Ik heb me laten vangen...

Opties
Kevin001
Kevin001
november 2023 aangepast in Algemene vragen en opmerkingen
Er moet iets van mijn hart... Ik heb een Atag a285c die word gestuurd door een bedraade honeywell. Omdat de drukknopen niet meer goed reageerden dacht ik: "tijd voor een nieuwe thermostaat., na veel wikken en wegen en vergelijkingen op internet had ik uiteindelijk gekozen voor tado!
Waarom? Gebruiksvriendelijke installatie. Als je de filmkes ziet van Tado en andere verkopers zoals coolblue ofzo, leek het voor een "super-CV-leek" zoals ik easy peasy.
Tadooke bestellen, appje installeren en je bent vertrokken met een "gedetailleerde" stappenplan. Ok doen we dus!
Ik volg alles ok via de app, geef type thermostaat in, afbeelding kwam overeen met mijn thermostaat. Stapje verder, monteren, enz.... Tot de aansluiting van draadjes!
Vanaf daar geen uitleg. Ik sluit het aan volgens de uitleg die ik zoal gevonden heb op de forum. Ik stel het bakje verder is volgens de "installateurs stappenplan zoals die code voor atag, en blablabla.
Klaar! Mijn ketel blijft blijkbaar keihard werken, ondanks de gevraagde temperatuur is bereikt, zelfs als ik de temperatuur verlaag via de app, volledig afzet.
Hij stopt alleen met werken als ik het hele bakje eraf haal!!!
Ik heb vanalles geprobeerd, combinaties enz... Brander uitgetrokken,... Forum afgezocht, youtube gekeken en gezocht en wat zie en lees ik allemaal? In grote lijnen veel dezelfde vragen zoals, brander werkt, niet blijft branden, etc etc... Draadjes zus en zo aansluiten... En veel dezelfde reacties.
Ik heb mijn versleten honeywelleke uiteindelijk van miserie terug aangesloten en de ketel werkt weer prima.
Ik zal binnenkort dan meer eens afspraak maken met een installateur zodat hij een kan "proberen" en hopen dat het lukt, want ik ga niet zelf aan de kabeltjes van de brander liggen prullen en klooien. (dus maw weer extra kosten aan werkuren die ik kwijt zal zijn)

Sorry maar dit moest ik toch even kwijt.

Voor de rest moet ik wel zeggen dat ik de bedieningspaneel van tado wel knap esthetisch mooi is en soepel reageert als je hem aanraakt

Mvg Kevin

Reacties

  • Andreplusplus
    Opties
    Atag en tado is geen gelukkig huwelijk. Dat heb je vast ook wel gelezen,maar blijkbaar te laat.
    Is het een Opentherm ketel? Dan heb je nog een kans.
    Als je niet weet wat je doet, moet je niet met de installateurshandleiding klooien. Maar ipv daarvan de wizard in de app of via tado.com/start volgen.
    Als de oude thermostaat OT was, hoef je niets met draadjes te doen. Was het een ander type, dan wel. En DAT is wat er ontbreekt in de wizards, helaas.
    Voor deze ketel is er hoop: sluit de twee draden van de thermostaat aan op de connector Atag Z, contact 1 en 2. Welke draad op 1 of 2 komt, maakt niet uit.
    Dit kun je zelf. Stekker van de ketel eruit, draadjes verplaatsen, stekker erin.
    Waarschijnlijk zitten de draden nu op connector on/off contact 3 en 4.
    Zo niet, dan heb je waarschijnlijk ergens kortsluiting in de thermostaatdraden (als de draadjes verbonden zijn met elkaar bij OT gaat de ketel op 100% loeien.)