Tado inregelen in huis met zowel vloerverwarming (zoneklep) en radiatoren

Opties

Hi allemaal, ik heb interesse in de aanschaf van een Tado set om de verwarming in huis te moduleren. Ik heb op de begane grond een ruimte met vloerverwarming, en op de begane grond + de rest van het huis heb ik radiatoren. De vloerverwarming is aan de CV gekoppeld middels een zoneklep (Honeywell VC8615).

Klopt het dat ik voor deze opstelling de volgende zaken nodig heb? -->

  • Tado starterkit bedraad
  • Tado draadloze ontvanger
  • Voor elke aan te sluiten radiator een Tado radiatorknop

En klopt het ook dat ik hiervoor de volgende stappen dien uit te voeren? -->

  • De huidige thermostaat in de woonkamer vervangen voor de bedrade tado thermostaat, het uiteinde van dat draad vervolgens loskoppelen van de CV en in plaats daarvan aan de zoneklep koppelen.
  • De draadloze ontvanger naast de CV ophangen en aan de CV koppelen.

Ik wil het even dubbelchecken omdat de "omwisseltruc" van thermostaat naar zoneklep een beetje gek aanvoelt.

Verder vroeg ik me af of er ergens foolproof beschikbaar is om deze stappen uit te voeren, anders denk ik dat ik beter een monteur/installateur kan zoeken.

Bedankt voor jullie hulp!

Antwoorden

  • Andreplusplus
    Opties
    Doe het vooral zelf, monteurs hebben doorgaans weinig verstand van tado en zijn er onterecht sceptisch over.
    Wat je beschrijft is volgens mij de (een) juiste oplossing.
  • Freek123
    Freek123
    november 2023 aangepast
    Opties
    Radiatoren ook met Tado dan nog een extra ontvanger ertussen welke de signalen van je radiatorknoppen doorgeeft aan je draadloze ontvanger bij je CV ketel. Zo zit t bij mij tenminste met boven radiatoren en beneden hoofd-vloerverwarming geschakeld met een servo-klep

    Edit: dat is de Internetbridge....die zit al in het starterspakket 👍
  • Bedankt voor jullie reactie, in dat geval ga ik inderdaad de onderdelen kopen in m'n originele post. De radiatoren zijn in huis de hoofdverwarming en de vloerverwarming ligt in een aanbouw van 3x3m.

    Ik heb wel nog een vraag; als de zoneklep door de bedrade thermostaat wordt aangestuurd, en de cv door de draadloze ontvanger; kan ik de drie onderdelen (zoneklep,cv,radiatoren) dan wel los van elkaar aansturen?

    Hoe ik het zou willen:

    • Door met de centrale woonkamerthermostaat de temperatuur te verhogen wordt er enkel een warmtevraag naar de CV gestuurd. Tado gaat dan niet aan de zoneklep zitten.
    • Door aan een radiatorknop te draaien geeft deze een warmtevraag aan de CV af. Tado gaat werden niet aan de zoneklep zitten
    • Door in de aanbouw waar de vloerverwarming zich bevindt de temperatuur te verhogen mbv een draadloze temperatuur sensor (of als virtuele ruimte in de app, als dat mogelijk is?), wordt de zoneklep geopend en een warmtevraag uitgestuurd naar de CV.

    Ik zou het namelijk zonde vinden als de huiskamerthermostaat enkel nog een aan/uit knop wordt van de zoneklep (vloerverwarming is namelijk enkel voor kleine aanbouw). Of dat ik heel erg moet gaan pielen als ik enkel de aanbouw wil verwarmen met vloerverwarming, of juist de vloerverwarming uit wil laten.

  • Andreplusplus
    Opties

    Ja, kan precies zoals je wil, voor de woonkamer heb je dan ook nog wel een drl temp sensor nodig, tenzij je vindt dat de regeling voor de woonkamer ook vanaf elke knop op de radiator in de woonkamer kan (of via de app) en dat één knop in wk ook de temperatuur goed kan meten.

    Oftwel: woonkamer alleen knoppen. Eén vd knoppen in wk is het meettoestel. Bedr. thermostaat bij de klep plaatsen om deze te besturen (logisch in de ruimte “aanbouw” configureren in de app). Knoppen zoals je hebt beschreven en een drl. temp sensor in de aanbouw.

    In alle ruimtes is de drl ontvanger de zoneregelaar.

    OF

    Bovenstaande uitbreiden met drl temp sensor in de woonkamer, die dan als meettoestel voor de woonkamer geldt.

  • 006
    006
    Opties

    hallo,

    Dit heb ik ook allemaal in huis maar ik kan nergens achterhalen hoe ik de drl tempsensor moet configureren.

    Inmiddels opent de klep als er watmtevraag is echter de CVketel krijgt de warmtevraag niet door dus er wordt niet verwarmt.


    bvd

    Jan

  • Andreplusplus
    Opties
    Is het apparaat dat op de ketel is aangesloten wel de zoneregelaar in alle kamers?
    Is dat apparaat juist aangesloten en geconfigureerd (mbv de wizard)?