Optimale instellingen voor stadswarmte en zoneregeling

Opties

Dag allen,

Ik zit met de volgende kwestie waar ik helaas zelf niet uitkom. Ik hoop dat men op dit forum mij verder kan helpen. Onlangs ben ik verhuisd naar een woning uit 2001. Hier wordt gebruikt gemaakt van stadswarmte. In de woonkamer (op de eerste verdieping) was een wat oudere Honeywell thermostaat geïnstalleerd. In dezelfde woonkamer staan een aantal radiatoren onder de ruiten geplaatst. Mijn eerste afdronk was dat deze moeizaam op gang kwam. Daarnaast sprongen de radiatoren op de verdiepingen zowel onder als boven de woonkamer ook geregeld aan als we de thermostaat aanraakten.

Al snel was ik ervan overtuigd om over te stappen naar een moderner systeem waarbij in de temperatuur in elke kamer digitaal zou kunnen instellen. Zo kwam ik uit bij Tado en heb ik de slimme radiator thermostaat startpack V3+ gekocht (inclusief draadloze wandthermostaat en 4 knoppen). Na wat stoeien met de handleiding, het loskoppelen van de Honeywell en de juiste settings toepassen op de applicatie lukte het eindelijk om Tado te installeren. Hoera, het werkte. In de woonkamer (wandthermostaat), keuken, badkamer en kantoor (allen de radiatorknoppen) waren overal slimme meters geplaatst waarvan de warmte met een druk op de knop kon worden aangevraagd.

Nu twee dagen verder is mijn enthousiasme iets minder aanwezig. Ik zie namelijk dat een aantal kamers aangesloten op de Tado slimme meters ontzettend heet worden. Dit terwijl de kamers uitstaan (vaak op vorstbeveiliging). Ik weet dat dit waarschijnlijk te maken heeft met de zoneregeling in het huis. Echter, is mijn verstand op dit gebied minimaal. Na wat rondzoeken heb ik gepoogd om de verschillende kamers van of op de aanwezige zoneregelaar (allemaal op BR1974028032) optimaal in te richten. Indien kamers niet zijn aangesloten hierop worden ze soms niet eens meer warm. Eindstand ben ik altijd in de instellingen aan het rotzooien om ''de ideale kamertemperatuur'' te verkrijgen. Uiteindelijk kost mij dit veel meer tijd dan voorheen met de ouderwetse radiatorknoppen. Want deze knoppen draaide ik destijds ook niet aan als het niet nodig was. Als leek heb ik wat foto's bijgevoegd om mijn verhaal hopelijk wat duidelijker over te brengen. Daarbij stel ik hier de volgende vragen:

1) Wat zijn de meest optimale instellingen voor mijn huis?

2) Is mijn eigen zoneklep wel goed afgesteld?

3) De draadloze wandthermostaat staat in de woonkamer, dient deze als ''hoofdthermostaat'' altijd op de zoneregeling te worden aangesloten of juist niet?

Hopelijk kom ik na het plaatsen van dit bericht weer een stapje verder. Het doel was immers om te zorgen voor meer gemak, maar dat is helaas nu ver te zoeken. Alvast bedankt voor alle hulp!

Hartelijke groet,

Helpeenhulpvraag


Reacties

  • Andreplusplus
    Opties
    Klopt het dat de draadloze ontvanger die ik op de foto's zie, de klep bestuurt? Want dat zou zo moeten zijn.
    Het serienummer van deze dlo moet in elke ruimte ingesteld staan bij zoneregelaar.
    Verder heb je als het goed is voor elke kamer een ruimte in de app en alle radiatoren in die kamer in de ruimte gezet.
    In de woonkamer de thermostaat (eigenlijk drl temp sensor) , die is meettoestel voor woonkamer.
    In alle andere ruimten is 1 knop het meettoestel. (of je hebt nog meer drl temp sensoren, dan zij die het natuurlijk)
    Nog even een schema instellen voor elke kamer en het zou goed moeten werken.
  • Dank voor je reactie Andreplusplus. Ik weet niet 100% zeker of de draadloze ontvanger de klep bestuurt. Ik doe de aanname van wel omdat ik de kamers met de app kan bedienen (de kamers met de slimme radiotorknoppen van Tado). Het probleem is echter dat andere kamers ook worden verwarmd ondanks dat ik dat niet wil. Uiteindelijk zal dit ertoe leiden dat ik zo zelfs vele malen duurder uit ben dan mijn oude radiatorknoppen met cijfers. Zie het voorbeeld uit onderstaande screenshot waarbij ik enkel het kantoor wil verwarmen. Dit resulteert in het feit dat ik continu de kamers aan het aan het verhogen of verlagen ben of dat ik de zoneregeling aan/uit moet zetten.


  • Helpeenhulpvraag
    november 2023 aangepast
    Opties

    Zie hier als voorbeeld de badkamer met 24,3 graden, terwijl deze nooit heeft aangestaan vandaag. Altijd op vorstbeveiliging of 15 graden. Ook de keuken en kantoor staan al uren uit in de applicatie, maar als ik de radiatoren in die kamers nu aanvoel staan ze werkelijk te loeien. Het lijkt me niet dat Tado op deze manier hoort te werken.


  • Andreplusplus
    Andreplusplus ✭✭✭
    december 2023 aangepast
    Opties
    Het lijkt erop dat de knoppen de radiatoren niet goed kunnen sluiten. Zijn ze wel goed gemonteerd en gecalibreerd (ooo nadat je ze erop gezet hebt)?
    Of heb je nog meer tado spullen behalve de knop in bijv de badkamer?
    In je 1e bericht schrijf je "waren overal slimme meters geplaatst", wat bedoel je precies?
  • Jazeker, al mijn Tado radiatorknoppen zijn volgens de handleiding gemonteerd. In de keuken, badkamer en kantoor zijn ze geplaatst. Ook de wandthermostaat volgens de configuratie in kunnen stellen R01 etc. Helaas is nu het feit dat meerdere kamers verwarmen terwijl dit niet is ingesteld in de applicatie. Zo heb ik eergister de ketel rond middernacht maar helemaal uitgezet, dit omdat de badkamer meer dan 27 graden werd. Ik kreeg de tip van een vriend om mijn relais van NO naar NC aan te passen. Zeer benieuwd naar het effect.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Van zulke vrienden moet je het hebben...

  • Andreplusplus
    Opties
    Ik blijf erbij, radiatoren worden alleen heet als de knop open staat. Dus kan de knop de radiator niet voldoende afsluiten.
    Als er in het scherm staat zoals je laat zien, is er geen knop opengezet door tado.
    Anders zou er wel een rood bolletje bij Instellingen staan, dat er iets aan de hand zou zijn met een of alle knoppen.
    Weet je zeker dat het pinnetje van het ventiel redelijk makkelijk in te drukken is?
  • Helpeenhulpvraag
    december 2023 aangepast
    Opties

    Ik zal ernaar kijken. Adviseer je om de Tado radiatorknop geheel opnieuw in te stellen ondanks het eerdere (ooo) bericht na installatie?

  • Andreplusplus
    Opties
    Pin controleren en dan knop opnieuw kalibreren.
    https://support.tado.com/nl/articles/3453071-hoe-kan-ik-de-kalibratie-van-de-slimme-radiatorknop-resetten-zodat-ik-het-apparaat-op-een-andere-radiator-kan-monteren