Kamerthermostaat

Opties
Ik heb een TADO-pakket met draadloze thermostaat en de vloerverwarming wordt aangestuurd vanuit stadsverwarming met bestaande kamerthermostaat naar een trafo die de WHT vloervloerverwarming aanstuurt via HERZ thermische servomotor. Kan ik de kamerthermostaat nu vervangen door die van TADO ? De draadloze thermostaat regelt nu 3 radiatoren boven met TADO radiatorknoppen . Is er meerwaarde om de vloerverwarming ook erbij aan te sturen via TADO of geen meerwaarde op de huidige ? Ik hoor graag.

Beste Antwoorden

  • H52
    H52
    Antwoord ✓
    Opties

    Dank voor reactie. Wat de draadloze tempsensor betreft.

    Die zou ik dus op de overloop/vide kunnen plaatsen . Tee kamers boven hebben deuren maar staan open. De ruimte beneden staat dus in open verbinding met bovenruimte . Als ik vloerverwarming niet continu zet dan wisselt dus ook de temperatuur boven. Zoals u schetst ben ik het eens maar wij hebben dus stadsverwarming . Die gaat GJ stoken zodra de thermostaat warmte gaat vragen. Het is dus geen elektrische vloerverwarming en dat maakt toch verschil. Het warme water moet de ruimte toch op temperatuur houden. Zeker bij grote pui met veel glasoppervlak .

    Tuin is wel op zuiden en als de zon ( ook in winterdagen) binnen schijnt heeft vloerverwarming geen warmtevraag van de kamerthermostaat. De ruimte komt dan zelfs in warmte hoger dan ingestelde waardes. Op zich prima dus. Maar als zon onder of weg gaat dan vervalt dat uiteraard en duurt het even voordat de kamerthermostaat het weer gaat oppikken. In de koude dagen merk je dan en hoor je dat de kamerthermostaat klikt en dus warmte bij gaat vragen. Wel is het zo dat de vloerverwarming warmte langer vast houdt dan radiatoren dat doen. Dus valt stroom uit dan heb je nog wat uren warmte in tegenstelling tot elektrische vloerverwarming. De vloerverwarming is voorzien van een GRUNDFOS ALPHA 2 die alleen reageert zodra dat nodig is. In de periode dat vloerverwarming uit staat reageert die periodiek om te zorgen dat die niet vast gaat zitten. De vorige type 1 die draaide constant gehele jaar door dag en nacht. Voor iemand die type 1 nog heeft een aanrader die te laten vervangen . Tegenwoordig zijn er zelfs weer nieuwe types ( maar ook duurder ) die nog wat zuiniger zijn. Dat allemaal even terzijde maar om aan te geven dat stadsverwarming niet goedkoop is en hard moet werken bij temperatuurverschillen. 1 Gigajoule is niet goedkoop meer. Dus de drl tempsensor op de vide lijkt mij een goede plek . In de ochtenduren als de zon daar schijnt ook extra warmte vanwege de hoge glazen pui. Zon is de meest goedkope energiebron :-) . Ik hoop dit ook een bijdrage geeft voor andere mensen die TADO slimme apparaten nu hebben aangeschaft. Het geeft aan het werkt zonder al tevelle aanpassingen van installateurs. Voor nu fijn weekend !!

  • Andreplusplus
    Andreplusplus ✭✭✭
    Antwoord ✓
    Opties
    Se cloud service stuurt opdrachten naar de knoppen obv het schema. Zolang de bridge met internet is verbonden, en de knoppen hebben goede verbinding met de bridge werkt alles prima.
    Verlies je internet verbinding dan blijft alles op de laatste stand staan, maar kun je nog steeds handmatig op alle knoppen en thermostaten de gewenste temp instellen.
    Max verwarmen is een testknop, waarvan niemand het nut snapt.
    Warmtepompen werken anders dan CV, dat is een hoofdstuk apart.
«1

