Twee afzonderlijke vloerverwarmingen

Opties
SimonSun
SimonSun
november 2023 aangepast in Algemene vragen en opmerkingen

Beste Tado community,

Zouden jullie onderstaande setup kunnen beoordelen? Ik heb heel wat gelezen over het betrekken van de vloerverwarming bij mijn huidige setup, maar vind het lastig om eenduidig advies te vinden.

Hartelijk dank!

Simon


Antwoorden

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    november 2023 aangepast
    Opties
    Dat zijn wel heel veel vragen.
    1 ja
    2 ja lijkt me wel, overigens gaat het om circulatie in de vloerverwarming zelf
    3 ja, nee, ja. Zoek op dit forum
    5 ja
    6 ja, JA!!! Nooit vervangen
    7 dat is afhankelijk van veel factoren, zo is niet te zeggen wat de beste oplossing hiervoor is. Een klep heeft meestal de voorkeur, maar niet persé de enige oplossing. Lees s.v.p. het forum eens door
  • SimonSun
    Opties

    Hoi Herres,

    Dank voor je tijd om naar mijn bericht te kijken! Heel veel vragen, tsja, er zijn ook heel veel mogelijkheden en ik ben nieuw hierin. Er zijn ondertussen een heel aantal posts op dit forum die allemaal op een eigen manier het probleem oplossen (bypass via openstaande radiator, tado knop ipv zone regelaar, slimme thermostaat op zoneregelaar, slimme thermostaat op vvw pomp, domotica schakelaar op pomp). Ik hoopte met deze post advies te kunnen inwinnen voor deze specifieke situatie. Ik heb mijn best gedaan om het zo duidelijk mogelijk te maken.

    Ik ga verder zoeken op het forum :)

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    Tsja, ik had gehoopt om je op weg te helpen.

    Een bypass is alleen een échte bypass, al het andere zijn (vaak goedkopere) noodoplossingen die nadelen hebben.
    Knop ipv klep is een slechte oplossing die soms voldoende is, maar niet foolproof.
  • SimonSun
    Opties

    Gezien het flinke kostenverschil tussen:

    • (1) 2x zoneklep, 2x slimme thermostaat, 1x draadloze module, óf
    • (2) 2x voetventiel met 2x Tado-knop

    ben ik nieuwsgierig naar de nadelen die je je op de hals haalt bij installatie middels optie (2) (Tado-knoppen).

    Wat zijn de grootste nadelen voor het monteren van een voetventiel met Tadoknop vóór de warmtebegrenzer?

    Heeft het ermee te maken dat een knop in tegenstelling tot een zoneklep niet op 0 of 1 staat, maar iets daar tussenin? Is de hoeveelheid water die door een knop kan stromen lager dan die door een zoneklep? Of heeft het met robuustheid te maken?

    In de ene thread lijken mensen er heel blij mee te zijn, maar de professionals lijken het af te blijven raden:


  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    Ik heb er in verschillende posts al het een en ander over gezegd. De kwaliteit van de vloerverwarming is minder, bij mij was het onvoldoende. Zodat ik het weer gesloopt heb. Qua kosten de meest ongunstige oplossing.
  • SimonSun
    Opties
    Dank weer voor je antwoord. Ik ben vooral nieuwsgierig naar de reden achter het verschil in kwaliteit. Dat zou helpen inschatten of het probleem bij ons ook van toepassing is. Heeft het met de doorvoerhoeveelheid van een knop vs. klep te maken? Wat is dus het daadwerkelijke verschil tussen het (volledig) openzetten van een tado knop of een klep gestuurd door een tado thermostaat? Of heeft het ermee te maken dat een vloerverwarming alleen 0/1 geschakeld mag worden en maakt dit een knop suboptimal?

    (Misschien een goede toevoeging: de temperatuur van onze vloerverwarming staat ingesteld op max 25℃. Zelfs met deze lage temperatuur krijgen we er in de woonkamer binnen een uur 1℃ bijgestookt. De capaciteit van de vloerverwarming is hier dus geen limiterende factor.)

    Dank weer!
  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Tado knop moduleert, een zone klep niet. Dat is het verschil
  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties

    Bij mij werd de vvw onvoldoende warm toen er een Tado knop als regelaar op zat. Nu heb ik een pompschakelaar gebouwd met aansturing door een bedrade Tado thermostaat , en wel voldoende warmte.

