Modulerend inregelen van CV met Tado en Vaillant

Opties

Hoi iedereen,

Mijn ketel: Vaillant hrPRO VHR CW4/3

Ik zou graag wat willen weten te verduidelijking over het modulerend aansluiten van je CV. Er staat een hoop op het forum en ik denk het ook te snappen, maar hoor graag of mijn aannames kloppen. 

Tado ondersteund het modulerend aansturen van je ketel. Dit moet je ketel natuurlijk ook ondersteunen. Het 'standaard' protocol hiervoor is OpenTherm (OT). Sommige merken bieden geen OT, maar een ander protocol. Bijvoorbeeld het BUS protocol bij Vaillant. Dit BUS protocol kan je vertalen naar OT met de VR33 module zodat je een slimme thermostaat kunt aansluiten. Nu is dit bij Tado niet nodig omdat zij ook het BUS protocol ondersteunen en geven daarom ook aan bij het modulerend inrichten dat een eventuele VR33 module moet worden verwijderd.

De ketel in de meeste huishoudens zullen via een wat meer traditionele manier zijn ingericht. Namelijk via het aan/uit principe. Dit betekent dat om je CV geschikt te maken voor modulatie, er een wijzigigingen nodig zijn.

In mijn situatie het volgende:

De aanlsuiting van 4’ en 3’ moeten worden verplaatst naar de - en + op de printplaat van de ketel. Daarnaast (geen idee waarom) moet er een bypass worden gemaakt tussen 4’ en 3’. Dit kun je doen door een draadje van 4’ naar 3’ te laten lopen zodat deze op zichzelf aangesloten zitten.

Naast de wijziging op de printplaat van de ketel, moet de Tado thermostaat anders worden aangesloten. In een aan/uit situatie zit deze vermoedelijk met een draad op NO en een draad op COM. Zie onderstaande afbeelding. Deze moeten naar de - en + aansluiting waar het stikkertje MAX 36V DC zit.

Wanneer de aansluitinging goed staan, moet de Tado zo worden ingesteld dat deze ook modulerend werkt. Dit kan door Tado een berichtje te sturen (dan doe zij het van afstand), of zelf via de installateurshandleiding . In mijn geval programma D07 voor Vaillant, AWB, Saunier, Duval en Bulex.

Wanneer bovenstaande stappen zijn gedaan, zou de CV als het goed is modulerend zijn ingericht.

Ik hoor graag van iemand die er ervaring mee heeft of dit idee klopt!

Groet en alvast een fijne sinterklaas-avond ;)

Michiel

Reacties

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Als je bovenstaande vragen hebt ben je geen installateur en moet je dus ook niet de installateurshandleiding gebruiken!

    Gebruik in plaats daarvan de wizard https://tado.com/start en daarin wordt alles uitgelegd.

    Als je eerder dit gedaan had verwijder dan eerst de thermostaat uit je installatie en zoek je op de website van de ketelfabrikant op welke modulerende thermostaat er bij de ketel hoort en geef je die op als vorige thermostaat.

    Als je zeker weet dat je ketel Opentherm kan dan geef je op dat je vorige thermostaat een Honeywell Round Modulation (T87M) was. Dan komt alles goed.

  • Andreplusplus
    Opties
    Maar nee geen OT. Wel Vaillant e-Bus, D07 inderdaad. Zonder VR33, maar die is hier niet zo te lezen. Inderdaad bedrading op cv ketel aanpassen zoals aangegeven.
    Wat je nooit zeker weet, is of je HC01 of HC02 moet instellen, daarom is het handiger de wizard in de app of tado.com/start te gebruiken.
  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Je moet de ketel ook even spanningsloos maken als je de aanpassing hebt gedaan
  • msn
    Opties

    @Rob2; bedankt voor de opmerking dat ik geen installateur ben. Dat wist ik nog niet. De thermostaat uit mijn installatie verwijderen lijkt mij niet handig wanneer er nog geen plan ligt hoe ik dezelfde thermostaat modulerend installeer. Daarom de vraag op het forum of mijn aannames correct zijn.

    @Andreplusplus en @Douwe; Er is inderdaad geen VR33 aanwezig. Ik was aan het overwegen deze aan te schaffen en te installeren, tot ik erachter kwam dat e-Bus bij Vaillant eigenlijk hetzelfde doet en Tado daar ook mee overweg kan.

    Goed om te horen dat het op deze manier aansluiten zou moeten werken. Ik had al info opgedaan dat voor standaard Vaillant ketels alleen HC01 beschikbaar is. De wizard voor het installeren is niet beschikbaar wanneer je huis reeds met Tado is ingericht, en op voorhand verwijderen lijkt mij ook weer zoiets.

    Ik ga er van de week eens mee aan de slag! Bedankt en mocht er iemand nog iets hebben waar ik rekening moet houden, laat het vooral weten :)

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Joh doe vooral wat je zelf het beste lijkt, als je alles geprobeerd hebt volg je gewoon mijn antwoord om het werkend te krijgen...

  • msn
    Opties
    Dat doe ik juist niet door het op het forum na te vragen. De wizard kan je niet gebruiken tenzij je huidige thermostaat verwijderd. Dat zou betekenen dat ik helemaal geen verwarming heb tot alles weer goed is aangesloten. Daarom wil ik op voorhand weten of het idee wat ik mijn hoofd hebt ook klopt. Niet zo gek lijkt mij.

    Overigens kan/wil Tado support ook niet echt helpen. Die verwijzen mij door naar de installateurshandleiding, wat ik ook raar vind.
  • msn
    Opties
    Inmiddels alles omgezet zoals hierboven beschreven en het werkt top!

    Valt me alleen op dat wanneer de woonkkamer op 19 graden staat, hij op 18.5 blijft steken. Zet ik hem op 19.5 stookt die hem wel door tot 19.5. Misschien een tijdelijke hickup. Ik hou het even in de gaten.

    Verder is de warm water optie op met een Vaillant HR Pro beetje zinloos aangezien er geen extra reservoir oid is.