Advies nodig voor opzetten/voorbereiden vloerverwarming systeem

Opties
mdsjpm
mdsjpm
november 2023 aangepast in Algemene vragen en opmerkingen

Beste allemaal,

Ben een absolute leek op het gebied van cv-technische zaken.


Wij zitten momenteel in een verbouwing en wij willen gebruik gaan maken van Tado. Het vloerverwarming gedeelte is na het lezen van ontzettend veel berichten op dit forum nog wat onduidelijk voor me. Goed om te vermelden is dat de vloerverwarming momenteel nog niet in werking is gezet dus we kunnen wat dat betreft nog alle kanten op qua eventueel aanpassingen.

Onze situatie is als volgt: 4 radiatoren boven verdieping, vloerverwarming badkamer en vloerverwarming over de gehele beneden verdieping.

Zoals te zien is op de foto heb ik dadelijk 3 groepen van de vloerverwarming te verdelen die ik graag afzonderlijk van elkaar wil kunnen regelen d.m.v ieder haar eigen thermostaat. (1= woonkamer, 2= keuken, 3= badkamer).

Ik heb op dit moment het volgende in bezit Tado: Starterkit v3 incl. bridge, 2 extra thermostaten (in totaal dus 3) + 4 Tado radiator knoppen. Ik heb nog geen van deze producten in werking gesteld omdat ik eerst zeker wil zijn dat alles naar behoren voorbereid is.

De radiatorknoppen spreken voor zich echter word ik hoorndol van alle informatie met betrekking tot het vloerverwarming gedeelte. Zoneklep op de leiding, thermische zonekleppen op de verdeler of zelfs tado knoppen op verdeler. Kortom ik zie door de bomen het bos niet meer.

Hopelijk dat iemand van jullie mij het juiste advies kan geven aan de hand van de bijgevoegde foto en mijn verhaal, alvast bedankt!

Antwoorden

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Ik weet niet wat je precies gekocht hebt, maar houd er rekening mee dat je in je woning maar 1 draadloze extensie kit kunt gebruiken en dat je zone kleppen alleen met een bedrade thermostaat kunt aansturen
  • mdsjpm
    Opties

    Ik heb momenteel 3x v3 thermostaat bedraad, 1 bridge en 4 radiatorknoppen zoals door Tado aan mij geadviseerd is.

    Ik kom alleen geen wegwijs uit het vloerverwarming verdeler gedeelte m.b.t zone kleppen e.d

  • Andreplusplus
    Opties
    Voor elke ruimte moet je twee dingen kunnen doen: temperatuur meten en de warmtetoevoer regelen.
    Meten kan met een drl temp sensor of thermostaat, toevoer regelen met tado knop(pen) op rasiator(en), een klep bestuurd met een bedrade thermostaat of servomotoren of tado knoppen op de verdeler.
    Bijv woonkamer, ik neem aan 1, 5 groepen.
    Alle 5 groepen moet je kunnen afsluiten, dus 5x een servomotor of tado knop. Je plastst die allemaal in 'woonkamer' in de app, net als de thermostaat. Die is dan zoneregelaar en meettoestel voor woonkamer. De thermostaat stuurt ook de CV ketel of andere warmtebron aan.
    De rest kun je wellicht nu zelf uitdokteren.
  • mdsjpm
    Opties
    Dank voor je antwoord André!
    Zijn er servomotoren die je aan zou raden die het meest rendabel zijn qua open/dicht gaan? Ik lees dat er wat verschil zit in de tijden qua openen en dicht gaan met als gevolg dat de ketel potentieel enkele tijd voor niks verwarmd.

    Begrijp ik ook goed dat ik enkel de servomotoren nodig heb op de verdeler en vervolgens alles werkend zou moeten krijgen zoals ik dat voor ogen heb? Dus geen zoneklep op een van de pijpen en/of bypass situaties?

    Alvast bedankt, waardeer het meedenken!
  • Andreplusplus
    Opties
    bypass altijd wel als je overal thermostatische kranen of gestuurde kleppen op hebt zitten
    Als je de vvw groepen gaat regelen, hoef je niet de totale aanvoer van de verdeler te kunnen afsluiten, dus daar geen klep nodig.
    Ik heb geen kennis van geschikte servomotoren.
  • Alo33
    Opties
    V.w.b. ‘servomotoren’, Google: ‘thermische servomotor’.
    Ik heb ca. 30 jaar een Herz Stromax 171110 👍
  • mdsjpm
    Opties

    Dank beide! Kortom: 9 servomotoren aanschaffen voor op de verdeler en dan zou ik het gehele plaatje compleet moeten hebben. Correct?

