Tado warmt te langzaam en thermostaat is niet acuraat

Opties

Hi,

Ik heb mijn thermostaat (alleen thermostaat, dus geen aanvullende knoppen) aangesloten op mijn intergas combi compact 36. Bij de ketel port 11-12 en thermostaat +-. in de installateur instellingen heb ik D01 aangezet. Helaas is de thermostaat niet nauwkerig en heb het moet aanpassen naar -1.3 graden. Warm water controle heb ik uitgezet, deze heb ik liever via de ketel gezien tado deze zelf aanpast naar 55 wat niet handig is.

Alles lijkt verder wel te werken en heb zelfs mijn schemas aangemaakt. Bij de instellinggen heb ik vroege start aanstaan.

Wat mij opvalt is dat de radiatoren heeeeeel langzaam warm worden en niet eens de ingestelde temperatuur halen. Een voorbeeld: vroge start aan en tijd 6:20 tot 7:30. Om 7:10 ging ik kijken wat de temperatuur was en we zaten nog op 17,6......

Het is wel zo dat ik de het vermogen van de ketel heb verlaagd en de temp van het water (dat dus via de radiatoren gaat) heb ik op 65 gezet.

Hoe kan ik nou er voor zorgen dat ik het huis fatsnoelijk kan verwarmen maar ook de ketel optimaal laten werken met een dus lagere retourwater temperatuur?

Alvast bedankt voor jullie advies

Reacties

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    "Warm water controle heb ik uitgezet, deze heb ik liever via de ketel gezien tado deze zelf aanpast naar 55 wat niet handig is"

    Dan moet je warm water juist AAN laten staan. Als je het uitzet wordt de temperatuur vast op 55 gezet, als je het AAN zet kun je vervolgens in de Tado de gewenste temperatuur (hoger of lager) instellen!

    Het "schema" voor warm water kun je inderdaad beter door de ketel automatisch laten doen. Dan zet je het in de Tado gewoon van 00:00-24:00 AAN.

  • Andreplusplus
    Andreplusplus ✭✭✭
    november 2023 aangepast
    Opties
    Je hebt vermogen èn watertemp verlaagd. Kan de ketel nu nog wel genoeg warmte leveren aan de woning?
    Aansluiting tado lijkt mij ok.
    Geeft de thermostaat nu wel correct de temp weer? Of heb je net de verkeerde kant op gecompenseerd?
  • Erdoctor
    Erdoctor
    november 2023 aangepast
    Opties
    Ja het vermogen is ingesteld door de installateur. Dus zou goed moeten zijn. Beneden, waar we verwarmen is zo ongeveer 80m2. Geen idee wat is het vermogen dat het nodig zou moeten zijn.
    Thermostaat geeft nu wel de goeie temperatuur weer.
  • Erdoctor
    Opties
    Heb een laatste vraag...jij zegt slimme schema op 60 graden. Nu lees ik ergens anders dat je beter slimme schema uit kan zetten en juist de ketel op zelflerend kan zetten. Echter warm water uit by tado betekent 55 gr. En dit valt niet aan te passen.
    Wat moet nou een gewone gebruiker toepassen? We willen allemaal hetzelfde. Warm water met zo min mogelijk gas verbruik maar geen legionella gevaar lopen.
  • Andreplusplus
    Opties
    Zie boven, de reactie van Rob2