Werkt het zo?

Opties
dvhaaften
dvhaaften
november 2023 aangepast in Algemene vragen en opmerkingen
Veel topics op de site, maar wie kan mij het volgende bevestigen:

Ik wil alleen boven een slimme bedrade thermosstaat (nu een normale thermosstaat) en slimme knoppen installeren.
Beneden hebben wij vloerverwarming met een normale thermosstaat.

Ik ga er even vanuit dat we op deze manier boven echt los van beneden bedienen, omdat we 2 thermosstaten hebben en boven en beneden nu ook los van elkaar bedienen.

Klopt dat? Of moet ik ergens anders rekening meer houden.

Alvast dank voor jullie hulp.

Antwoorden

  • Andreplusplus
    Opties
    Welke ketel heb je, en heeft die twee aansluitingen voor thermostaten (en twee watercircuits evt met een klep ergens, intern in de ketel, of erbuiten, maar bestuurd door de ketel?
  • dvhaaften
    dvhaaften
    november 2023 aangepast
    Opties
    Fijn dat je tijd neemt om te reageeen.

    Het betreft een Intergas Extreme 36.
    In combinatie met 2-weg klep ivm hoog en laag temperatuur staat er op de oplevering.

    Weet je zo voldoende?
  • Andreplusplus
    Opties
    Ik heb even de handleiding bestudeerd.
    Als de huidige opzet werkt met twee circuits een klep en twee thermostaten, dan zijn alle 'ingewikkelde' zaken goed ingesteld.
    Dan is het inderdaad makkelijk om een bestaande thermostaat te vervangen door tado. Je kan in de app gewoon de thermostaat toevoegen, en de wizard helpt je met alle stappen.
    Daarmee kun je bereiken wat je wilt.
    In de handleiding van de ketel wordt verwezen naar de installatiehandleiding van de 2wegklep. Die heb ik niet kunnen vinden. In de ketelhandleiding staan wel 2 opmerkingen: als je een aan/uit thermostaat combineert met een opentherm type, de aan/uit krijgt voorrang. (mijn advies: 2 OT thermostaten)
    en bij toepassen van thermostaatkranen in de HT zone (radiatoren) is een bypass ventiel nodig
  • De zonklep die ik heb is de Honeywell VC4013 en lijkt ook een bypass ventiel te zitten. Beiden bij de cv ketel. Dus zo lijkt alles goed te zijn.

    Maar stel ik neem alleen boven een slimme thermosstaat. Dan wanneer de vloerverwarming warmte vraagt verwarmt hij boven niet tegelijk? Dan zou boven de radiatoren aan gaan zodra de vloervw warm genoeg is.
  • Andreplusplus
    Andreplusplus ✭✭✭
    november 2023 aangepast
    Opties
    Als vvw warmte nodig heeft, zal de ketel stoken en de klep naar vvw open zetten.
    Zoals in de handleiding staat, bij tweewegklep oplossing wordt dan ook warm water naar de radiatoren gestuurd.
    Dat is oplosbaar met een driewegklep en wat omleggen van buizen.
    Maar je kan het ook eerst proberen en kijken of het bevalt.
    Want met tado knoppen op de radiatoren, blijven deze dicht als er geen warmte nodig is.