Tado icm hybride warmtepomp en vloerverwarming

Opties
Goede dag, ik heb sinds 3 weken een Quatt warmtepomp. Nu merk ik dat de CV ketel wel periodiek aanslaat. Dat zie ik aan het uitlezen van de slimme meter die om het uur een korte periode het gasverbruik aangeeft. Daarnaast is het in de woning constant boven de 21 graden terwijl ik Tado op 18 of 19 graden heb staan. Voor de volledigheid heb ik in een deel van de woonkamer en in de open keuken vloerverwarming. Voordat de warmtepomp werd geïnstalleerd werkte de verwarming naar wens via OpenTherm.
Nu haal ik uit de discussies dat je in het geval van een hybride warmtepomp beter aan/uit kan gebruiken i.p.v. OpenTherm. Klopt dat?
Ik begreep dat je via het Tado installateursmenu de Tado eenvoudig van OpenTherm (D01) naar aan/uit (R01) kan zetten. Wat ik hier niet uit kan halen is of ik dan ook nog iets aan de bedrading van de thermostaat en de ketel moet veranderen.

Graag jullie advies.

Antwoorden

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    november 2023 aangepast
    Opties

    Dag Johan,

    Quatt werkt voor zover ik weet alleen met open therm, niet aan uit. Bij mij werkt dat nu twee maanden goed naar wens. Ik krijg een klein vermoeden dat je vloerverwarming niet geschakeld wordt door een Tado apparaat. Klopt dat? Hoe wordt de vvw geregeld cq aan/uit gezet? Ik vermoed dat je geen regeling hebt gemaakt, wat vroeger nog wel goed ging, maar nu de warmtepomp langdurig draait blijft de vvw voortdurend mee opwarmen.

    dat de cv af en toe even bijspringt is normaal. Quatt bepaalt de optimale manier van stoken, soms is er extra power van de cv nodig. Dat kun je goed volgen in de app van Quatt. Daar kun je ook het stookgedrag aanpassen o.b.v. Kostprijs gas/elektra en co2 emissie.

  • Johan008
    Opties
    Dag Herres, bedankt dat je even meedenkt. Het klopt dat de vloerverwarming niet wordt bediend door Tado. Wat Quatt wel gedaan heeft is een bypass gemaakt.
    Het vreemde is dat de CV 12 keer per etmaal voor een periode aanslaat. Ik kan dit nu duidelijk zien omdat ik met vakantie ben en de Tado thermostaat op vorstbeveiliging heb gezet. Zo is er gisteren 6 kub gas verbruikt terwijl er niemand thuis is. De warmtepomp is in de periode geen enkele keer aangeslagen. Dat vind ik dus vreemd. Ik had verwacht dat de warmtepomp eerst zou aanslaan en indien nodig de CV zou bijspringen. Nu lijkt het omgekeerde te gebeuren.
    Dus als je nog ideeën hebt hoor ik het graag.
  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    Inderdaad, dat stookgedrag is helemaal niet zoals het zijn moet. Maar ook heel vreemd want de CIC unit van Quatt bestuurt de cv ketel en de warmtepomp. De Tado bedrade thermostaat of de draadloze ontvanger geeft alleen signaal door aan de CIC, maar bestuurt niet. Normaalgesproken zal de CIC voorrang geven aan de warmtepomp.
    Ik kan niet zeggen wat er fout zit, veel mogelijkheden. Het kan in de aansluiting van Tado op de CIC liggen of aan en defecte CIC of aan de Quatt. Of Tado staat toch aan/uit ipv modulerend, waardoor Quatt van streek raakt. Zomaar wat gedachten.
    Ik verwacht dat je ook iets aan de vloerverwarming zult moeten aanpassen om een juiste besturing te krijgen. Daarover staat het forum volgeschreven.

    Ik ben benieuwd naar de oplossing.
  • Johan008
    Opties
    Bedankt voor je reactie, als ik thuis ben ga ik gelijk kijken hoe de Tado staat ingesteld.
  • Johan008
    Opties
    Dag Herres, er is inmiddels een monteur van Quatt langs geweest. Het bleek dat de CIC niet goed was aangesloten op de CV waardoor deze een onvoorspelbaar gedrag ging vertonen. Inmiddels lijkt de Quatt te werken zoals verwacht. Bedankt voor het meedenken.

    Groet Johan