  • SimonSun
    Opties
    Dank beide. Het antwoord van Douwe heeft me aangezet tot wat meer zoekwerk op “moduleren” in combinatie met “vloerverwarming” en daar ben ik een stuk wijzer van geworden! Het probleem daar lijkt te zijn (als ik het goed begrijp), dat de tadoᵒ knop bij bereiken van doeltemperatuur langzaam dicht gaat. Logisch, maar de ketel gaat bij het bereiken van de temperatuur ook langzaam minder warmte afgeven en/of pompen. Dit zorgt voor ongelukkige situaties waar de cv veel langer dan nodig aan moet blijven staan (tov vloerverwarming nog even vol open op basis van de al minderende toevoer van de CV). Het probleem is dus dat je nu zowel een modulerende knop en cv hebt, die beide eenzelfde doel sturen, zonder hierover te communiceren. Een zoneklep communiceert in zeker zin met de ketel (via tadoᵒ thermostaat) en laat de warmte toevoer volledig over aan de ketel, en is zelf gewoon lekker dom en doet het met wat het krijgt.

    Het antwoord van Herres begrijp ik nog steeds niet helemaal. Dat lijkt in ieder geval los te staan van bovenstaand probleem waar het gaat om te weinig doorlaat bij (bijna) bereiken doeltemperatuur. Dat zou volgens mij een van drie dingen kunnen betekenen: 1) de knop weet zijn warmtevraag niet juist door te geven (waar dit fout gaat weet ik niet), of 2) de knop zou niet voldoende (warm) water door kunnen laten als deze volledig open staat, of 3) de knop gaat om de een of andere reden niet genoeg open (was deze wel gekoppeld aan een sensor, of een andere meetunit in de ruimte die verwarmd werd?)
  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    Het is eigenlijk niet zo ingewikkeld. Door het moduleren van de knop wordt de waterstroom naar de vvw beperkt. Daardoor kan deze onvoldoende warmte afgeven.
  • SimonSun
    Opties

    Alleen het moduleren van de knop lijkt me daar niet het probleem. Het gaat om de combinatie van het moduleren van de knop i.c.m. het moduleren dat de cv al doet. Als de cv gewoon vol zou blijven draaien (en niet zou moduleren, wat uiteraard ook niet gewenst is), dan zou het moduleren van de tado knop geen probleem opleveren.

    Jouw antwoord verklaart echter niet waarom je de vloer niet warm zou krijgen. Het verklaart wel waarom een ketel langer zou draaien dan nodig (wanneer de vloer bijna warm is). Of mis ik hier een cruciale stap?

  • Andreplusplus
    Opties
    Ja, als de knop in de aanvoer knijpt, ongeacht wat de CV doet, gaat er minder (te weinig) warm water naar de vvw. Dus wordt de boel niet meer warm
  • SimonSun
    Opties
    Ongeacht wat de cv doet? Ik las juist op verschillende plekken dat het knijpen op twee plekken het probleem is. Is de conclusie dan dat dit “twee-schippers” probleem een fabeltje is?

    Wat maakt dan het echte verschil tussen een radiator en een vloerverwarming (als het niet gaat om de twee modulerende aansturingen die hetzelfde doel sturen)?
  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    Ik begrijp dat je het heel graag wilt toepassen. Ik kan je alleen maar zeggen wat ik heb gezegd. Bij mij functioneerde het zodanig slecht dat ik het heb moeten vervangen. In een situatie waarin de vvw als bijverwarming functioneert of als er maar één of twee groepen zijn (weinig vermogen gevraagd wordt) zou het kunnen werken. Bij meer groepen en als hoofdverwarming raad ik het om die reden af.
  • SimonSun
    Opties
    Nee, dat is het niet hoor! Ik ben gewoon nieuw op dit gebied en wil het graag proberen te begrijpen. Nog sterker, ik stond na bovenstaand advies al op het punt om de zone klep te bestellen en uit te zoeken hoe ik het ga installeren. Verder vind ik het gewoon leuk om te begrijpen waar de knelpunten/limitaties van deze systemen / verschillende setups zitten (zoals ik het artikel begon lees ik veel tegenstrijdige dingen en lijkt ieder zijn eigen redenen te hebben waarom dingen wel/niet werken, ik probeer daar wat waarheid uit te destilleren)
  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    Ik kwam ergens op de site een berichtje tegen wat je misschien interessant vindt.
    Er werd gezegd dat voor gebruik voor een vvw de helpdesk van Tado een slimme knop op open/dicht zou kunnen zetten zonder te moduleren. Voor wat het waard is
  • SimonSun
    Opties
    Hoi Herres, wat attent! Dat is goed om te horen. Voor de vloerverwarming beneden ga ik wel gewoon voor de “nette” oplossing met zone klep, maar voor de badkamervloerverwarming boven ga ik voor een tado knop. In combinatie met deze oplossing zou dat prima moeten werken! Nu nog op zoek naar een loodgieter in regio Utrecht die het er tussen kan zetten!