Antwoorden

  • Andreplusplus
    Opties
    Wat vind je meerwaarde? Als ik het goed begrijp heb je nu niets wat de warmtebron (stadvw) bestuurt.
    Heb je een draadloze ontvanger plus thermostaat, of alleen een draadloze temp sensor?
    Misschien kun je iets meer vertellen over je installatie, liefst met foto's (kun je niet plaatsen met telefoon, wel met tablet of PC).
    Kun je de aanvoer van de stadsvw naar de CV afsluiten met een klep (evt door die extra ertussen te plaatsen)? Of is dat misschien de klep/motor van de vvw?
    "draadloze thermostaat regelt nu 3 radiatoren", dat is niet hoe het werkt. De thermostaat zou de warmtebron moeten aansturen, de knoppen regelen de temp in de ruimte en als daar warmte bij moet, sturen ze een seintje naar de thermostaat.
    Ik vermoed dat de bestaande thermostaat nu die functie heeft voor de hele woning ipv alleen de vvw. Maar het kan ook zijn dat er altijd heet CV water beschikbaar is en alles per radiator cq vloer wordt geregeld.
  • H52
    Opties

    Dank voor reactie. Ik heb een vloerverwarming WHT voor gehele benedenverdieping. Die wordt nu aangestuurd via kamerthermostaat Honeywell Chrometerm III verbonden met een Trafo TR-VC001. Op de vloerverwarming zit een thermostaatkraan ( 40 graden) en een thermische servomotor van HERZ . Boven heb ik nu slimme radiatorknoppen van TADO op 3 radiatoren die in gebruik zijn. De vervanging van de thermostatische knoppen ( stand 1 t/m 5 ) van merk COMAP . Voordeel dus aansturing via TADO app centraal en schakelschema. De vorige hielden temperatuur constant ( met temperatuurschommelingen ) terwijl niet constant de warmte hetzelfde hoeft te zijn. Daarbij momenteel EEN draadloze thermostaat voor temperatuurmeting. De warmte komt via stadsverwarming dus constante aanvoer . Vloerverwarming wil ik zoveel mogelijk continu op warmte houden. Verder ook geen radiatoren aan. Als ik de kamerthermostaat zou vervangen door de statische thermostaat van TADO dan kan die ook de radiatoren aansturen maar dat kan dus nu ook via de app. Zoals gezegd EEN draadloze thermostaat . De vraag is of de slimme radiatorknoppen ook ingesteld kunnen worden zonder de draadloze thermostaat die ik kan verplaatsen per ruimte. Via de app heb ik immers die instellingsmogelijkheid en de draadloze thermostaat als een thermometer . Werkt mijn instelling schema dan nog wel OF perse drie draadloze thermostaten nodig. Als dat laatste zo is zou de kamerthermostaat zowel vloerverwarming als radiatoren aan kunnen sturen. Ik ben daar geen voorstander van omdat vloerverwarming constant nu staat en anders systeem mogelijk van slag gaat i.c.m. met de radiatoren boven. Nu heb ik dat dus gescheiden. Ik moet de radiatorenknoppen nog nauwkeuriger afstellen via de TADO app. Wat is nu de beste optie ? In feite geeft stadsverwarming alleen het warme water door via een systeem in de meterkast voor zowel de vloerverwarming als de radiatoren . De knoppen bepalen per radiator de warmte ( nu dus de slimme radiatorknoppen i.p.v. de thermische die per stand ingesteld stonden maar dan altijd aan. De slimme zijn op tijden in te stellen zoals je weet .




  • H52
    Opties

    Aanvulling : Ook een internet bridge om de app aan te sturen.

    Wat gebeurt er nu als mobiele telefoon uit staat ? Heeft dat invloed op de juiste werking of wordt dat in stand gehouden door de internetbridge die uiteraard via kabelmodem/router onder stroom blijft ? En kan mobiel dus gewoon uit als je de app niet bedient ?