    Als in: de rest regel en laat ik vervolgens onderling met elkaar communiceren middels de tado software?

  • Andreplusplus
    Opties
    En per groep nog een bedrade thermostaat om de servomotoren aan te sturen. Kan elektrisch een beetje tricky zijn met meerdere motoren op 1 thermostaat
  • mdsjpm
    Opties

    Doel je hiermee op de Tado v3 thermostaten? Die heb ik drie namelijk (bedraad) of interpreteer ik dit verkeerd.

    1 Thermostaat dient 1 groep aan te sturen

    1 Thermostaat dient 3 groepen aan te sturen

    1 Thermostaat dient 5 groepen aan te sturen.

  • Andreplusplus
    Opties
    Ja, klopt, precies dat
  • ReneV71
    Opties

    Kies Evohome van Honeywell, of vergelijkbaar iets, voor dit soort uitdagingen daar ben je veel beter mee af. Regeltechnisch is Tado ondermaats en je kan maar één draadloze ontvanger voor een zonneklep gebruiken. Van andere merken zijn oplossingen waarbij je wel een dozijn groepen kan aansturen. Ik heb spijt dat ik inmiddels zoveel geld in dit systeem heb gestoken. Sommige problemen zijn al jaren bekend zoals de enorme overshoot bij vloerverwarmingen en deze problemen zijn er nog steeds. Geen enkele mogelijkheid om regeltechnische aanpassingen te verrichten.

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Je kunt geen draadloze ontvanger voor een zone klep gebruiken, alleen een bedrade thermostaat kan een zone klep aansturen
  • Andreplusplus
    Opties
    @Douwe waar haal je dat vandaan?
  • Arie53
    Opties

    Ik heb precies hetzelfde gehad in mijn huis toen ik in Zwitserland woonde. Ook daar bijna overal vloerverwarming. Erg traag systeem dus enerme overshoots, soms in de winter de ramen open om de hitte eruit te laten. Tado gekocht, in de woonkamer geplaatst om dat ik daar leef. Tado zet ketel aan totdat in de kamer de temp bereikt is,niet meer niet minder. De vloer verwarming hebben flow instel mogelijheden, keuken en badkamer werken dan parasitair, bijv de keuken is te war, dan de flow knijpen tot het fijn is, idem badkamer.

    Keuken en badkamer zijn dan niet apart te “regelen” indien gewenst moet het “gescheiden worden van de kamer dmv al de dingen die beschreven zijn in de comments, duur en complex.

    evt radiatoren buiten de invloed van de Tado kunnen met themostaten op een temp gelimiteerd worden. Worden echter alleen war als er in de kamer gestookt wordt. Beetje spelen maar er komt een balans waar het prettig werkt. Succes!

  • Andreplusplus
    Opties
    @Arie53 ik zie niet wat dit verhaal helpt bij deze vraag.
  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    @Andreplusplus , hier op het Forum, dat zou jij toch moeten weten, want je weet alles beter

    Kijk hier even:

    https://community.tado.com/nl/discussion/13457/zoneklep-schakelen-met-draadloze-ontvanger
  • Andreplusplus
    Opties
    In dat topic staat ook "Echter met het verschijnen van de "draadloze ontvanger" is er toch iets veranderd want sindsdien schrijven Tado mensen wel eens dat je WEL die draadloze ontvanger op de zoneklep kunt aansluiten. Echter is kennelijk niet iedereen het daarover eens bij Tado."
    Dus, schiet mij maar lek.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Het grote probleem is dat de Tado medewerkers dit forum maar een beetje laten rotten. Ze doen totaal geen moeite om hier gestelde vragen te beantwoorden. Iedereen moet hier elkaar maar een beetje helpen en doorverwijzen naar de servicedesk.

    Klik maar eens op die paar Tado medewerkers die je hier zit en vraag hun postings op. De meesten sturen niet meer dan 3 artikelen per jaar, en dan is het merendeel nog "neem hiervoor contact op met de servicedesk".

    Iets simpels als "kun je een draadloze ontvanger een zoneklep laten aansturen", wat een minuut werk is om te beantwoorden, daar steken ze hun handen niet voor uit de mouwen. Schandalig eigenlijk.