Ketel start vaak opnieuw op na installeren Tado

Opties

Ha Allemaal,

Zondag heb ik Tado geïnstalleerd in mijn huis. Een bedrade V3+ slimme thermostaat.

Mijn ketel is een Nefit Proline NxT HRC 24 CW4. De draden zijn op de ketel aangesloten op een oranje stukje (zoals op bijgevoegde foto). Bij de thermostaat zitten ze op de + en -.

Het installeren verliep prima. Het werkt allemaal. In het handboek voor professionals las ik dat voor een Nefit ketel het protocol D31 ingesteld moet worden. Nadat ik dit had gedaan, werkte het niet meer. Op D01 werkt het wel, daar heb ik hem dus zondag op gelaten.

Gisteren kreeg ik ineens errorcode 4A op de ketel. Dit betekent "Temperatuur aanvoersensor te hoog". Reset uitgevoerd en een thermostatische radiatorknop (niet tado) standaard open gezet, ik las ergens dat dit mogelijk de oplossing was. Deze storingscode heb ik sindsdien niet meer gezien.

Echter vandaag merk ik dat de ketel uit zichzelf in zijn opstartprogramma gaat op sommige momenten. Hij zoemt dan in een vast patroon en geeft code OU. Er stroomt dan ook water naar de radiatoren die open staan. Na het opstartprogramma werkt de verwarming gewoon weer.

Mijn vraag is tweeledig:

Hoe kan het dat op het geadviseerde protocol, D31 ipv D01, de thermostaat niet werkt (ook na een tijdje wachten en het binnenhalen van de nodige informatie, te zien aan de download en settings iconen op de thermostaat)?

Is het af en toe aanzetten van het opstartprogramma een gevolg van het aan hebben van protocol D01, of ligt dit ergens anders aan? Hoe kan ik dit oplossen?



Antwoorden

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Je moet een bypass installeren of een radiator altijd open laten staan
  • Andreplusplus
    Opties
    OU duidt op ontluchten, doe dat eens en vul zonodig installatie bij.
    Rommel niet met protocollen, je ketel 'spreekt' OpenTherm en tado ook, dat is D01.
    Dat de ketel ander gedrag vertoont ligt niet aan OT. Waarom denk je dat de ketel EMS bus spreekt?
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Hij is een verwarmings professional dus waarom zouden we hem tegenspreken?

  • jelte
    Opties

    Heb je inmiddels een oplossing? Ik heb dezelfde ketel maar krijg hem ook niet goed werkend modulerend, alleen op aan/uit.