  • H52
    Opties

    Maar het kan ook zijn dat er altijd heet CV water beschikbaar is en alles per radiator cq vloer wordt geregeld. In feite dus wel en moet ik per radiator de warmte regelen . Voorheen dus met thermostatische radiatorknoppen van COMAP


  • H52
    Opties

    Afbeelding WHT vloerverwarming voor uw beeldvorming. De ruimte naar boven is een open ruimte . warmte stijgt dus en bij de kamers boven staat deur gewoon open . Dus taan de radiatoren ook niet uit maar op wisselende temperatuur dag.nacht ( in de nacht op 18 graden ) en vloerverwarming blijft constant om sterke schommelingen tegen te gaan. Momenteel op 20/21 graden kamerthermostaat.


  • H52
    Opties

    Ik heb nu dus ook nog een TADO Wireless receiver ( draadloze ontvanger ) . Die moet feitelijk dus geïnstalleerd worden . Alleen kan niet op de plek huidige kamerthermostaat. Kan je die dus als extra installeren en zo ja hoe?

    Vervangt die dan de trafo en de thermische servomotor?


    Die kennis reikt mij even te ver voor nu . Het kan ook zijn die niet voor vloerverwarming is maar louter voor CV-ketel ?

    De slimme radiatorknoppen heb ik nu geïnstalleerd maar was even zoeken welk pinnetje ik nodig had. Het lukte op een na want die plastic ring ( adapter ) die ik nodig heb voor COMAP -aansluiting die brak af helaas . Heeft ook te maken met een radiator onder een bureautafel waar ik lastig bij kan. Zodra de oude thermische knop er dan af is wordt het even bloedje heet :-( . Dus daarvoor heb ik nog een nieuwe adapter-ring ( plastic ) nodig. Er zitten veel ringen in zo'n pakket maar daar heb je verder niks aan want moet passen op bestaande radiatoren. Die ringen zijn dus vrij kwetsbaar maar snap ook dat metalen kostbaar zijn ( als ze er al zijn ? ) want zoals gezegd heb je die voor andere systemen niet nodig.


    Nu nog de juiste instellingen in de app


    Rest de vraag wat ik met die draadloze ontvanger nog kan i.c.m. stadsverwarming ?

  • Andreplusplus
    Opties
    Wow, dat is wel even een boekwerk aan informatie.
    Je hebt dus stadsverwarming met continu warmwater op alle radiatoren en de vvw.
    De thermostaatkraan op de vvw moet je afblijven, die zorgt ervoor dat de vloer niet te heet kan worden en regelt de watertemp de vloer in.
    Ik kan zo niet weten waar de herz motor/afsluiter precies zit, maar ik neem aan in de aanvoer naar de vvw verdeler toe. Die kun je besturen met een tado bedrade thermostaat in aan/uit regeling. (of draadloze thermostaat+drl ontvanger combinatie)
    Dus ter vervanging van de Chronotherm.
    Ik zie niet meteen voor of nadelen, de Chronotherm heeft ook een klokprogramma ed, bovendien zeg je dat je temp constant houdt in de woonkamer - dan valt er ook niet veel te regelen.
    De radiatoren met tado knop kunnen zelf temp meten en omdat er altijd heet water beschikbaar is hoeven die nergens mee te communiceren. Alleen voor slim schema en grafieken is het handig dat ze via de bridge verbonden zijn.
    Wil je op een andere plek in de ruimte een (betere) temp meten (zoals voor de radiator onder het bureau), dan kun je in dezelfde ruimte in de app een drl tempsensor toevoegen. Alle apparaten in een ruimte volgen dezelfde ingestelde temp voor die ruimte. Je kan dus in de app, op de knop of op de temp sensor de gewenste temp instellen, de rest voor die ruimte volgt dat.

    De app is alleen maar een weergave plus instelmogelijkheid van wat in de internetservice(cloud) ingesteld staat.
    De mobiel of app zijn niet nodig voor de regeling. De internet bridge moet wel constant internetverbinding hebben voor communicatie met de cloud.

