Tado heeft moeite met 0,1 of 0,2 graden verwarmen

Opties
Hallo,

Ik loop al een tijdje tegen een probleem aan en tado kan mij niet verder helpen.

Ik ga wat emails doorsturen waarin mij probleem staat omschreven.

Ik heb een remeha avanta 28c.

Bericht 1.

Zodra de temperatuur bijvoorbeeld 18,4 is en het schema veranderd van 18 graden smiddags naar 18,5 savonds gaat de ketel steeds aan en uit.. om die 0,1 graden omhoog te stoken. Omdat Tado dat vraagt.. maar de radiator warmt gewoon niet genoeg op omdat steeds de ketel uit gaat na aantal minuten. En dat doet die heel de tijd door. Dit kost me juist mega veel gas. In plaats dat de kachel gewoon even door stookt tot 18,7 vloeiend. 

Maar op het moment als ik dan die kamer 2 graden omhoog gooit stookt de ketel wel in 1x netjes door en is het in no time bloed heet...


De ketel heb ik al zo ingesteld dat pendelen niet meer kan. Ik heb altijd al sterk het idee gehad dat het in de module zit die Tado leverd die je op de ketel draad moet aansluiten. 

De ketel is heel veel gewoon uren uit terwijl het lampje van warmte vragen brand op de bridge! (3e lampje)


Ik hoop u voldoende informatie gegeven te hebben om er wat mee te kunnen doen om mij te helpen.


Bericht 2.

Dit is zo een typisch voorbeeld ketel vraagt heel de dag warmte en doet er heel de dag over om 0,1 graden op te warmen. Terwijl me ketel 1x in het kwartier even 2 minuten aan gaat...

Terwijl de lampjes op de tado met alle 3 branden van warmte vraag.

Als je in de kamer kijkt op de app heb je zeg maar 1 tot 3 stook pictogrammen. En het lijkt erop dat als de warmte vraag 1 streepje is dat tado het niet goed genoeg doorgeeft aan de ketel.. want zodra ik de ketel 2 graden omhoog gooit en alle 3 de streepjes aan gaan voor hoge vraag dan schiet ketel meteen aan en stookt hem zo warm de kamer.. maar 0,1 of 0,2 vind die erg lastig op 1 of andere manier.. is dat ergens in de stellen binnen tado dat ook al is warmte vraag nihil dat die toch gewoon urgentie hebt alsof ik 2 graden op moet stoken. Dus gewoon aan en uit en niet een beetje stoken. Want dat redt die gewoon niet. Als tado dan gewoon even doorstookt tot die er net even overheen is van de gevraagde temperatuur is er niks aan de hand.


Is dit niet in te stellen via monteur instellingen geavanceerd?


Bericht 3.

Ja als ik de temperatuur 2 graden per keer omhoog gooit is er niks aan de hand. Maar als ik de kamer standaard die temperatuur hou dan begint het gezeur weer opnieuw. Omdat als de temperatuur 22 graden is daarna zakt naar 21,9 die weer gaat rommelen om het 22 te krijgen.. 


Is het niet mogelijk om in te stellen dat de kachel de temperatuur minimaal een halve graden laat zakken en daarna pas weer aanslaat??

Als dat zou kunnen is het probleem al verholpen denk ik.

En de aanvoer temperatuur staat staat al maximaal hoog.


Het vermogen van de ketel staat wel laag vanwege het rendement en om pendelen van de ketel tegen te gaan.




Kunnen jullie mij verder helpen?
Ik hoor het graag!

Gr. Marco

Reacties

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    En wat waren de antwoorden van Tado op deze vragen?
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Waarschijnlijk "ga het maar in het forum vragen" :-)

  • Andreplusplus
    Opties
    Laat eens wat grafiekjes zien van wat er gebeurt?
  • Hoe voeg ik een foto hier in toe?
  • Tado zegt aanvoer temp verhogen meer dan dat kunnen wij helaae niet doen..
  • Andreplusplus
    Opties
    foto toevoegen kan via tablet of pc, niet via telefoon

  • zoals je ziet, tado vraagt steeds warmte maar ketel is helemaal niet aan.. gaat af en toe 1x kort aan.

    en dat snap ik dus niet. ik kom er maar niet uit... radiator warmt niet compleet op waardoor die de temp net niet haalt steeds.. de lampjes van warmte vraag branden op de kit (zie foto) maar ketel slaat gewoon niet aan.

    weten jullie wat ik nog kan doen? hert lampje op de tado knipperd ook langzaam, klopt dat?

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Niet zo handig om een foto van je bridge hier te plaatsen, want nu kan een ander jouw account kapen (met die code)!

  • Andreplusplus
    Opties
    Is een wireless receiver. Valt mee
  • Maar helemaal goed lijkt me het niet dat de kachel constant aan en uit gaat en niet lekker door stookt?
  • Andreplusplus
    Opties
    Aan de grafiek te zien moet het 18 graden zijn, en dat lukt netjes. Wat is het probleem?
    (Tado vindt fluctuatie van halve tot hele graad normaal. Daar valt dit ruim binnen.)
  • Maar warmte vraag is nihil en dan staat het vlammetje in de app maar op 1 streepje en dan gaat de ketel steeds maar kort aan waardoor die net niet de gevraagde temperatuur haalt.. en dit herhaald zich meerdere keren per uur. Als de ketel gewoon even doorstookt tot 18,4 ofzo dan hoef die niet steeds aan en uit. Want nu kost het mij juist veel gas..
  • De radiator warmt daardoor gewoon net niet genoeg op natuurlijke want dan is die alweer uit.. terwijl de 3 stipjes op de receiver kit wel aan blijft. Is dat normaal?
  • Andreplusplus
    Opties
    Ik denk dat het met dat gasverbruik wel meevalt. Kun je op display van de ketel volgen wat deze doet? Welke watertemp en bedrijfsmodus? Kun je achterhalen wat de ingestelde max watertemp en max vermogen is?
    Ik vind de grafiek er normaal uitzien, ik kan alleen niet de temp precies aflezen en ook niet het setpoint. Tenzij de ketel bijna niet aangestuurd wordt in de blokken van 3 golfjes. (Donkergrijs)
    wat is de verklaring voor de tempstijging om va 18.00, geen warmtevraag maar wel plekje in de grafiek, is er een deur open geweest en de ruimte ernaast warmer?
  • Sorry voor mijn late reactie heb het erg druk.
    Ik zie idd wat mijn ketel doet. Na kort stoken gooit die de slimme radiator knop dicht waardoor mijn retour temperatuur net zo hoog wordt al aanvoer. En dan gaat de ketel uit. Dat is wat er steeds gebeurd denk ik.
    Mijn HR ketel(avanta 28c)op max watertemperatuur 75 maar dat regel die zelf aan de hand van warmtevraag.
    En het vermogen stond op 35Kw staat nu op 15 Kw. En bij maximaal warmte vraag zit er netjes 15 graden verschil tussen aanvoer en retour.
    De warmte vraag was 18 graden en hij gaat aan bij 17,8
    En die stijging in temp is denk ik vd openhaard in de woonkamer geweest. Als de trapdeur open is geweest gaat er veel warmte naar boven.
    Wat ook nog kan zijn dat ik de gordijnen open gedaan hebt. Die hangen namelijk voor de radiator.
    En met deze dagen en temperaturen zit ik rond de 6 kuub per dag met douchen erbij.
    Is dat veel of normaal?
    Daarmee verwarm is in principe het hele huis..