.

    Hopelijk is het ook zo duidelijk.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Als jij dat denkt dan probeer je het toch gewoon? Werkt het niet dan zet je er een zoneklep in.

  • Freek123
    Opties
    Lukt niet. Je pomp vd CV drukt het water gewoon je VVW in (Uitlaat staat immers ook open ) met kans op te hoge temperatuur in je slangen. Enigste oplossing is een zoneklep plaatsen in in- of uitlaat van VVW.
  • Andreplusplus
    Opties

    Klopt niet wat je zegt, @Freek123. Als de vvw pomp niet draait, gaat er geen water circuleren door de vloer, tenzij je een open verdeler hebt (zonder pomp). Dus het hangt ervan af. In dit geval is er sprake van een pomp, dus geen open verdeler.

    CV pomp kan wellicht wel water door de verdeler laten circuleren, maar alleen als de thermostaat van de verdeler open staat.

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    @esseth Ik zie dat je al verschillende keren berichten plaatse, je komt er kennelijk zo niet uit.
    Tado knoppen plaatsen op de verdieping is inderdaad goed mogelijk voor wat je wilt. Maar dan ben je er nog niet. Want als er boven warmte gevraagd wordt dan gaat het warme water overal heen waar het kan, dus ook naar de verwarming beneden die dan ongecontroleerd warm wordt. Je moet dus ook een extra regeling maken voor de vloerverwarming. Dat kan zijn iets zoals Andre++ aangeeft of een standaard Tado oplossing uit de publicatie “combinatie radiatoren met vloerverwarming”.
    Is het zo duidelijker?
  • schippa
    Opties

    Ik dacht daarom om IF THIS THEN THAT (IFTTT) te gebruiken met een smart stopcontact waarin de stekker van de pomp van de vloerverwarming gaat.

    Bijv. Als de woonkamer temperatuur hoger dan bijv. 20,5 is (volgens de thermostaat van Tado) => schakel stopcontact uit: pomp draait niet meer.

    Als de woonkamer lager dan 20,5 (of 20 of zoiets) is => schakel stopcontact weer in: pomp kan weer draaien.

    Ik heb er nu net 1 geprogrammeerd met een Philips Hue Smart plug. Er zijn veel merken maar Hue heb ik al en dat scheelt weer een bridge.

    Nodig: Gratis account op IFTTT.com, je MyTado account en je Hue account.

    Als je tijdelijk de temperatuur in je woonkamer toch flink hoger wil zetten moet je deze IFTTT regel tijdelijk pauzeren. Connected: uit. Die heb je bij de hand in bijv. de app van IFTTT

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    Ziet er leuk uit @schippa. Maar je kunt dus niet meer de instellingen van je thermostaat gebruiken? Dat lijkt me dan weer wat minder aantrekkelijk.
  • Freek123
    Opties
    mijn VW pomp Grundfos Alpa2 draait 22W op 5 groepen. Kan je toch gewoon laten draaien en gewoon de Tado regeling VW gebruiken incl Tado knoppen boven ? Werkt bij mij goed.