    Voor de draadloze ontvanger zie ik even geen toepassing in deze situatie.
  • H52
    Opties

    Dank voor uitleg !

    Ik denk dat ik dus de kamerthermostaat niet vervang.

    De internet bridge zit verbonden aan utp-poort kabelmodem/router en constant op stroom.

    De radiatoren ( 3 ) hebben nu de slimme radiatorknoppen van TADO

    Ik moet er nog een aansluiten .

    Als ik het goed begrijp regelt de draadloze tempsensor nu via de internet bridge de temperatuur.

    Alles verbonden in de TADO app dus zou ik via de app de temperatuur per kamer moeten kunnen regelen al of niet via het weekschema .

    Tot op heden werken de twee die ik al heb aangesloten ook zo.

    Ik had ook geïnformeerd via een installateur maar die vroegen € 1000,-- voor het installeren.

    Ik ben erg geholpen met de info . De bijgeleverde draadloze thermostaat met netsnoer en losse snoer zou je dus eventueel kunnen bevestigen aan de WHT vloerverwarming maar ik vind dat nu niet perse nodig omdat wat ik al had ook goed werkt. Vloerverwarming kent altijd een vertraging bij warmtevraag maar de kamerthermostaat staat hier op continu om zoveel mogelijk schommeling te voorkomen. Als de zon binnen schijnt is er ook geen warmtevraag nodig en blijft de servomotor ook dicht.

    Mede werkt het zo omdat er beneden verder geen radiatoren zijn of niet in gebruik. Af en toe een designradiator voor het drogen badlakens maar die bedien ik dan via thermostatische radiatorknop.

    Waar ik nu nog mee zit is om de temperaturen van de drie radiatoren badkamer boven en 2 slaapkamers wat op schema te houden. Zet ik in schema dat badkamer om 07:00 uur op 21 graden moet zijn dan zou dat moeten kunnen lijkt mij want je kan het zo instellen in de app dat opwarming op tijd gaat starten las ik.

    Er wordt dan aangeraden om in de nacht de temperatuur op 18 graden te zetten ( zet je die op 15 zal opwarmen langer duren om temperatuur te bereiken van het schema of vind je dat dat niet veel uitmaakt in energiekosten ?

    Vloerverwarming zoveel mogelijk constant wordt mij geadviseerd.

    Ik denk als ik de derde radiator ook heb voorzien van slimme thermostaat de bovenverdieping beter te regelen is dan met thermostatische knoppen omdat die dan altijd in de ingestelde stand staan en dus hoger verbruik.

    Vandaar de keuze op slimme thermostaatknoppen .

    De draadloze tempsensor kan ik wel centraal neer zetten maar de badkamer heeft dichte deur . Om er nu drie te hebben is misschien niet echt nodig want de knoppen zelf kan je dus ook centraal bedienen. De sensor echter houdt de ingestelde temp als leidraad begrijp ik nu.

    Zet ik de 3 ruimtes op verschillende temperaturen ingesteld dan zou ik denk ik drie draadloze tempsensoren nodig hebben voor een meer nauwkeurige temperatuurmeting of is dat onjuist ?


    Kan je aangeven om mijn gedachten zoals geschetst zo kloppen of dat ik iets over het hoofd zie ?

    Bedankt tot zover . Ik sta voor alle meningen open.

  • Andreplusplus
    Opties
    De knoppen kunnen ook zelf de temp meten en regelen en schema volgen, mits ze verbonden zijn via de bridge. Een temp sensor heb je niet per se nodig. In de app maak je voor elke kamer met tado spullen een ruimte aan in de app. Heb je twee dingen in dezelfde ruimte, dan volgen die dezelfde temperatuurinstellingen. Eén van de apparaten is dan meettoestel, meest logisch is dat de temp sensor.
    Maar ik zou eerst alleen met knoppen proberen, en als het niet goed genoeg is, kun je altijd een sensor toevoegen.

