Slimme thermostaat gebruik

Opties

Hoe gebruik ik de slimme thermostaat als ik op vrijwel all radiatoren thermostaatknoppen heb? Ik kom daar in de handleidingen niet goed achter. De thermostaatknoppen werken toch ieder voor zich? Waarvoor is dan de slimme thermostaat nog nodig?

Antwoorden

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Als je een cv ketel hebt, of een stads verwarming met een klep in de aanvoer, dan stuurt de slimme thermostaat die aan.
  • ams
    Opties

    Dankjewel Douwe. Ik heb een CV ketel. Maar de radiatorknoppen hebben dat niet nodig toch?

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Hoe wordt je ketel dan gestart als er een knop een warmtevraag heeft?
  • ams
    Opties

    Hier zit nou net mn probleem. Ik begrijp niet goed hoe dit werkt en hoe dit samenwerkt. De preciese functie en instellingen van die thermostaat niet. Als ik de thermostaat naar beneden draai houden dan de radiatorknoppen er mee op of gaan die gewoon door met verwarmen?

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Dat hangt er vanaf hoe je het configureert.

    Meestal is de thermostaat tevens het "meettoestel" voor de woonkamer, dwz hij voelt hoe warm het daar is.

    Maar dat hoeft niet.

  • ams
    Opties

    Bij mij hangt de thermostaat op de gang. Daar hing mijn NEST ook. Dus het principe blijft hetzelfde als in mn oude situatie (een Nest op de gang met gewone ouderwetse thermostaatknoppen). Dus: Ik zet mn TADO radiatorknoppen op een gewenste stand en met de thermostaat op de gang geeft ik aan of ze wel of niet werken?

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Nee het werkt net andersom. Je zet de ruimte waar de thermostaat knoppen zitten een bepaalde gewenste temperatuur, en dan zorgt de slimme thermostaat er voor dat de ketel aangestuurd wordt op het gewenste niveau. Je hoeft dan niets op de thermostaat te doen
  • ams
    Opties

    Ah ok, op welke stand moet de thermostaat dan gewoonlijk staan?

  • Andreplusplus
    Opties
    Maakt niks uit, als die in de hal de temp niet hoeft te regelen
  • ams
    Opties

    Ok bedankt dan weet ik hoe het werkt. Bedankt voor jullie reacties!

  • TCJJ27
    Opties
    Wil dit dan ook zeggen dat het nutteloos is om een thermostaatknop te hebben op de enige radiator die zich in dezelfde ruimte bevindt als de slimme thermostaat?
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Nee! A;s ke die weglaat kan de verwarming in die ruimte niet onafhankelijk geregeld worden.

  • TCJJ27
    Opties
    Dus, als ‘k het goed begrijp, dient de thermostaat enkel voor het opstarten en uitzetten van de cv- ketel?
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    EN als "meettoestel" voor de ruimte waar die in geplaatst is, zodat je niet van de meting onder het raam afhankelijk bent.

  • Arie53
    Opties

    Er is maar een kapitein op het schip. Thermostaat regelt, in principe zouden de thermostaat knoppen weg kunnen. Twee regelaars op het zelfde systeem is een recept voor problemen. evt de thermo knoppen op radiatoren in ruimtes die niet door de tado geregeld worden als limiter instellen. Bv in slaapkamer op 1 dan kan het daar niet warmer worden ook al blijft tado de ketel aansturen.

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Nee dat is de klassieke denkfout. Overal tado knoppen én een slimme thermostaat is het beste
  • Andreplusplus
    Opties
    @Arie53 Eén kapitein per kamer. Dat is automatisch zo. Eén van de apparaten is meettoestel voor bepalen van huidige temperatuur (knop, thermostaat of drl tempsensor). Die stuurt zijn waarde naar de webservice. In een woning is er (in principe) 1 zoneregelaar die de warmtebron aanstuurt obv combi van warmtevraag uit alle ruimtes. Knoppen zijn 'dom' in de zin van 'bevatten geen regelalgoritme voor de ruimte', ze ontvangen opdrachten vanuit de tado webservice, en regelen alleen obv ingestelde temp versus werkelijke temp. Alle apparaten in een ruimte ontvangen dezelfde opdracht ("19 graden", "uit", etc) en doen dan hun ding.