    Vvw beneden kun je idd zo laten als het is, als dat naar tevredenheid werkt.
    Ik heb zelf mijn vvw op 17 graden en verwarm naaar 20 als ik aanwezig ben, gaat vlot genoeg.

    Kamers met radiatoren heb ik uit en verwarm ik alleen als er iemand is. Met radiatoren gaat dat heel snel. Ik snap de redenering van mensen niet dat je iets op temperatuur moet houden om energie te besparen. Bij een groter temp verschil binnen vs buiten heb je meer verlies. Simpele thermodynamica.
    Mijn woonkamer hou ik op 17, omdat het anders te lang duurt om op 20 te komen. Ik heb eens na een weekje wintersport van 7 naar 20 moeten stoken, en dat duurde een aantal dagen 🙃.

    Als in schema je zegt 7.00 uur 21 graden, dan gaat tado om 7.00 beginnen. Er is een optie vroege start, waarmee tado probeert om 7.00 op 21 te zitten. Met wisselend succes als je dit forum leest. Zoals al om 4 uur beginnen en om 5 uur op temperatuur bijv, dus veel te vroeg.
    Je kan er mee experimenteren in je eigen situatie. Maar mss is het handiger om om 6.45 te beginnen in het schema, als het bijv 15 min duurt om op te warmen (dat zal varieren, maar dan heb je het iets beter)
  • H52
    Opties

    Met betrekking tot de slimme radiatorknoppen heb ik nog een vraag.

    Zodra je de thermostatische knop heb verwijderd wordt de radiator heet. Niet warm dus maar heet want immers er is geen temperatuurregeling op dat moment.

    Dus als knop eraf is moet de slimme radiatorknop van TADO er op.

    Eerst de adapter ring met bijbehorend pinnetje...( even uitzoeken in de tabel van merk thermostatische radiatorknop die je gaat verwijderen.

    Daarna de metalen ring van de slimme knop erop schroeven maar wat ik dan lastig vind om de knop zelf te bevestigen zonder dat die los zit.

    Immers de witte pin in de adapter moet zorgen dat de pin in de radiator ingedrukt wordt. Die vaste pin werkt niet altijd soepel als een radiator weinig gebruikt is ( kans op kalkvorming) . De pin moet dus goed werken door vooraf dit te testen. Nog lastiger als je er moeilijk bij kan. Dat lukt nog met wat acrobatische toeren , echter die radiator is dan intussen heet.

    Mijn vraag is of er een andere optie is. Advies is altijd de oude knop eerst op stand 5 en dan los draaien. Op zich krijgt radiator dan al warmtevraag. Laat ik de oude knop dicht en dan verwijderen , dan neem ik aan de radiator toch warm wordt zodra oude knop los is.

    Bij een gloeiend hete radiator is het dus lastig de slimme knop te monteren.

    Kan iemand mij de juiste methode adviseren ?

    Je kan zeggen...sneller erop zetten maar moet zodanig dat de temp af te lezen is en als daar een bureautafel boven zit is dat lastig dus moet van opzij.

    Bij een radiator waar je prima bij kan is het probleem niet zo aanwezig.

  • Andreplusplus
    Opties
    Ketel even uitschakelen zodat de boel niet heet wordt?
  • H52
    Opties

    Dat gaat niet...is stadsverwarming :-) en water wat dan komt blijft dus heet.

  • Andreplusplus
    Opties
    O ja, stom van me, even niet aan gedacht.
    Dan maar werkhandschoenen aan. Of er moet iets dicht te zetten zijn bij de stadsvw unit?
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Wellicht is het vooroorlogse stadsverwarming dan? Bij de huidige stadsverwarmings installaties is er altijd een hoofdkraan (2 zelfs, voor aanvoer en retour) en normaal gesproken ook een klep die door een thermostaat wordt aangestuurd.

  • H52
    Opties

    Dat weet ik Rob. Echter ik heb beneden vloerverwarming en die draait op andere thermostaat ( Kamerthermostaat stuurt die aan ). Nu had ik boven thermostatische kranen op de radiatoren die in gebruik zijn. Dus daarvoor in de plaats nu slimme knoppen genomen . Die in de app gezet samen met internet bridge en 11 draadloze tempsensor.

    Het probleem radiator heet wordt als thermostatische knop er af is dat is op zich niet zo erg want de slimme knop zit er normaal ook weer snel op.

    Alleen nu zit ik met EEN die onder een vaste bureau/tafel zit waar ik moeilijk bij kan want je moet de adapter plaatsen en vervolgens de ring van de slimme knop. Dan heb je even twee handen nodig om de ring handvast op de adapter te draaien.

    Dus dat is lastig terwijl die radiator heet wordt.

    Zo had heb ik deze post bedoeld.

    Systeem daarvoor af zetten vind ik helaas geen optie.

    Waar je nog wel mee kan helpen is het schema in de app.

    Als ik badkamer op temperatuur 21 wil tussen 07:00 uur en 08:00 uur en de nachttemperatuur op 18 graden heb dan merk ik dat de radiator om 07:00 uur nog koud is en dus veel later op gang komt.

    Die radiatorknop moet dus weten hoe laat het is om zo even te formuleren.

    Mijn mobiele telefoon heb ik dan uit staan.

    Die geeft namelijk de tijd aan met de app.

    Dus is mijn vraag of de oorzaak is dat de mobiel altijd aan moet staan om het schema te regelen ?

    De internet bridge regelt wel centraal maar die weet niet welke tijd het is.

    Ik zoek dus even hoe weet die slimme knop nu dat die iets moet gaan doen en hoe laat ? Ja uiteraard via dat schema maar dat staat in mijn mobiele telefoon dus.

    Maar kan stel ik heb nog een mobiele telefoon dan kan ik daar ook de app op installeren . Maar die mist dan toch het ingestelde schema ?

    Kan je uitleggen wat ik beste kan doen om het schema goed te laten werken ?

    Ik heb verder namelijk nog geen ervaring met TADO en slimme radiatorknoppen.

  • H52
    Opties

    De laatste knop ( waar ik moeilijk bij kan ) zit er nu ook op. Dus dat is gelukt :-) .

    Nu nog de vraag dus over het schema .

    Kan telefoon gewoon uit om de app en dus het schema in tact te laten ?

    Zo ja de vraag hoe de knoppen de tijden kennen en dus weten hoe laat het is?

    Uiteraard verbonden met internet bridge maar weet die dan de juiste tijd ?

    Ik weet nu dus dat je de app ook kan bedienen als je van huis bent . Is een abonnement dan verplicht OF werken dan alleen bepaalde onderdelen niet in de app als je geen abonnement hebt ?

  • H52
    Opties

    Ik zag in de app ook nog staan : Maximaal verwarmen van kamers.

    Wat houdt dat in of wat heb je daar aan ? Gaat het dan zover aan temperatuur wat je ketel of stadsverwarming aan kan ? Zelfde als thermostatische kranen op maximale stand ?

    Ik zie het nut niet zo van in tenzij je heel snel de ruimtes wil verwarmen waar een slimme thermostaat is aangesloten. Bijvoorbeeld dat als je weken van huis bent geweest en je verwarming hebt uit gezet.

  • H52
    Opties

    Wat ik ook nog las bij mensen dat TADO niet werkt op een hybride warmtepomp . Niet dat ik die nu heb maar klopt zo'n bericht ?

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    "Maximaal verwarmen alle kamers" is een dommigheid die iemand erin gebouwd heeft die kennelijk thermostaten niet snapt.

    Dit betekent bij Tado gewoon: "zet alle kamers op 25 graden". Inderdaad je zou verwachten dat de doeltemperatuur gelijk blijft en alleen de verwarmingssnelheid omhoog gaat (dus ketel maximaal laten moduleren) maar dat is dus helaas niet wat er gebeurt.

  • H52
    Opties

    Ik heb bijgaande thermostaat nog . Nu is mijn vraag of die meerwaarde heeft in de app als ik de huidige Honeywell zou vervangen . Die regelt dus alleen de vloerverwarming nu als kamerthermostaat . Er zit een vrij dikke kabel bij maar de kabeltjes in de muur naar de Honeywell zijn maar flinterdun en kan ik dus niet vervangen . Hoe zou ik het dan moeten doen om de meerwaarde te creëren ? Als "meerwaarde ? zou je kunnen denken de vloerverwarming dan ook te kunnen regelen via de TADO app . Hij kan ook niet als vervanger huidige thermostaat . Op die plek heb ik namelijk geen stopcontact . Verder regelt de huidige de temperatuur omdat die op die plek wordt gemeten door de Honeywell verbonden met een trafo die dan de servomotor bedient op de WHT vloerverwarming.

    Dus kan die Tado thermostaat dan niet ergens anders in een stopcontact erbij ? puur dan voor temperatuur te meten en dus zonder aan de vloerverwarming te koppelen ?

    Bij een eigen CV koppel je heem aan de ketel maar dat is dus bij stadsverwarming anders.

    Mogelijk iemand ervaring mee ?


  • H52
    Opties

    Ik vind bovenstaande nog ingewikkeld. De bijgeleverde bedrade thermostaat aansluiten op vloerverwarming en tevens aansturing van de slimme radiatorknoppen . Die laatst genoemden werken nu via de internetbridge en de vloerverwarming via een kamerthermostaat op batterijen en trafo naar de thermische servomotor.

    Bestaat er van TADO ook een op batterijen ter vervanging van de huidige die dan ook in de app kan ?

  • H52
    Opties

    Die ik nu heb is een wireless receiver . Maar die moet dus een signaal gaan krijgen van de vloerverwarming. Maar hoe sluit ik dat dan aan ? De losse kabel is bedoeld om die dan aan te sluiten op een CV-ketel maar kan dus kennelijk ook bij stadsverwarming ?

    en zodanig dat de wireless receiver het signaal klep opvangt.

    Is aan te geven hoe het werkt op de vloerverwarming ?


  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Met de wireless Receiver kun je een zone klep schakelen
  • H52
    Opties

    Dank Douwe maar dan moet die ergens worden aangesloten op de stadsverwarming lijkt mij.

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Ja dat klopt ja. De vraag was over de aansluiting....
  • H52
    Opties

    De zone klep is wat nu de servo-motor doet ? ( die gaat open bij warmtevraag kamerthermostaat ) .

    Maar die wireless receiver moet dan ergens aan de WHT komen ? Normaal zit die aan de CV-ketel maar hier hebben we stadsverwarming .

  • Andreplusplus
    Opties
    De receiver moet aan de warmtebron, of dat nu een CV of stadsverwarming is, maakt niet uit.
    Bij een ketel schakel je die aan of uit, bij stadsverwarming zorg je dat de heetwater aanvoer naar de verdeler afgesloten of geopend wordt.
    Alleen werken die twee bronnen anders, (en dat stel je in op de receiver via de app) en door de juiste contacten te gebruiken.
    Voor een klep is dat aan/uit en (meestal) NO/COM (soms NC/COM) op de receiver.
  • H52
    Opties

    Ik begrijp dat de verdeler dus zit zoals op voorbeeld bijlage.

    Echter de huidige aansturing gaat via een TRAFO in de meterkast. Beetje algebra voor mij om dat zelf te installeren bij stadsverwarming. Zij verwijzen naar een installateur zonder adviezen. Ik weet alleen deze in een stopcontact moet om die onder stroom te houden en de losse draad dan naar de draad richting de vloerverwarming. In feite kan je dan wel de kamerthermostaat laten vervallen maar daar moet dan je losse draadloze tempsensor komen denk ik. In dat geval denk ik dat de huidige situatie beter is en die temp gewoon regelen met de huidige Honeywell Chromoterm III ( aan/uit ) want staat toch op continu .